Kommentit (10)

Vierailija

Vaatimus lisähenkilöistä on asiaa. Myös se ettei tarvita aina sairaanhoitajaa eikä edes lähihoitajaa, tarvitaan vain ihminen, jolla on aikaa ja halua toimia vanhuksen apuna.  Yksin asuvia vanhuksia on paljon, ja myös jollakin tavalla vammautuneita, ei välttämättä ikäihmisiä kuitenkaan. Hekin tarvitsisivat ihmisen päivänsä ratoksi ja ehkä avuksi joissakin tavallisissa kotihommissa. Meillä on hyvä ammattiyhdistysporukka, joka ei näe muuta kuin oman oksansa , eivät halua nähdä kokonaisuutta. Ehkä sitten kun he ovat vanhuksia, hoitajia ei vain enää ole. Vahinko!

Vierailija

Eihän sitä vanhuksille mitään. Ei oo rahaa ja kauhea työvoimapula kuristaa kaikkia toimintoja.

Jostain syystä nuo mamut  ei tykkää eikä hyö ymmärrä kieltäkään. Vai pitäisikö  vanhuksien lukea mombasaa.

Vierailija

Kyllä entinen apuhoitajja ja perushoitajakolutus olisi ihan riittävä.

Ise tei hoitoapulaisena vanhustenhoidossa töitä 80-luvulla, ilman mitään muuta kuin työssä oppimista kolutuksena.

Työtovereilla ja vanhuksilla ei ollut mitään valittamista.

Vierailija

Eikös ne omahoitajatkin ole työssä oppineita? Lääkeannosteluun saavat ehkä asiantuntija-apua, ainakin aluksi. Jos vertaisi oma- ja laitoshoitajaa, kumman valitsisitte? Kumpi jaksaisi paremmin?

Vierailija

Mielestäni myös  muut kuin hoitoalan koulutuksen saaneet ihmiset voivat toimia vanhusten hoitajina.

Ei yhdessä olemiseen , ulkoiluttamiseen, pesemiseen , pukemiseen jne. tarvita mitään pitkää koulutusta.

Riittää kun omaa sosiaaliset vuorovaikutustaidot, kunnioittavan suhtautumisen toiseen ihmiseen ja myötätuntoa ja tietenkin kiinnostuksen ko työhön.

Olen itse tehnyt hoitotyötä vanhusten parissa useita vuosikymmeniä; aluksi harjoittelijana, sitten apuhoitajana ja sairaanhoitajana. Ja minusta tuntuu, että "parhaiten" hoidin potilaitani silloin, kun minulla ei ollut mitään koulutusta. Silloin saatooin keskittyä rauhassa kulloisenkin potilaan hoitamiseen eikä minun tarvinnut huolehtia lääkkeistä, tilauksista, lääkärin kierroista, yhteydenpidosta eri sidosryhmien välillä jne.

Nyt tuntuu, että töissä hoidan potilaita vain ohimennen ja ikään kuin vain "toisella kädellä". Aika menee kaikkeen muuhun, mm. uusien tietokoneohjelmien opettelemiseen ja kirjaamiseen.

Ja koko ajan on huono omatunto, etten ehdi olla riittävästi potilaiden kanssa!

Vierailija

Nythän on jo valtavasti vanhusten parissa töissä ihmisiä joilla e lainkaan alan ammattia. Työmarkkinatuella ja noilla 9 euron päivärahoilla jolla itse olin kolmevuotta Suurenpi ongelma on kun meille ei näytetä potilastietoja Kai peläään, etä juorutaan vaikka myös teemme vaitiolovelvollisuus sopimuksen. Monia vaaratilanteitakin on tullut kun on yksin asiakaan kanssa eikä yhtään tiedä hänen sairauksistaan.Toisi turvallisuuden tuntua omaan työskentelyyn tietää edes jotain, joku hoitaja kertoi joitakin tärkeinpiä asioita  Erään asiakkaan vein saunaan Pahin moka työnantajan puolelta sattui  tyttärelleni on  todella sironen 18 v peruskoulunjälkeen hoiiti aikuista isokokoista  kuurosokeaa jolla oli myös epilepsia ja sa kohtauksen uima-altaalla Kauan sai  huudella hoitajia apuun. Tyttäreni työtehtävän piti  olla keittiössä ja autella tarvittaessahoitajan  mukana  mutta kun oli omia sisaria paljon hoitanut ja osasi niin pomo päätti laittaa  tähän työhön. Muistaakseni kolmekuukautta oli töissä Paikka oli kallis yksitinen hoitokoti Asukkaan vanhemmat vaativa usein ammattiaitoisa työntekiää tyttärelleen, jolle rutiinit tärkeitä Pitivät kovasti tyttärestämme kiittivät ja  ihmettelivät miten  hyvin  pärjäsi ja osasi hoitaa. Saimme kuitenkin yhdessä puhuttua tyäpaikan joillekkin työntekiöille jotka sitten pomolle puhuivat järkeä, kyllähän sittenkin toisnaan joutui yksin oli vähän kiinni eniten keitä vuorosssa kulloin oli Monet kuin pitivät tätä asiaasta erittäin vaikeana

Vierailija

Minulla on vanhan ajan Kodinhoitaja - koulutus, (erilaisia työpaikka kohtaisia koulutuksia ja luentoja)olen tykännyt vanhustyöstä, vaikkakin välillä oli raskasta. Kyllä nykyään on mennyt  vähän liian pitkälle hoitajien koulutus vaatimus, työelämän loppupuolella en saanut tiputtaa silmätippoja vanhuksille kun ei ollut lääkinnällistä koulutusta, mielestäni osasin hoitaa asian oikea - oppisesti jo parikymmentä vuotta, (esimies vaihtui) muutenkin olin hyvä hoitaja, sain paljon kiitosta omaisilta ja vanhuksilta, kun jäin eläkkeelle keväällä,  niin moni vanhus on kaivannut minua, se tuntuu todella hyvältä. (kuulin entiseltä työkaverilta) kyllä pättäjien pitäis ottaa järki käteen, tuntuu että kaikilla vanhustyötätekevillä pitäivi olla vähintään maisterin paperit. En tietenkään väheksy koulutusta, mutta koulutus yksin ei tee hyvää hoitajaa, tiedän erilaisia tapauksia, voisin vaikka kirjan kirjoittaa, empatia, taito pysähtyä kuuntelemaan vanhusta on jo hyvä alku vanhustyöntekijälle.

Vierailija

Ehdottomasti jokin lyhyt "hoitajakoulutus" olisi paikallaan.Ennen tuli päteviä apuhoitajia/mielenterveyshoitajia/yms. moniin tehtäviin vuoden koulutuksella.Sairaaloissa ,hoivalaitoksissa,mielenterveyshoidossa,kotihoidossa tarvitaan kipeästi tekeviä ja inhimillisiä käsiä vanhusten ym.perushoitoon ja auttamiseen.Erikseen lääkkeiden ja pistosten antajat,niinkuin ennenkin oli esim.kotihoidossa.

Vierailija

Minäkin kävin nuorena  sairaala-apulais kurssin kolmekuukautta ja myöhemmin kotipalvelu-vammaistenavustaja kurssin myös  kolmekuukautta kovasti pidin tuosta viimeisestä kurssista sai paljon tietoa ja opettajat olivat erittäin ammattitaitoisia ja kuuntelivat tukivat meitä jo vanhenpia opiskelioita Moni siitä jakoi lähihoitajakouluun Hyvä pohja olikin jatko opinnoille

Vierailija

Näyttää olevan vanha keskustelu, mutta nostan sen silti.

Tuossa lyhyellä tai lähes olemattomalla koulutuksella vanhusten hoitajiksi on ainakin yksi ongelma ja se on palkka. Jos palkka maksetaan suhteessa koulutettuihin työntekijöihin, ei se ole edes minimipalkkaa ja kuka tulee sillä töihin. Jos taas maksetaan työn vaativuuden mukaan, joudutaan koulutetuille ihmisille nostamaan palkkaa reilusti ja sitä taas ei kukaan tee. Eli ollaan suossa joka tapauksessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat