Taas yksi hyvä syy tumpata tupakka

klo 10:01 | 31.5.2014
Ethän sytytä savukettasi? Tänään lauantaina on nimittäin maailman tupakaton päivä.Lue koko juttu
Ethän sytytä savukettasi? Tänään lauantaina on nimittäin maailman tupakaton päivä.Lue koko juttu
Ladataan...
Valistusta ei ole tästä asiasta koskaan liikaa. Mutta vielä paremmin ovat tehonneet hintapolitiikka ja rajoitukset. Kun olin parikymppinen, jouduin istumaan tupakansavupilvessä koko työpäiväni ajan, kun vieressä miespuolinen työntekijä poltti useita kertoja päivässä, ja tietysti haisi tupakalta koko ajan.
Tuntuu uskomattomalta nyt, ja siitä nähdäänkin miten nopeasti ajattelutapa muuttuu. Kaikki rajoitukset, joita tupakanpoltolle asetetaan, ovat toivottavia. Tavoitteena on tietysti tupakkatuotteiden valmistuksen lopettaminen maailmanlaajuisesti. Taloudelliset intressit ja kylmä voitontavoittelu eivät voi jatkuvasti vaarantaa ihmisten terveyttä ja lyhentää elämänlankaa.
Tupakasta irtipääseminen ei olekaan aivan yksinkertaista. Vaikka sydän on sairas niin omalla kohdallani irtirimpuileminen kesti yli kymmenen vuotta. Siinä käytiin läpi kaikki käytettävissä olevat apukeinot hypnoosista nikotiini valmisteisiin. Ja kun viimein onnistuin tumppaamaan sen viimeisen savukkeen niin painoa kertyi lisää kymmenisen kiloa jonka pudottaminen on ollut tosi tiukassa.
Nykyään tupakka haisee pahalta ja tupakoitsijat haisevat pahalta. Mikään tiukkapipo terveysintoilija en siltikään ole tupakoinnin suhteen, en tuomitse tupakoitsijoitakaan. Kaikille tupakasta irtipäässeille nostan hattua korkealle ja kumarran syvään...
Kiitos hatunnostosta, ja onnittelut sinulle myös, Mökin muori!
Yli 10 vuotta sitten minä tumppasin kertaheitolla viimeisen savukkeeni. Kertakaikkisen luja päätös ja luja tahdonvoima, nämä olivat minun apuni. Pitkään, jopa vuosia, suunnittelin ja haudoin asiaa, ja ajattelin koko ajan, että eräänä kauniina päivänä se tapahtuu.... Sitten se vain tuli se eräs kaunis päivä, jolloin tuntui, että nyt olen valmis toteuttamaan päätökseni....
Ihana päätös ja vapautus orjuudesta!
Onnittelut sinulle tahdonvoimastasi!
Minä tuomitsen tupakoitsijat, tai ehkä sana on liian jyrkkä (mikä tuomari minä nyt olen). - Mutta mielestäni tupakoitsijat pitäisi velvoittaa vieroitukseen, koska kessuttelu sairastuttaa myös muut, ympärillä olevat. Sillä tavalla se ei ole yksityisasia. Enhän minä saa spreijata myrkkypullosta lähimmäisiäni päin, siitä kyllä joutuisin puhutteluun ja varmaan rangaistavaksikin. Mutta mitäs muuta tupakointi on kuin myrkyn kylvämistä omaan ja muiden hengitysilmaan? - Perheenjäseniäkin kannattaisi tupakoitsijan ajatella. On havaittu, että jopa naulakossa roikkuvat tupakoitsijan vaatteet levittävät kodin ilmaan haitallisia hiukkasia. Minä voisin mennä vaikka mukaan tupakanvastustamis-marssille, onhan eläkeläisellä aikaa. Siitä jouduin sanaharkkaan toukokuussa vaalikojulla, kun joku nuorimies kertoi osallistuneensa hamppumarssille. Loukkaantui syvästi, kun minä hampun käyttöä paheksuin. Ja oli ällän ylioppilas vielä; ihmettelin hänen aatemaailmaansa.
Hankala kuvio kun valtio nappaa verotuloja tupakasta monta miljoonaa. Myöskin tehtaat joppaa asiaa kansalaisten vapautella. Kuuskyt luvulla ratsasti malboromies komealla hevosella ja kalliit näyttelijät elokuvissa aina tupakka huulessa.
No nuo on kuolleet jo, malboromieskin keuhkosyöpään muutama kuukausi mainoksen jälkeen.
Itseäni ei asia heilauta mihinkään. En ole riippuvainen mistään myrkystä. Kahvi on hyvää mutta välillä kuukausia teetä tai kaakkaota. Ei mitään vieroitusoireita.