Suomalaistutkimus paljasti: Tämä lisää dementian vaaraa

Kommentit (12)

Vierailija

Epäluottamus tulee ensin. Se saattaa yllättää, hämmentää läheisetkin. Ensiksi ihmetellään, kuinka jonku kohdalla voi aina vain sattua, tavarat katoaa, epäillyksi tulee ystävät, merkilliset tapahtumat alkaa herätellä läheisiä, mikä on totta?

Omassa perhepiirissä olen seurannut sairauden etenemistä. Kyllä ensimmäisenä nousee pintaan epäluuloisuus. Suorastaan kavahdan, jos vieras vanhempi henkilö alkaa jutella esim. epäluotettavista naapureista. Surullista, mutta tämä latu usein vie sairastumiseen.

Olen täysin vakuuttunut, että luottamus toisiin ihmisiin vanhoilla päivilläkin on kullanarvoinen asia, eikä meidän kenenkään pidä lähteä myötäilemään kenenkään epäluuloja.

Vierailija

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Myös se herättää epäluottamusta lähimmäisiin, jos on joutunut elämässään kovia kokemaan, eikä ole saanut keneltäkään tukea. Tai jos sukulaiset ja ystävät ovat kuolleet, eikä enää ole ketään läheisiä. Vanhana ja sairaana ei ole niin helppo uusia ystävyyssuhteita solmia.

Yksi keino saada kontakti kanssaihmisiin on netti. Mutta sekin voi tuoda mukanaan joko hyvää tai huonoa. Pahimmillaan hyväksikäyttäjiä ja huijareita, tai solvauksia suut ja silmät täyteen.

Vierailija

Oma kokemukseni on, että epäluottamus ja epäily ovat dementian ensioireita. Onkohan tutkimuksessa otettu huomioon kuinka pitkää kestänyt epäluottamus ennustaa dementiaa; kahden vuoden vai kahden kymmenen?

Vierailija

Hmm.

Mitä tämä sosiaalinen epäluottamus on? Itse olen 34 vuotias insinööri ja voin sanoa, että jos annan vaikka jonkin asian tehtäväksi ihmiselle, niin luottamus perustuu täysin siihen miten kyseinen ihminen on suoriutunut tehtävästä aikaisemmin. En luota yleensä kovinkaan moneen ihmiseen ennen kuin näen ihmisen toiminnan käytännössä, johtuen siitä että olen liian usein pettynyt ihmisen työhön. Itselläni on esim. Alaisia joiden käsiin voisin periaatteessa antaa elämäni ja ihmisiä joihin en luota yhtään.

Minusta tuota sosiaalista epäluottamusta ei ole avattu kovin hyvin tuossa ylhäällä.

Vierailija

Hmmm...kumpihan on muna ja kumpi on kana. Aiheuttaako epäluuloisuus muistisairautta vai muistisairaus epäluuloisuutta. Veikkaisin itse jälkimmäistä.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onhan se oikeastaan ihan selvä, että elämänasenne vaikuttaa ihmisen elämään ja sen kestoon. Jo vanha kansa tiesi, että sydämen särkyminen johtaa helposti kuolemaan. Toisaalta elämäniloa on vaikea sammuttaa.

Jos vaikka katsoo tätä suosioon noussutta vanhusta, taitaa hän olla aika "velikulta".

En tiedä onko tehty tutkimusta siitä kuinka moni peruspessimisti elää yli kuusikymppiseksi, mutta voisi hyvin ajatella, että kroppa luopuu aikaisemmin.

Meidän aivomme ovat Mestarin suuremmoinen taidon näyte. Jo sekin, että jonkin aivojen osan tuhoutuessa, muut osat ottavat sen tehtävät, osoittaa aivojen kyvyn yhteen ja toiseen. Sen pohjalta voi ajatella, että myös negatiivinen elämänasenne kutistaa aivoja. Varmasti peruspositiivisuus vie pidemmällä kuin negatiivisuus

Vierailija

Onkohan minuun iskenyt jokin palstadementia kun en muista alustan näyttäneen nykyisen kaltaiselta? Kuinkas teillä toisilla?

Vierailija

Julkista terveydenhuoltoa kohtaan ei ainakaan kannata tuntea epäluuloa. Se heikentää lääkärien ja virkamiesten auktoritääristä asemaa ja heikentää terveysbisneksen tuottoja. Myös sijoittavat kärsivät.

aina varuillaan

Tuo on juuri ainakin minun  helmasyntini. En luota yhteenkään ihmiseen maan päällä sen jälkeen kun äitini kuoli. Ja totta- nyt on sydänoireita  lähes joka päivälle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat