Lihavuus

Vierailija

http://yle.fi/uutiset/lihavuusleikkauksista_saatu_pysyvaa_hyotya/5533856

"

Seurantatutkimusten mukaan jopa 60 prosentilla lihavuusleikatuista ylipaino on pysynyt poissa. Leikkauspäätös edellyttää silti tarkkaa harkintaa.

- Potilas ei aina ole itsekään ihan varmasti päättänyt, haluaako hän leikkausta vai yrittää muita keinoja. Kyllä me tuomme esille kaikki nämä muut vaihtoehdot ja yhdessä mietitään, mitä tehdään. Aika harvoin joudutaan sellaisiin ristiriitatilanteisiin, että potilas haluaisi leikkaukseen, mutta me emme olisi valmiita leikkaamaan, kertoo Taysin erikoislääkäri Jyrki Taurio."

Olen miettinyt jo monta vuotta tuota leikkausta. Koska en saa painoa pysymään alhaalla, olen alkanut miettiä, olisiko leikkaus vaihtoehto.

Suuri ylipaino ainakin on melkoinen riesa. Ei jaksa, eikä aina edes halua tehdä juuri mitään, koska kaikki on niin vaivalloista. Henki kulkee huonosti, kenkiä on vaikea saada jalkaan...

Olen kyllä jo tottunut ylipainoon niin, että lihavat ihmiset eivät näytä minusta ihmistä kummemmalta, joten kosmeettinen haitta ei nouse määrääväksi tekijäksi miettiessäni vaihtoehtoja.

Lihavathan ovat kyllä sikäli vapaata riistaa, että meitä mielellään syyllistetään lihavuudesta ja kehoitetaan poistumaan pilaamasta maisemia.

Millaisia ajatuksia sinussa lihavuus herättää ja sen hoitaminen leikkauksella?

kirsikankukka55

Kommentit (11)

Vierailija

On ollut Tv.ssä mielenkiintoinen ohjelmasarja joka juuri päättyi ja se oli Suurin painonpudottaja.

Kyllä itsekuri kera ruokavalion, liikkumisen ja treinerin opastuksessa mieluummin ajattelisin, kun lähteä leikkaukseen.

Ihminen voi itseään kouluttaa asenteeseen joka kantaa laihdutuksen läpi, mutta kaikilta se ei käy yksinään, tarvitaa ohjaaja ja tukijoita.

Tuossa ohjelmassa oli useampi laihduttanut jopa yli 50 kiloa vajaassa vuodessa, niin ymmärsin.

Minulla ei ole sitä ongelmaa, jotta en tiedä miltä lihavuus tuntuu. Uskon sen kuitenkin herättävän itsessä epämiellyttäviä tuntemuksia kun kun ei jaksa ja täytyy katsoa peilikuvaansa. Kuin se on myös suuri terveysriski.

Mutta se asenne on tärkein ja päätös laihtua ja tekee sen. Jos itse yrittää, ohjeita ei varmasti puutu, terveyskeskuksesta saa apua itse lähteissä toteuttamaan päätöstään.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ei se laihduttaminen se ongelma minullakaan ole, vaan se ettei paino pysy alhaalla. Olen kaksi kertaa pudottanut 30 kiloa ja aina ne on tulleet kavereiden kanssa takaisin.

Muotoihini olen kyllä tottunut, eikä se minua haittaa, mutta se jaksamattomuus ja terveysriskit haittaavat. Sukurasitettakin on ja siksi olen pohtinut tuota leikkausta.

"Lihavan" elämän aikana on tullut tutuksi varmasti ihan joka ainut kuuri, joita joka vuosi putkahtelee uusia, mutta saavutetun painon ylläpitämiseen niistä ei ole.

Vierailija

Niin kuin tuossa ohjelmassakin kävi selväksi, että se on kokonaisvaltainen elämäntapamuutos. 

Ja menneeseen ei voi palata tai kilot ovat hyvin pian takaisin.

Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä se varmasti vaatii.

Toki ensin täytyy terveys tutkia ja kilpirauhasen kunto kartoitoittaa. Kilpirauhanen voi olla siihen painon nousuun osatekijänä.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minun tapauksessani ei ole kyse kilpirauhasesta vaan enemmänkin masennus on se asia, joka aiheuttaa yhtä ja toista elämässä. Ja juuri sitä, ettei jaksa satsata siihen pudonneiden kilojen poissa pysymiseen.

Olen itsekin katsonut tuota mainittua ohjelmaa ja kyllähän siinä ihmiset yltävät upeisiin saavutuksiin. En tiedä, onko sitä tutkittu, moniko säilyttää pitkässä juoksussa saavutetun painon?

Vierailija

Saavutetun painon pysymiseen on keino vain se, että elämänmuutos pysyy, ei siihen ole  muuta keinoa. Vähemmän oikeanlaista ruokaa ja enemmän liikuntaa.

Minulla oli joskus kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siitä aiheutti masennusta ja jouduin syömään lääkettä.

Toisekseen masennuslääkkeestä varmasti olisi ainakin ensimmäisen vuoden apua, kunnes paino putoaisi. Se uitenkin on varma että lääkkeestä on apu myös kokonaisvaltaiseen mielen tasapainoon.

Ja kun mieli on tasapainossa ja tressivapaa, painonpudotus onnistuu hyvin.

Toivon, että jaksat yrittää, kaikesta huolimatta. Kesällä se olisi varmasti helpompaa kuin talvella.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vierailija 6.6.2014 klo 22:48 kiitos tsemppauksesta

Olen elänyt masennuksen kanssa ( ja masennuslääkkeiden) jo vuosia. Kesät ovat helpompia aikoja ja silloin painon pudotuskin on tietenkin helpompaa. Valon väheneminen ja talven tulo on sitten ongelmallisempaa.

Elämäntapamuutos on tosiaan se keino, millä painon saa pysymään oikeissa lukemissa.

Vierailija

Olen jonkin verran seurannut jenkki ohjelmaa painonpudottajista. Minusta se on ollut kammottavaa. Nämä hirveät liikunnalliset pakko suoritukset, jotka rasittavat niveliä ja tukirankaa aivan kohtuuttomasti jo muutenkin kovasti kuormittuneille kehon osille. Varmasti jokaisella tukevalla mutta myös laihoilla on nivelkulumia.  

Leikkaushoitoa olettaisin tarvittavan vain hyvin vaikeissa lihavuusongelmissa. Se vaatii loppu elämäksi vahvaa tahtoa.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sehän se onkin siinä leikkauksessa, että vatsa vetää sen jälkeen vain vajaan 2dl. Ja varmasti vaatii sitä keskittymistä siihen syömiseen, ettei syö liian nopeasti, näin olen ymmärtänyt.

Syödä pitäisi 5-6 kertaa päivässä ja niihin väleihin sitten juomiset. Vaatii se totuttelua. Olen keskustelupalstoilta lukenut, että kirjoittajat ovat kuitenkin hyvin sopeutuneet, eivätkä ole katuneet päätöstään. Ainakin valtaosa tuntuisi olevan tyytyväisiä, mutta leikkaus on tietenkin aina leikkaus ja siinäkin on omat riskinsä.

Vierailija

6.6.23:33

Viesti oli minun kirjoittama. Unohdin nimimerkkini. Olen kylläkin miettinyt, josko kirjoittaisin ilman kirjautumista tai ilman nimimerkkiä, koska kaikki kirjoitukseni taas poistetaan järjestelmällisesti. Tosin olen siihen tottunut.

gastella

Vierailija

Kirsikankukka. Olet kirjoittanut ongelmastasi. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aikoinaan poistettiin toinen rauhanen. Olet varmasti hakenut apua ongelmiisi.

Jos tunnet kiinnostusta, kehoittaisin puhtaasta mielenkiinnosta käydä lukemassa Kilpirauhasliiton sivuja vaikkapa Kilpi-lehti haulla. Labbis-näytteet saattavat olla viite arvojen sisällä ja valitettavasti ei vieläkään kaikki lääkärit lähetä jatkotutkimuksiin. Varsinkaan nyt, kun tilanne on mikä on.

Aikoinaan minäkin sain kaikkien lukuisten terveyskeskuksessa juoksemisen jälkeen lähetteen Meilahdenpoliklinikalle. Miten kävi? Lääkäri katseli minua pää kenossa hymyillen ja tuumi vain, että voi voi kaunis rouva, kaikki me vanhenemme. Loukkaannuin todella. Olin kolmikymppinen, muutama vuosi sen jälkeen jouduin leikkaukseen.

Ongelmani jatkuvat edelleenkin. Nyt kuulunkin Kilpirauhasliiton alaiseen Pääkaupunkiseudun kilpirauhasyhdistykseen ja olen saanut sieltä paljon hyvää tietoa, joka on auttanut aivan jopa joka päiväisessä elämässä. Paino alkoi viime vuonna nousta ja alku kevään loukkantumiset sekä koivun siitepöly kausi pitäneet sisällä vähäisellä liikunnalla. Onneksi tiedän mitä minun tulee tehdä.

Mukavaa kesää!

gastella

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos Gastella vinkistä. Pitää käydä katsomassa. Kilpirauhasongelmia taitaa olla aika paljon. Ovatko ne lisääntyneet, vai puhutaanko niistä vain enemmän?

Tuo kuvaamasi tilanne lääkärin vastaanotolla on kyllä aika kuvaava nykytilanteesta. Vaikea on saada säällistä kohtelua. Vähättely on niin yleistä nykyään.

Minulla on kyllä kilpirauhanen tutkittu monta kertaa, koska masennuskin voi käsittääkseni olla oire kilpirauhasongelmista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat