Vierailija

Hei!

Toimiiko oma terveyskeskuksesi mielestäsi hyvin? Saatko sieltä tarvitessasi lääkäriajan kohtuullisen odotusajan päästä? Mitkä ovat edellytykset omalääkärin saamiseksi omassa terveyskeskuksessasi? Toimiiko esim. INR-arvon saaminen moitteettomasti, kun olet ollut laboratoriotestissä? Saatko tiedon esim samana vai testiä seuraavana päivänä?

Omassa keskuksessani on ollut vaikeuksia kaikissa kysymyksissäni esitetyissä kohdissa. Olisiko hän aika "äänestää" jaloillaan?

Kommentit (7)

Meillä terveyskeskus toimii hyvin. Työntekijät asiantuntevia ja ystävällisiä.

Lääkärille pääsee muutaman päivän, viimeistään viikon kuluessa. Ns. omalle lääkärille pääsen mikäli on paikalla. Usein terveyskeskusten lääkärit vain vaihtuvat niin usein että ns. omalääkärijärjestelmä ei ole mahdollinen.

INR-tulokset sieltä saa samana päivänä, lähettävät tekstiviestin tai soittavat.

Olen pieneltä paikkakunnalta, missä lääkäritilanne huonohko. Jos vaiva on "yleinen, olkapää kipeä", ajan saa joskus kahden viikon päästä, joskus yli kuukausi odotusta. Jos kohdallani on kyse mahdollisesta vakavasta sairaudesta, hakeudun ehdittomasti yksityiselle. Näin tein sydänvaivojeni vuoksi. Sieltä sain kehoituksen hakeutua oman tk:n vastaanotolle marevanhoidon määrittelyä varten. Silloin sain heti lähetteen lab.kokeisiin ja kahden päivän päästä lääkärin puheille. Siihen olin tyytyväinen. INR-arvot saan samana päivänä ennen klo 16, käyn kysymässä tai tiedustelen puhelimitse. Olen kuullut, että jotku saavat tiedon kännykkäänsä, se olisi aika hyvä käytäntö, säästyisi se kellon vilkuilu klo 15 jälkeen....Mutta, sallin itselleni pienen vaivottelun. olen tyytyväinen tk. henkilökunnan ystävällisyyteen. Silti olen tehnyt päätöksen, tässä iässä kannattaa hakeutua yksityiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei molemmat vastaajat ja kiitos vastauksistanne. Hyvin tuntuu teillä kummallakin toimivan niin lääkäriajan kuin INR-arvon saaminenkin. Hienoa!

Minulla on sen sijaan ollut vaikeuksia sekä lääkäriajan että INR-arvon saamisen kanssa. Lääkäriaikaa olisin saanut odottaa pari kuukautta, kun hoitajan mukaan vaivani ei uhannut terveyttäni. Menin samantien maksulliseen lääkärikeskukseen ja sain heti erikoislääkäriajan, joka hoiti vaivan pois päiväjärjestyksestä ja mielestäni. Vaivani olisi hyvinkin saattanut uhata terveyttäni melanoomaksi muuttuessaan, joten koin hoitajalta saamani vastauksen täysin asiattomaksi.

INR-arvo minun tulisi sopimuksemme mukaisesti saada samana päivänä sähköisesti, mutta siinäkin on ollut vaihtelua. Viimeisin kokemukseni oli sellainen, että en tietoa saanut samana enkä vielä seuraavanakaan päivänä. Kun soitin testiä seuraavana päivänä, vastasi ynseä hoitaja, että vastahan olette eilen käynyt, täytyy vaan malttaa odottaa. No odotin sitten sen päivän ja kun tietoa ei kuulunut, soitin taas. Nauhalta sain silloin kuulla, että koko henkilökunta on koulutuksessa koko päivän. Siellä ei siis ollut ketään antamassa tietoa. Onneksi sain toiseen saman paikkakunnan terveyskeskukseen soittamalla tiedon ja uuden annostuksen alle kahdessa tunnissa. Siellä asiat näyttävän sujuvan.

Mistä päin Suomea te kaksi vastaajaa muuten olette? Itse olen Vantaalta.

Vierailija

Hei!

Toimiiko oma terveyskeskuksesi mielestäsi hyvin? Saatko sieltä tarvitessasi lääkäriajan kohtuullisen odotusajan päästä? Mitkä ovat edellytykset omalääkärin saamiseksi omassa terveyskeskuksessasi? Toimiiko esim. INR-arvon saaminen moitteettomasti, kun olet ollut laboratoriotestissä? Saatko tiedon esim samana vai testiä seuraavana päivänä?

Omassa keskuksessani on ollut vaikeuksia kaikissa kysymyksissäni esitetyissä kohdissa. Olisiko hän aika "äänestää" jaloillaan?

Ei aavistustakaan, joskun olen yrittänyt mennä, lääkärille ei pääse koskaan. Pitkittyneen flunssan jälkeen on aina lähes varmaa, että tulee poskiontelotulehdus. Hoitaja pyytää kyllä lääkärin huoneeseen, asia on helposti todettavissa ultralla eli lääkkeet järjestyy.

Vierailija

Hei molemmat vastaajat ja kiitos vastauksistanne. Hyvin tuntuu teillä kummallakin toimivan niin lääkäriajan kuin INR-arvon saaminenkin. Hienoa!

Minulla on sen sijaan ollut vaikeuksia sekä lääkäriajan että INR-arvon saamisen kanssa. Lääkäriaikaa olisin saanut odottaa pari kuukautta, kun hoitajan mukaan vaivani ei uhannut terveyttäni. Menin samantien maksulliseen lääkärikeskukseen ja sain heti erikoislääkäriajan, joka hoiti vaivan pois päiväjärjestyksestä ja mielestäni. Vaivani olisi hyvinkin saattanut uhata terveyttäni melanoomaksi muuttuessaan, joten koin hoitajalta saamani vastauksen täysin asiattomaksi.

INR-arvo minun tulisi sopimuksemme mukaisesti saada samana päivänä sähköisesti, mutta siinäkin on ollut vaihtelua. Viimeisin kokemukseni oli sellainen, että en tietoa saanut samana enkä vielä seuraavanakaan päivänä. Kun soitin testiä seuraavana päivänä, vastasi ynseä hoitaja, että vastahan olette eilen käynyt, täytyy vaan malttaa odottaa. No odotin sitten sen päivän ja kun tietoa ei kuulunut, soitin taas. Nauhalta sain silloin kuulla, että koko henkilökunta on koulutuksessa koko päivän. Siellä ei siis ollut ketään antamassa tietoa. Onneksi sain toiseen saman paikkakunnan terveyskeskukseen soittamalla tiedon ja uuden annostuksen alle kahdessa tunnissa. Siellä asiat näyttävän sujuvan.

Mistä päin Suomea te kaksi vastaajaa muuten olette? Itse olen Vantaalta.

Sen verran tiedän helsingissä varataan lääkärin soittoaika silloin samalla kun mennään labraan. Lääkäri siis soittaa, ei potilas.

Omalla asuinalueellani Espoossa olen päässyt päivystävälle lääkärille heti seuraavana päivänä jos on akuutti tarve. Asiointi sujuu myös helposti terveyskansion kautta, johon voi laittaa kysymyksiä lääkärille. Labrakokeiden tulokset tulevat sinne ja jos poikkeavaa niin lääkäri kommentoi jos aihetta tarkempiin tutkimuksiin. Näin vältytään turhilta käynneiltä ja soitoilta. En tiedä onko tämä systeemi käytössä muilla paikkakunnilla, mutta mielestäni hyvä jos haluaa asioida sähköisesti.

Vierailija

Omalla asuinalueellani Espoossa olen päässyt päivystävälle lääkärille heti seuraavana päivänä jos on akuutti tarve. Asiointi sujuu myös helposti terveyskansion kautta, johon voi laittaa kysymyksiä lääkärille. Labrakokeiden tulokset tulevat sinne ja jos poikkeavaa niin lääkäri kommentoi jos aihetta tarkempiin tutkimuksiin. Näin vältytään turhilta käynneiltä ja soitoilta. En tiedä onko tämä systeemi käytössä muilla paikkakunnilla, mutta mielestäni hyvä jos haluaa asioida sähköisesti.

Terveyskansio kuulostaa hyvältä, koska sinne tulee labratulokset ja lääkäri kommentoi ja voi esitttää kysymyksiäkin. Vantaalla ei ole vastaavaa. Sielläkin pitäisi saada Marevanin käyttäjien Inr-tulos sähköisesti, mutta se ei ole ainakaan minun kohdallani toiminut. Koska minulla ei ole omalääkäriä, on tuloksen laittanut milloin kukakin lääkäri tai sitten ei kukaan, se kun ei ole tuntunut olevan kenenkään vastuulla. Kuitenkin arvon pitäisi pysyä sopivalla tasolla ja siksi sitä testillä seurataan. Tuntuu ettei saa verorahoilleen vastinetta, kun ei homma toimi.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat