Villasukkajuhannus

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nyt naisväki saa unohtaa aurinkorasvat ja bikinit kotiin. Tärkeämpiä ovat villasukat ja villapaita ja toppatakkikin on kova sana tänä juhannuksena.

Omakin Juhannuksenvietto peruntui, oli hieman ajatusta menna Savo/Karjala suunnalle, ei anna kannatusta lähteä näillä vuosilla palelemaan. Satsaa nekin rahat hyvään ruokaan ja juhlajuomaan,

ja lämmin koti kruunaa kaiken.

Mökkiä ei enää ole, joten mökillemenoakaan ei tarvitse miettiä.

Kaikille oikein mukavaa Juhannusta, älkää hukkuko vesilläliikkuessanne!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tän itä-Suomeen ei kyllä kannata tulla, sataa ja kylmää. Taitaa olla koko Suomi matalapaineen kynsissä. Jos lämpöä ja paistetta haluaa niin etelä eurooppaan. Tää on niin tätä.

Vierailija

Juhannus on vain muutama päivä, mutta jos koko kesä on kylmä, se on jo aika kurjaa.

Juhannuksen kylmyys säästää ihmishenkiä, näin on todettu. Itsensä umpikänniin juovat perisuomalaiset säästyvät hukkumisilta...... toki saattavat polttaa saunasa, mutta eipä väliä.

Vierailija

Näköjään vanhat sääennusteet pitävät hyvinkin paikkansa,mm.tämä : "jos on helle Urpona (25.5)

saa olla koko kesän turkki päällä", ja päinvastoin , jos on Urpona turkki päällä, saa olla koko kesän paidatta.Tänä keväänä oli hellettä Urpona,näinköhän turotetaan koko kesä turkki päällä viluissamme.....

Vierailija

Joskus nämä ikivanhat ennusteet osuvat täysin nappiin, vielä nykyäänkin. Olen laittanut joskus ylös kalenteriin näiden merkkipäivien säätiloja, kuten tänäkin keväänä, Urpona oli 23 astetta lämmintä.Voihan se olla että tulee kylmä koko kesäksi, sen näkee syksyyn mennessä. Vanhoissa ennusteissa on useinkin perää. Muistan lapsuus ajoilta, miten ihmiset toivoivat kylmää Urpon päivää, lämpimän kesän toivossa :)

Vierailija

Vanhan kansan ennustukset taitavat päteä nykyisinkin. Olen samaa mieltä teidän edellisten kirjoittajien kanssa. Isävainajani piti päiväkirjaa säästä vuosikymmeniä. Itse olen nyt vanhemmiten tehnyt samoin. Mielenkiintoiseksi sen olen kokenut.

"Jos ei pauka Paavalina, ei ole kelpoa kesästä." Ei paukkanut pakkanen, siinä ja siinä, että vähän miinusta näytti mittari. 

"Ierikän vilut" toteutuivat siinä määrin, että Erkin päivänä vielä oli suht`kylmää, seuraavalla viikolla sää lämpeni huomattavasti. Urpon päivänä oli lähes hellettä. Urpon pitäisi uikuttaa viluissaan ja ennustaa siten lämmintä kesää.

Toivotaan silti lämpimiä, aurinkoisia kesäpäiviä, vaikka välillä sataa ropsauttaisikin. Hellemekko roikkuu henkarissa ja uimapuvullakaan ei ole ollut ihmeemmin vielä käyttöä.

Vierailija

Onneksi on noita villasukkia!  Voi huoletta laittaa vaikka monet päällekkäin... Ja voisihan sitä ruveta uusiakin kutomaan, kun on ilma niin syksyisen kylmän tuntuista.

Mukavaa Juhannusta kuitenkin kaikille! On sentään ihanan valoisaa!

Vierailija

Totta :) Jos tarkenee paidatta Urpona, saa olla turkki päällä koko kesän. Joten taitaa tänä kesänä tulla villasukka heinäkuu ja villasukka elokuu. Eikun saunaa pidettävä tiuhempan lämpimänä :)

Vierailija

On aika minttumaarin, otanpa siitä vaarin. Teen koivusta vastan ja sen kossussa kastan. Pistän yrtit tyynyn alle ja sammun lattialle. Hyvää Juhannusta!

Vierailija

Lapsuuden Juhannusaatto

Lapsuudessa- juhannuksena

kukkivat kielot valkoisin kelloin,

sireenien vaahtoavat kukka ryppäät.

Aurinko valaisi yötä päivää

taivaankannen hillitön ilo läikehti ilmassa.

Portaanpielessä juhannuskoivujen oksat läiskyivät

paljaisiin sääriin  saunan löylyistä paenneita.

Illemmalla ajettiin pyörillä kirkkorantaan juhannuskokolle

Istuttiin kylmästä kohmeisina  puisilla penkeillä

pappi puhui ja laulettiin suvivirsi. 

Lähdimme salaa viimeisestä penkkirivistä

kohti polkupyöriä ja juoksutimme ne tien päähän.

Kotiin päästyämme tuvan pöydällä odotti

aamulla leivotut karjalanpiirakat

ja ruokakomerosta haettiin kokkelipiimä.

Väsyneinä kapusimme vinttihuoneeseen nukkumaan.

Siinä se oli koko juhannusaatto.

Vierailija

Tuulee, vettä sataa, kohta kenties räntää. Olen viettämässä keskikesän juhlaa Lapissa. Kalastaakin pitäs, mutta marketin kalatiski lienee nyt paras paikka.

Ituttaakin...

Ilmastonmuutosta odotellessa.

Vierailija

Täällä Karjalaassakaan ei tarkene juuri ulkona olla. Tuulen henki on hyytävä, järvi nostaa vaahtopäitä. Onneksi voimme saunoa pihasaunassa ja vilvoitella hetken pihatuoleissa. 

Mikäs meidän on kuitenkaan lämpimässä tuvassa, kun kattokaan ei vuoda ja ehjiä villasukkiakin löytyy. Kalakauppaan heitin vieheen ja heti tärppäsi. Vastan tarkenee tehdä rantakoivikossa kunnon varusteissa, suven tuoksua ainakin saamme sen myötä. Olen varma, että saamme tänäkin kesänä viel lämpöisiä päiviä, helteistä ei ol niin väliäkään.

Nauttikaamme olostamme ja valosta kaikin mahdollisin tavoin. Oikein hyvää juhannusta!

Vierailija

Jos Urpona on helle,( kuten tänä keväänä oli,), saapi turottaa koko kesän turkki päällä. Eikun villasukat jalkaan ja toppapuku päälle. Tätä se on tänä "kesänä"...... Kaikk muuttuu, mut vanhat sääennusteet pitävät:)

Vierailija

Te kaikki sinkut. Vielä ehtii juhannustaikoja tekemään. Seitsemän kedon kukkaa tyynynalla ja unissasi näet puolisosi.

Vierailija
Vierailija

Jos Urpona on helle,( kuten tänä keväänä oli,), saapi turottaa koko kesän turkki päällä. Eikun villasukat jalkaan ja toppapuku päälle. Tätä se on tänä "kesänä"...... Kaikk muuttuu, mut vanhat sääennusteet pitävät:)

Minä jo silloin Urpon päivän aikaan tätä muistelin..meilläpäin sanottiin jos on Urpona paitasillaan, niin kesän takki päällä. Nytpä se nähtiin.

Mut tuntuu ettei nykyilmastoon aina kaikki entiset ennusteet passaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat