Kohtaamisia poliisin kanssa

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olimme Helsingissä noutamassa tytärtä Lepakkoluolasta jostakin tapahtumasta keskiyöllä josku 80-luvulla. Perässämme tuli jo pidemmän ajan auto, jonka tiellä tunsimme olevamme. Hoputin miestäni, että aja lujempaa. Töölön tienoilla totesimme, ettemme pimeässä osanneetkaan tuosta noin vain perille ja se autokin perässä koko ajan. Pysähdyimme puiston laitaan tutkimaan karttaa, kun siihen aikaan ei ollut vielä kännyköitäkään.

Meitä seurannut auto pysähtyi taaksemme ja sieltä asteli virkavallan edustaja kysymään, onko ongelmia. Puhallutti tietysti ensiksi. Kerroimme ongelmamme ja sanoin senkin, että yritettiin päästä "alta pois", kun ajotapamme oli kuulemma ollut vähän liian reipas.

Poliisi totesi, että sinne Lepakkoluolaan on aika vaikea kaupunkia tuntemattoman osata, seuratkaa perässä, me viemme perille. Niin tapahtui ja teini tuli haetuksi sovittuun aikaan.

Kommentit (6)

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olin kauan sitten eräänä pimeänä talvi-iltana kouluttamassa kuvan koiraa metsässä tiellä, jossa ei ollut liikennettä päivälläkään, se kun oli ulkoilualuetta ja johti vain järvenrantaan. Koira oli tietenkin irti ja juuri matkan päässä harjoitusta varten, kun mutkan takaa tupsahtivat auton valot. Taisin vähän hätääntyä, kun eläin oli siellä autontulopuolella. Olihan sillä heijastinvaljaat, mutta minulla ei heijastimia sillä kertaa.

Juoksin autoa kohti ja näytin käsilläni, että pysähtykää. Toki auto pysähtyi ja minä kiireesti kutsuin koiran luokseni. Kiinnitin sen ja loikkasin kinokseen, kun tie oli kapea.

Auto ajeli rauhallisesti ohi ja se oli poliisiauto. Tiedän tiedän, ettei koiraa saa pitää irti ja heijastimet pitää ihmiselläkin olla. Se vain, että poliisit ovat Suomessa ystävällisiä ja ymmärtäväisiä.

Vierailija

Kylläpä lämmitti sydäntä lukea hyvistä kohtaamisista poliisin kanssa. Muistelen nykyään usein lapsuutta ja isääni, joka oli lainvalvoja ammatiltaan. Hän kohteli kuulusteltaviaan ystävällisesti, päätellen siitä että entiset vankilan kundit usein tulivat juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia, kun isän kanssa olimme kävelyllä. 

Meidän kaupungissamme vietetään säännöllisesti poliisin päivää, silloin on ohjelmaa eri ikäisille, ja erityisesti lapsia ja nuoria muistetaan. Lapset saavat kokeilla poliisien ajokkeja, mennä poliisiautoon, otattaa sormenjälkensä, yms. Paljon on kävijöitä ollut, ja ihmisillä on paljon kysyttävää poliiseilta. Nämä kohtaamiset ovat omiaan vahvistamaan luottamusta virkavaltaan. Kun viimeksi oli tällaiset päivät, siellä jakeli valistusta ja heijastimia nuoren Jukka Puotilan näköinen komistus, jonka ympärillä nuoret naiset parveilivat.  - Kuulemma poliisi-TV  -ohjelmat ovat kovasti lisänneet poliisi-ammattikorkeaan pyrkivien määrää. Hieno juttu, kunhan vain perustettaisiin enemmän virkoja ja koulutettaisiin enemmän poliiseja. Kansainvälinen rikollisuus on uhka, jonka torjumiseen tarvittaisiin lisää resursseja.  - Kouluissa ja päiväkodeissa kiertävät poliisit ovat myös hyvä keino opettaa liikennesääntöjä ja lainkuuliaisuutta. Levottomissa lähiöissä pitäisi olla poliisin toimipiste.Näitä on meiltä päin karsittu, mikä on huonoa säästämistä.

Vierailija

Poliisi aina  paikalla..

Viime kesä oli helteinen.Aikuinen tyttäreni poikkesi tuttava rouvan luokse päiväkahville.Päivä oli kuuma ja nuoret naiset päättivät ottaa aurikoa suojaisen puuaidan ympäröimällä terassilla.

Jossain vaiheessa he huomasivat,että poliisiauto ajoi pihaan.Naiset jatkoivat istuskelua aurinkotuoleissaan.Hetken päästä kaksi poliisia tuli aidan takaa kyselemään ,että onko täällä näkynyt häiriköijää.Naiset olivat vaitonasia ja eivät sanoneet nähneensä ketään.Poliisi oli sanonut heille annetun osoitteen olevan kyseisen asunnon osoite.

Tytär kertoi tapahtumasta jälkeen päin ja pahoitteli,kun ei ollut hämmästyksensä lomasta tullut kysyneeksi,että onko auringonotto uimapukusillaan kielletty omalla terassilla.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Tämä muisto on niitä ensimmäisiä selviä ja tietoisia muistoja lapsuudestani joten olen varmastikin ollut  kolmen, neljän vuoden vanha.

Radiosta kuulimme että vankilasta oli karannut rikollinen, mikä lie murhamies ja epäiltiin hänen piileksivän kylämme liepeillä, poliisi kehoitti radiossa ihmisiä pitämään ovensa lukossa. Minä tietysti pelästyin tilannetta kun vaarikin oli pitäjällä virka-asioissa eikä ollut kotona mutta mummo rohkaisi jotta onhan meillä riuska renki turvanamme, ei meillä mitään hätää olisi.

Tuli ilta ja pimeys oli jo laskeutunut kun pihaan ajoi auto.Oveen koputettiin ja mummo meni avaamaan. Minä kurkistelin mummon helmoista silmät pystyssä kun oven takana seisoi kaksi poliisia virkapuvuissaan ja aseet vyöllä. En ollut koskaan nähnyt elävää poliisia ja nyt niitä seisoi ovemme takana kaksin kappalein. Olin aivan varma siitä että nyt se rikollinen majailee meidän takapellon ladossa tai navetan vintillä ja nyt aletaan ammuskella oikein kieltolain malliin.

Eihän toki mitään niin dramaattista ollut tulossa eikä menossa, poliisi vain kyseli olimmeko nähneet mitään erikoista ja kehoitti pitämään ovet lukossa edelleenkin. Poislähtiessään toinen poliiseista vielä taputti minua päälaelle.

Sitä miten ja mistä vankikarkuri saatiin kiinni en muista.

Vierailija

Olin liikennevaloissa, ja näin kuinka pyöräilijä ajoi päin punaisia, ja sivulta tuleva auto tönäisi hänet kumoon. Juoksin paikalle ja näin kun verta kertyi kasvojen alle - hälytettiin sairasauto ja saatiin loukkaantunut hoitoon. Mietin tunnin pari tapahtunutta, lähinnä onnettomuuteen joutuneen autoilijan kannalta, ja päätin soittaa poliisilaitokselle kertoen olleeni silminnäkijänä paikalla. Puheluni saama vastaanotto poliisilaitoksella yllätti ynseydellään totaalisesti. En ikinä soita enään vaikka mitä näkisin !

Kaikessa toki pätee sananlasku        "yksi mätä omena pilaa koko korin".

Vierailija

Ikävää, kun jouduit kokemaan epäasiallista käytöstä poliisin taholta. Huonosti toimittu poliisilta tosiaan, kun olisi luullut että olisivat olleet kiitollisia saamastaan avusta.

Uskon, että poliisit kuitenkin yleensä toimivat niin kuin heidän kuuluu, eli ottavat ilmoitukset vastaan kiitosten kanssa. Toivottavasti rohkaistut vielä soittamaan, jos tulee jokin vastaava tapaus eteen.

Itse soittelen esim. silloin kun näen jonkun makaavan jalkakäytävällä, eikä herättely auta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat