Harrin ja Helenan rankka tositarina: "Vuodessa 68 eri hoitajaa"

klo 5:03 | 24.6.2014
Neuvottavia riitti. Ovesta ilmestyi melkein joka kerta uusi ihminen. Heidän tärkein tehtävänsä oli nostaa, puhdistaa, pukea, siirtää.Lue koko juttu
Neuvottavia riitti. Ovesta ilmestyi melkein joka kerta uusi ihminen. Heidän tärkein tehtävänsä oli nostaa, puhdistaa, pukea, siirtää.Lue koko juttu
Ladataan...
Omaishoitaja on henkilö joka hoitaa itse omaisensa/hoidettavansa,työtä säätelee omaishoitosopimus joka takaa palkan (omaishoitokorvaus)sekä kolme (3)vapaapäivää kuukaudessa,omaishoitosopimus tehdään omaishoidonohjaajan ja hoitaja välillä ja hoidettavuutta testaavat useat testin mm.Rava-testi,kenenkään ei tule ryhtyä omaishoitajaksi jos ei sitä halua tai taidot ja voimat eivät riitä,sillä työ on vaativaa usein 24/7 työtä,
Itse jäin pois ansiotyöstä hoitaakseni puolisoani omaishoitajana,muita apuja emme ole kaivanneet emmekä halunneet,omaishoitaja hoitaa itse ja muu hoitohenkilökunta on niitä varten joilla ei omaishoitajia tai muita ole,kun puoliso sairastuu tai pidän lomapäiviäni hän on sijaishoidossa joko tyttärillään,tai intervalli hoitopaikassa,näin jää kotihoidon henilökunta niihin töihin joihin kuuluukin,avustamaan niitä joilla ei muita hoitajia ole lähimaillakaan!
Kotihoito käyttää mahdollisimman montaa hoitajaa vakiasiakkailla,että työt tulevat tutuiksi,samaten asiakas,sekä hoito-olosuhteet jotka vaihtelevat suuresti eri asiakkaiden kodeissa,näin myös asiakkaalla on tilaisuus tutustua eri hoitajiin ja saada vaihtelua arkeensa,kotihoidon henkilökunta on pääsääntöisesti lähi-ja sairaanhoitajia(myös opiskelijoita loma-aikoina ja sijaisina) se että hoidettava saisi ns.vakihoitajan tai aina saman hoitajan ei todellakaan ole mahdollista-eikä mielestäni edes tarpeellista,kiintymyssuhde omaan läheiseen,siis omaishoitajaan toki tulee turvata
Meillä Suomessa on tilanne kotihoidon suhteen hyvä ja lähes poikkeuksetta apua saa hoidettavalleen sitä pyydettäessä,korvaus kotihoidosta on edullista ja työn laatu kiitettävää,ainakin meillä Keskisessä-Suomessa hoitajat ovat työlleen omistautuneita ammattihenkilöitä!
Hyvää Kesää kaikille kokopäivä+yöhoitajille,niin omaishoitajille,kuin kotihoidonkin hoitajille
Omaishoitaja 58v
Hanki nyt hyvä ihminen hotaja puolisollesi yksityiseltä sektorilta,kotihoitofirmoja on pilvin-pimein,veloittavat 40e ylöspäin tunnilta ja aina sama hoitajakin ja aikaa vaikka koko päivä! sulla kun tota pätäkkätäkin on rikkaalla rouvalla,se kannattaa sijoittaa hyvin,eli puolison hoitoon:)
Ei kunnan tai kaupungin kotihoito ehdi seurustella paikkoja yli 17 päivässä ja ylikin,mietippä tätäkin?
Ja mikä siinä uuden työntekijän ohjeistamisessa niin vaikeaa on? ammatti-ihmisiä lähi-ja sairaanhoitajia,olisit kiitollinen kun saat apua:)
sijoita puolisoosi,se kannattaa!
Kommentointi Harrin ja Helenan,,,,
Suomessa on tälläkin hetkellä yli kymmenentuhatta omaishoitajaa jotka hoitavat päätoimisesti tai osa-aikaisesti omaistaan,raskas hoitotyö 24/7,kolme vapaapäivää kuukaudessa,ja keskiansio 380e/kk
ilman minkäänlaista apua tai tukea yhteiskunnalta nämä useimmiten iäkkäät yli 80 vuotiaat naiset ja miehet sinnittelevät hoitotyössä,äärimmäisissä olosuhteissa kaukana kaupunkien mukavuuksista tai "juoksevasta vedestä"pesevät avustettavansa puusaunassa,kantovesin ja kantavat sisälle tupaan uunin äärelle lämpimään,,
Mitään apua tai tukea he eivät osaa tai halua pyytää,sillä "jokaisella on ristinsä kannettavanaan"ennen tätä omaishoitaja rupeamaa he ovat tietysti hoitaneet navettatyöt,peltotyöt,ja suuren lapsikatraansa,pikkuruisissa mökeissään! Heistä ei kirjoiteta lehtijuttuja eikä tehdä tositeevee ohjelmia,heidän olemassaolonsakkin on useimmille "salaisuus"
Mitenkään väheksymättä tai aliarvioimatta Helenan hoitotyöpanosta ja "raskasta"opastustyötä sairaanhoitajan hoitaessa Harria,rohkenen kuitenkin epäillä tämän osa-aikaisen ja runsaasti avustetun työn rasittavuutta edellä esittämiini omaishoitajiin?
Omaishoitajana se ensimmäinen vuosi on raskain (kokemusta on)tuolloin kun vielä prosessoi tapahtumia ja koittaa sopeutua muuttuneeseen rooliinsa omaishoitajana ja vaimona,tuolloin etsii "syytä ja syntipukkia"omaan pahaan oloonsa ja pettymykseensä,ja valitettavasti (tässäkin tapauksessa)se löyty lähi-ja sairaanhoitajista,jotka niin "ammattitaidottomasti"hoitavat:)
Lähi-ja sairaanhoitajien työ on kotihoidossa raskasta ja vaativaa,jopa 19 käyntikohdetta työpäivän aikana,seurusteluun ei taatusti jää aikaa,vaikka haluaisikin:( itse arvostan ja kunnioitan näitä hoitotyön ammattilaisia suuresti!
Kun siistää katseensa pois "omasta navasta"näkee metsän-puilta,ja ehkäpä jonain kauniina päivänä oppii jopa sanomaan kiitos ja hienoa avustamaan tulleille hoitajille kotihoidosta:)
Omaishoitajana niin omalle äidille kuin puolisollekkin,yhteensä yli 15vuotta maalla
"mitä annat sitä saat"voimia ja siunausta kaikille omaishoitajille!
Hiukan särähti korvaan kommentit. Vaikka en itse olekaan kenenkään hoitaja, ymmärrän hyvin sen, että on raskasta ,kun hoitaja aina muuttuu.
Perheellä on varmasti omat rutiinit ja niiden selittäminen aina uudelle ihmiselle on turhauttavaa, jos vertaa siihen, että olisi vain jokunen hoitaja, jotka osaisivat homman jo tullessaan.
Hoitotyön he varmasti osaavat, sitä en epäile ollenkaan, mutta perheen rutiineihin solahtaminen ei liene ihan helppoa sille uudelle hoitajallekaan.
Jos asiaa ajattelee hoidettavan näkökulmasta, ei ainakaan tässä tapauksessa ole hoidettavan etu, että hoitaja aina muuttuu. Omalla kohdallani ainakin toivoisin, että hoitajat eivät koko ajan muuttuisi. On raskasta olla aina uuden ihmisen hoidettavana.
Tässä tapauksessa on kyse miehestä, joka on menettänyt elämän halunsa. On aika helppo kuvitella, miten mies kiusaantuu siitä, että aina on uusi hoitaja.
Varmasti on paljon niitä, joiden työtaakka omaisen hoitajana on raskaampi kuin tuon artikkelissa mainitun omaisen, mutta taakkaa ei voi vertailla. Jokaiselle oma taakka on raskain. Omaishoitajan taakka ylipäätään on kohtuuton aika usein ja yhteiskunta säästää valtavia summia, josta voisi lohkaista omaishoitajille huomattavasti enemmän ja vieläkin yhteiskunta jäisi voitolle.
Tämä on yksi näkökulma asiaan
Luin mielenkiinnolla tekstejänne. Teksti 20.59 taisi olla liian provosoiva. Kerroit hoitajista ilman juoksevia vesiä, tätä en oikein usko. Vaikka hoitaja itse ei osaisi vaatia mitään hoidettavalleen, kunnassa on ihmisiä, jotka hoitavat asioita kuntoon. Vielä reilu kymmenen vuotta sitten yhteiskunnan rahoilla laitettiin vessat ja pesuhuoneet kullekin potilaalle sopiviksi, kynnykset poistettiin pyörätuolipotilailta ja asiakas joutui maksamaan vain pienen omavastuun. Tänä päivänä ei onnistu enää, saa tietenkin yhteiskunnalta apua, jos omasta pussista ei niitä rahoja löydy. Sitä varten meillä on vammaistukia ym juttuja, joita on paljon. Vaikeus on siinä, ettei ihmiset aina tiedä, mihin heillä on oikeus eivätkä osaa vaatia palveluja.
Olen myös omaishoitaja, hoidin äitini hautaan ja vielä on mieheni hoidettavana ja hön on ollut koko saman ajan autettavana kuin äitini oli. Alkuun en saanut mitään apua, olivat 10 vuotta sitten paremmassa kunnossakin, mutta 5 vuotta sitten meille tuli ihmisiä kartoittamaan tilannetta. Vain sillä perusteella, mitä olivat lukeneet sairauskertomuksista, koska molemmat olivat käyneet paljon lääkärissä. Puitteet meillä ovat kunnossa, koska talomme on uusi ja rakennettu jo leveillä oviaukoilla ja ilman kynnyksiä , yhdessä kerroksessa.Ainoa vaikeus meidän tapauksessa on , että sairaus jota mieheni sairastaa on niin harvinainen, sitä ei tunnettu apuvälineihmisten hommissa eikä kelan hommissa. Olen taistellut kaikki asiat ja vedonnut vaikka mihin asti että asiat on tulleet kuntoon.
Omaishoitajan pitää olla myös paitsi sairaanhoitaja, talonmies, siivooja, juoksevien asioiden hoitaja ja mitä suurimmassa määrin edunvalvoja potilaalle Meidän tapauksessa myös puhemies. Rahan vuoksi ei tätä hommaa tehdä, tämä tehdään rakkaudesta. Sanon aina, että olen papin edessä luvannut myötä-ja vastamäessä olla tukena. Jokaiselle omaishoitajalle toivon voimia ja terveyttä ja iloakin siitä omaisesta jota hoitaa.
Toimin sosiaalipalvelukouluttajana ja koulutan+välitän myös SPR kautta ystäväpalveluihmisiä niitä haluaville,olen toiminut myös useita vuosia kotipalvelunohjaajana,sekä palveluohjaajana,tuossa virassani tein runsaasti koti-ja kartoituskäyntejä pyydettäessä ja niitä toivottiin runsaasti keskim.4käyntiä/pv matkoista riippuen,tarkemmin en voi määritellä minua sitoo yhä vaitiolovelvollisuus,tuossa kotikäyntityössä tapasin runsaasti myös omaishoitajia ja kirjoitukseni(jota piditte provosoivana,ja epäilitte sen totuudellisuuttakin) on valitettavasti totisinta totta yhä tänäkin päivänä eri puolilla armasta Suomenmaatamme!
Osa tapaamistani omaishoitajista antoi luvan ilmoittaa puutteellisista hoito olosuhteista vammaispalvelunohjaajalle,osalta tuli tiukka ei (asiakkaan tahto on aina lakini)
Myös vammaispalvelun palveluissa samaten kuin omaishoidon korvauksissakin on suuria eroja eri kuntien ja kaupunkien välillä (vaikka samat lait säätelevät toimintaa)
Yhä on paljon neuvonta ja valistustyötä tehtävänä ja toivonkin tietoisuuden omaishoitajien oikeuksista ja korjaus,energia-ja remonttiavustusten hakemisesta leviävän laajalti ko.asianosaisten tietoisuuteen
Kiittäen Tarja-Liisa
Tarja-Liisa, kiitos uudesta viestistäsi. Neuvontaa ja valistusta puuttuu kentältä, se on totta, ja toisaalta ihmeellinen kankeus vaivaa kotipalvelussa, fysioterapiassa ym potilaalle määrätyissä ja sovituissa palveluissa ja se kankeus on valitettavasti henkilöstä kiinni oleva asia. Säännöt pitäisi olla samat, mutta olen selvästi nähnyt, miten eri henkilö tulkitsee jotakin asiaa ihan toisella tavalla kuin edellinen henkilö. Pyrin pitämään tätä omaishoidon asiaa esillä joka paikassa, missä liikun ja olen osittain vielä kunnallisessa päätöksenteossa mukana. Vaikea tätä on näyttää toteen, miten paljon meidän omaishoitajien työpanos helpottaa rahankäyttöä kunnan kannalta. Meidän kuntayhtymämme alueella hoitohinta laitoksessa per kuukausi on n 3600 euroa, eli jokainen omaishoitaja säästää noin 3000 euroa per kuukausi ja vuodessa 36 000 euroa. Jokainen jolla on laskupäätä osaa laskea miten suuri summa siitä tulee kun otetaan kaikki omaishoitajat ja kun osa heistä saa euroakaan hoitopalkkiota. Olen ihmetellyt miksei tätä summaa revitetä mediassa niin että jokainen päättäjä sen joutuisi lukemaan ja sisäistämään. Jos itse yritän tästä kirjoittaa vaikka HSn sivulle, ei onnistu. Silti tämä työ myös palkitsee tekijänsä, siitä olen varma.
Vierailijalle 25.6.2014 klo 21.47
Hieman särähti korvaan kommentti "kunnasta tulee ihmiset ja laittaa kaiken kuntoon!"mistä ihmeen kunnasta kirjoittaja on?kirjoittaja kertoo miten erinomaisen hyvin heidän kunnassaan on talot ja omaishoitoasiat saatettu mallilleen ja erityisen pientä omavastuu osuutta käyttäen? voisko uskoakkaan? kirjoittaja kuvaa kuinka hänen omistamansa rintamamiestalo on remontoitu "kunnan piikkiin"ihan viimeisen päälle???
Hienoa jos näin todellakin on! mutta vain aniharva saa nauttia moisesta ylellisyydestä (oikena puolueen jäsenkö?) valitettavasti ainakin meidän kunta karsii lujalla kädellä niin omaishoitokorvauksista,kuin remontti tukiakin, ja vain murto osan tarvittavasta saa,jos saa?
mm.Viitasaari (keskisessä suomessa)ei maksa korjaus-tai remonttikustannuksia laisinkaan,sellaisen päätöksen (vastoin vammaispalvelulakia?)ovat kunnanisät nuijineet ja Jyväskylä pudotti omaishoidon korvaukset pois kokonaan,muistaakseni noin 275 omaishoitajaltaan!
Eikä tässä auta pullikointi,eikä edes mielenosoituksesta ollut apua,
terveisin se puutteenalainen ja vähäosainen omaishoitaja veli
Kiitos viestistä vierailija 26.6.2014 klo 15.20
Olen aivan samaa mieltä kanssanne,eri viranhaltijat tulkitsevat lakia-ja asetuksia kovinkin eri tavalla? mm.tuohon fysioterapiian omassa kunnassani jouduin puuttumaan oikein valituksen voimalla (puolisoni on aivohalvauskuntoutuja jonka omaishoitajana toimin viidettä vuotta) hän on myös diabeetikko ja monia muitakin vaikeita sairauksia löytyy,liikkuminen sujuu pyörätuolilla ja pikkuisen rollikallakin,häneltä evättiin fysikaalinen hoito (omavastuuosuudella) ja myös jalkahoito(omavastuuosuudella) on karsittu kokonaan pois (asumme Saarikan valtapiirissä=yksityinen sosiaali-ja terveyspalveluiden kuntayhtymä)tuo jalkahoiti 1x3kk on välttämätön puolisolleni,että jalat pysyvät edes jonkinlaisessa kunnossa, vammaispalvelulain perusteella haimme pari vuotta sitten korjausavustusta pesutilojen (suihku)saattamiseksi sellaiseksi,että voisin pestä puolisoni,eväävä päätös tuli! no nyt viranhaltijan vaihduttua (edellinen jäi eläkkeelle) hain taas samaa avustusta ja nyt tulikin myöntävä päätös:)suurista summista ei ollut kyse hinta 380e,että näin!
Kotihoito/kotipalvelu on asia sinäänsä,hoitajat yrittävät jotenkuten selvitä valtavasta työmäärästään ja tuhansista kokouksista ja säästöpalavereista joihinka työnantaja heidät velvoittaa osallistumaan,"polosilla"ei ole enää vuosikausiin ollut minkäänmoista työnjohtoa/työnjohtajaa ja itse pähkäilevät (lue riitelevät)kuka joutuu kuinkakin monta asiakasta "läpijuoksemaan"ja haukut kuulemaan:( parhaansa yrittävä-kauanko jaksavat?
olen myös aktiivinen omaishoitajien asioiden puolestapuhuja ja valistaja,asia on lähellä sydäntäni:)
omaishoitotyötäni teen 24/7 ja korvaus 401e/kk-verot:(
Tarja-Liisa=säästöpossu kunnan
Vähäosainen omaishoitajaveli, miten sinä luit tuon kirjoituksen. Rintamamiestalo, mistä sen sait? Meillä on kaikki maksettu omasta pussista, kerroin vain sen mitä tiedän tapahtuneen yli 10 vuotta sitten. Olen kirjoittaja 21.47. Sekä puolison että minun ikä alkaa kuutosella, emme siis ole kuin hädintuskin eläkeiässä, mieheni ei sitä eläkeaikaa ole saanut, sairauden kyllä sai. Talossa jossa asumme on kaikki hyvin, koska se on yhtä vanha kuin miehen sairaus, hän ehti puoli vuotta nauttia tästä terveenä. Ammattimiehenä hän itse rakensi ja koska rakennusnormit ovat nykyään, että on isot vessat eikä kynnyksiä, leveät ovet, ne tuli heti, eikä silloin vielä tiedetty miten tarpeen se olikin.
Jos teillä on leikattu omaishoidon palkkioita, sanon vain, että päättäjät teilläkin on ja heihin pitää vaikuttaa.Eikä omaishoidon palkkio ole riippuvainen puoluekannasta, et sitä itsekään usko. Leikattu on meilläkin , mutta ei otettu kokonaan pois. Kuten sanoin, ei tätä rahasta tehdä, mutta sisua tämä vaatii, että saa sen mitä potilaan pitää saada. Älä vääntele kirjoitustani, en kirjoittanut erityisen pienestä omavastuudesta, vain pienestä omavastuudesta. Ja silloin yli 10 vuotta sitten se omavastuu oli suoraan perheen tulojen mukaan laskettu, mutta sitä hommaa ei ole ole siis ollut enää 2000 luvulla. Jokainen ylimääräinen kahva tai pyörätuolisilta on pitänyt itse ostaa ja laitattaa, koska itse en ole pystynyt.
Halusin kirjoittaa tämän selvennyksen, koska olet veliseni tulkinnut hyvin vapaasti kirjoitustani, ja valitettavasti väärään suuntaan.
Vielä tämä,on myös olemassa (onneksi)hyviä pikkukuntia jotka hoitavat omaishoito ja vanhusasiakkaat mallikkaasti,nuissa kunnissa on yleensä selkeä työn-ja vastuunjako ja aina vanhuspalvelujohtaja,sekä kotihoito ja sen työmäärä mitoitettu "siedettävälle tasolle"ja sieltä löytyy kotipalvelunohjaaja!
Tuttavarouvani asuu Lapinlahdella,ja vieraillessani hänen luonaan talvenseljällä näin sinäänsä reippaan ja toimintakykyisen 84vuotiaan rouvan,"sydäntä painava jonkin asian?"vuosikymmenten tuttavuuden rohkaisemana otin asian esille (vaikka olin jo kartoittanutkin rouvan avuntarvetta,vanha sos.palv.kouluttaja kun ei pääse "turkistaan")
Rouva asuu pikkuruista mökkiään yksin ja matkaa kaupoille ja apteekkiin kertyy 18km suuntaansa,jalat on huonot ja kaihikin vaivaa,mitään apua tai tukea ei rouva ole tähän mennessä saanut-tai hakenut,matkat kauppaan taksilla verottavat rouvan pientä eläkettä suuresti,piha on kuin peilijää,portaat kaiteetta,yksinäisyyskin vaivaa,kun joulunpyhinäkään ei ollut muita vieraita kuin minä,(lapset maailmalla ulkomaita myöden)
Luvalla tämä kirjoitus,ja luvalla yht.ottoni arjen saavuttua vanhuspalvelujohtajalle,vain yksi puhelinsoitto ja sain rouvalle invataximatkat 18matkaa/kk 3e omavastuu osuudella,työllistetyn hiekottamaan pihaa,ja lumitöille,1xviikossa käynti päiväkeskuksessa jossa sauna+ruokailut,taxi tuo-ja vie,kaiteet laitoin tutun kirvesmiehen korjaamaan ja maksoin itse joululahjani rouvalle:) kaihileikkaustakin kiirehdin keskussairaalaan ja peruutuspaikkakin järjestyi "pienellä painostuksella"nyt on silmät korjattu,jalkoja hoidettu ja edellä mainitut puutteet korjattu:) ja tämä kaikki vain yhdellä puhelinsoitolla!! kiitos Lapinlahden kunnalle ja eritoten vanhuspalvelulle,erinomaista työtä!!
luvalla kirjoittaen ja toimien Tarja-Liisa omaishoitaja ja ex-sosiaalipalvelukouluttaja
Tarja-Liisa, kiitos taas. Tätä just tarkoitan, pitää vain olla rohkea ja tönäistä. Omaishoitajien porukkaan kannattaa myös liittyä, koska sitä kautta saa paljon tietoa ja pienellä vuosimaksulla (20 euroa) saa lehden, jossa kerrotaan kaikki, mikä on omaishoitajalle ja potilaalle tärkeää. Olen sitä mieltä, että sen hoidettavan omaisen on saatava kaikki, mikä hänelle kuuluu. Toki minä hoitajana yritän pitää puoleni, olen myös 24/7 hoitaja ja mieheni on täysin sänkypotilas tällä hetkellä. Kun aloitin tämän urani, pitkään aikaan ei minulla ollut vapaapäiviä, johtui äidistäni, joka ei suostunut hoitopaikkaan. Nyt olen kahden mieheni kanssa ja voin suunnitella vapaapäiviäni, ja pitää vain puhua niistä ajoissa, jotta paikka löytyy.
Omaishoidosta saatu palkkio on pieni asia, toki siitäkin kertyy muutama euro eläkettä. Edelleen painotan, että omaishoitajien porukkaan kannattaa mennä, siellä oppii paljon, eikä joudu aina pohtimaan omaa tilannettaa. Melkein aina jollakin on vieläkin kinkkisempi tilanne. Silloin pitää vain olla hiljaa ja kiitollinen. Käytän nyt nimimerkkiä mimmi, jos vielä jatketaan jutustelua, joka on minusta hyvin antoisaa
Kyllä olen samaa mieltä Omaisten-ja läheisten liittoon on syytä kuulua,ja lehti jakaa tietoa,varsinkin omaishoitouransa aloittaneet ovat usein "tietotyhjiössä"on monia kysymyksiä-vailla vastauksia,ja vertaistuki on "kullanarvoista"saa-ja voi itsekkin jakaa tietoa sitä tarvitseville!
tuo vapaapäivä asia on itselläni yhä akuutti kun olen hoitanut puolisoani (aivohalvauskuntoutuja +runsaasti muitakin sairauksia) pian viisi vuotta ilman ainuttakaan loma tai vapaapäivää! vapaapäiviä ei Saarikassa korvata rahassa eikä palveluseteliä ole jolla voisi ostaa hoitoapua kotiin:(
Eli ne menettää jos ei pysty pitämään (lue ole intervallipaikkaa)puolisoni ei ole suostunut lähtemään hoitoon tai hoitopaikkaan,joten,,,luonnollisestikkaan hän ei tällä hetkellä ymmärrä tämän työn vaativuutta eikä raskautta:(
Jaksan vielä sillä olen nuori 58v ja hyväkuntoinen,mutta entäpä kun vanhenen tai sairastun? tämä on varmasti tuttuakin-tutumpi ongelma meillä omaishoitajilla?
tuhannet kiitokset keskustelijoille Tarja-Liisa
Haluan ottaa vielä kantaa noihin omaishoitajien apuna tai vain kotihoidon palveluita muuten tarvitsevan luona käyviin kotihoidon työntekijöihin.
Suurin osa on teitysti ammattitaitoista ja vastuuntuntoista väkeä. Mutta entä sitten kun kortistoja tyhjennetään ja pikakoulutetaan kaikenmaailman vastentahtoisia epäsopivia ihmisiä hoitotyöhön ja laitetaan heidät kotihoitoon, ikäänkuin " helppoon" paikkaan opettelemaan, mikä ja mitä on huonokuntoisen asiakkaan kohtelu? Itse olen nähnyt, miten päihderiippuvaisia ja epäsosiaalisia ihmisiä koulutetaan hoitotyöhön. Suuntaus on pelottava!!
Vierailijalle 29.6.2014
Eikö mielestänne ex-päihderiippuvaisella ole oikeutta/velvollisuutta työntekoon? ja mitä ovat ne epäsosiaaliset henkilöt joista kirjoitatte?tuskimpa aikuiset ihmiset vastentahtoisesti jaksavat,pystyvät kauaakaan hoitotyötä tekemään,työ on raskasta ja vaativaa ja pitkän koulutuksen takana!
Mielestäni jokaisella on oikeus hankkia itselleen ammatti ja työpaikka ja on hienoa jos ex-päihderiippuvainen ja se "epäsosiaalinenkin"sosiaalistuu työn kautta "normikansalaiseksi"
Eettisyys ja asiakkaan hyvä kohtelu ei ole kiinni hoitajan koulutuksesta tai sosiaalisesta statuksesta,ei totisesti!(lääkäreiden sosiaalinen status ja asiakastyö???)eipä ole kehumista:(
Kotihoito on hoitotyötä vaikeimmasta päästä ja jos sitä helpoksi kutsuu,ei siitä juurikaan tiedä,mielestäni on hyvä että saamme uusia hoitajia Suomesta (eikä filippiineiltä)asti kielitaidottomia ihmisiä hoitamaan,jokaiselle myös "harhautuneelle"on annettava mahdollisuus työhön ja toimeentuloon jos vielä jaksaa opiskella uuden ammatin se on hienoa!
tervetuloa! Tarja-Liisa
Todella upeaa välittämistä lähimmäisestä.Kiitos kun kirjoitit tästä varmaan neuvoa myös muut saavat.Kuka on kenenkin lähimmäinen katso taaksesi, siellä hän on katso sivuille, siellä hän on katso eteesi sielläkin lähimmäisesi on.Jaksamista kaikille hoitotyötä tehneille ja tekeville.