Kotihoitopotilaan ruoka-annos

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuolla Facebookin puolella leviää juttu ja kuva muistisairaan vanhuksen ruoka-annoksesta. Lauantaipäivän menuu: Lohimurekeannos perunoilla, 9,60 €, Kotruokapalvelun toimittamana. Ei annos oikein hurraahuutoja nostata, on hinta laatusuhde hieman hakusessa.

Yksinasuvat vanhukset, muistisairaat, heitä on helppo huijata. Moni ei edes muista syöneensä, puhumattakaan, että mitä on syönyt. Toivottavasti tuota ei tarvitse itse kokea. Ei sitä koskaan tiedä...

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

No onpa karun näköinen annos. Luulisi tuohon hintaan heltiävän jotakin värikästä ja ruokahalua herättelevää. Surullista kuinka tässäkin mennään sieltä, missä aita on matalin ja maksimoidaan palvelunjärjestäjän tulot.

Vierailija

Tällaiset vanhusten ruoka-asiat on nykyään pikkuasioita. Nyt on IN jauhaa lespojen ja homojen oikeuksista. Mitä välii on vanhuksista - kuolee ne kohta kuiteskii.

Vierailija

Lämpimän ruoan (perunat ja mureke) kanssa samaan astiaan ei laiteta kylmänä tarjoiltavaa salaattia. Se saattaa olla kuvan ulkopuolella ehkä tarkoituksellisestikin.

Kukaan meistä ei ole ollut paikalla annoksen tullessa paikalle.

Vierailija

Ei pitäisi uskoa kaiken maailman kuvia ihan todeksi, saattaahan tuostakin annoksesta olla jo syötykin osa.

Ja todellakin se salaatti-annoshan ei kuulukaan olla samassa astiassa lämpimän ruuan kera.

Luulen että tuo kuva on pelkkä provo.

------

ja vielä; tuskimpa moni yksinasuva, heikkokuntoinen vanhus saa itse laitettua edes minkäänlaista lohimureketta.....hyvä jos perunat saa keitettyä...

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kaks edellistä kommenttia on tyypillistä tietämättömän kommentointia asiasta mutu pohjalta. Eihän noin voi olla. MUTTA KUN vain on totta tuollaisetkin tapaukset. Ja kyllä tuo on vasta lievemmästä päästä, paljon pahempaa tapahtuu vanhuksille kulisseissa.

Vanhuksen oma poikahan tuon asian ja kuvan on julkaissut ja vielä omalla kuvallaan. Ja lupaa selvittää asiaa edelleenkin.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152346478129425&set=a.355082679424.152409.610879424&type=1&fref=nf

Vierailija

On niitä kummempiakin ruoka-annoksia tievossa ja monethan haluaa vapa-ehtosesti olla "kuurilla". Silti hengissä selvinnyt muutamat jopa Auscwitzin keikasta.

Vierailija

Silti hengissä selvinnyt muutamat jopa Auscwitzin keikasta.

Lainaus edellisestä.

Mitenkähän tämä liittyy keskusteluun. Moni on auscwitzin kauheuksista onneksi selvinnyt hengissä. Mutta elämästä ei selviä hengissä.

Olipa ne ruoka-annokset parempia ta huonompia. Silti kaipaisin parempaa vanhustenhoitoa.

Vierailija

Tommotti annos ja tuodaan henkilökohtaisesti  autolla ties mistä asti.  Eli maksaa varmasti yli satasen vaikkei  sossun hallintoa mukaan lasketa.

Vierailija
Vierailija

Lämpimän ruoan (perunat ja mureke) kanssa samaan astiaan ei laiteta kylmänä tarjoiltavaa salaattia. Se saattaa olla kuvan ulkopuolella ehkä tarkoituksellisestikin.

Kukaan meistä ei ole ollut paikalla annoksen tullessa paikalle.

Rasiasta näkee heti että muuta ei tarjota.  Sotaveteraaneille aikaan tuotiin annoksia niin lokeroita oli monta.  Salaatti  taisessa reunassa kuin lämmin ruoka.  Pikkulokerikoissa oli  tomaattilohkoja  tai kurkun viipaleita.  Pieni annos jälkiruokakiisseliä. Myös pari voileipää oli mukana voinapin kera.

Nälkään näännyttäminen on ulkopuolisesta siistiä.  Kun vielä pillereillä sotketaan  niin elämä on.

Vierailija
Vierailija

Yrittäjän vastaus  Iltasanomissa tänään:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288708525026.html

Olen nähnyt kotipalvelun annoksia omin silmin. Ruoka on useassa pienessä pakkauksessa, leivät ja levitteet, salaatit, juomat ja jälkiruoka kaikki erikseen. Tietenkin annoksissa ja yrittäjissä on eroja.

Hyvin mahdollista. Mutta kuljettaja voi jemmata itselleen niin huono palkka saa apuja.

Vierailija

Mahtaisko/osaisko/viitsiskö ko. "poika" itse laittaa äidilleen paremmat sapuskat? Olisiko se silloin parempi/edullisempi ratkaisu ellei kotipalvelun ruoka kelpaa (pojalle)?

Vierailija

Aivan niin kirjoittaja 11.24, ne lisukkeet eivät ole näkyvissä, mutta olen varma, että olivat toimituksen mukana. Äitinsä on muistisairas, eikö olisi parempi, että läheinen olisi aina paikalla, kun ruoka tuodaan? Muistisairas ei välttämättä muista syödäkään tai sitten on unohtanut syönneensä. Vaikkei tarvitsekaan aina hoitaa yötä päivää sitä vanhempaansa, voisi hänen asiansa paremminkin järjestää. Nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
Vierailija

Aivan niin kirjoittaja 11.24, ne lisukkeet eivät ole näkyvissä, mutta olen varma, että olivat toimituksen mukana. Äitinsä on muistisairas, eikö olisi parempi, että läheinen olisi aina paikalla, kun ruoka tuodaan? Muistisairas ei välttämättä muista syödäkään tai sitten on unohtanut syönneensä. Vaikkei tarvitsekaan aina hoitaa yötä päivää sitä vanhempaansa, voisi hänen asiansa paremminkin järjestää. Nimimerkillä kokemusta on

Miten voit olla varma ?  Mistä tuo sokea luttamus ?  Mutta ruokahuoltoon.  Palvelutaloissa on niin vähän henkilökuntaa että ihmiset jotka ei pärjää ilman avustajaa on jatkuvassa nälässä.

Inhottaa kun ihminen on kuin uunissa kuivatettu. Paino jossan 40 kg paikkeilla.  En ihannoi nälkäkuolemaa. Eikö HYVINVOINTIvaltio  pysty edes ruokkimaan omiaan

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat