Kilpirauhasen sairauksista kärsivät vaaraksi liikenteessä

klo 5:01 | 1.7.2014
Kilpirauhasen toimintahäiriöistä potevilta ihmisiltä pitäisi ottaa auton avaimet pois, sanoo lääkäri, joka on tehnyt aiheesta tutkimuksen.Lue koko juttu
Kilpirauhasen toimintahäiriöistä potevilta ihmisiltä pitäisi ottaa auton avaimet pois, sanoo lääkäri, joka on tehnyt aiheesta tutkimuksen.Lue koko juttu
Ladataan...
Jo on otsikko ja aihe koko jutulla. Ensinnäkin otsikossa puhutaan kilpirauhasen sairauksista kärsivistä ihmisistä. Tekstissä sen sijaan kilpirauhasen liikatoiminnan ja kasvainten ongelmista. Ja kokonaista 32 potilasta simulaattoritestissä.
Miksi tällaisia juttuja kirjoitetaan ja saadaan ihmisille lietsottua paniikkia aivan turhasta. Miettisitte ennemminkin moneltako alkoholistilta pitäisi ottaa kortti pois. Hehän voivat vaikka lähteä väsyneinä rattiin edellisillan juomisen jälkeen.
Vai onko joku kenties nukkunut liian vähän ja lähtee aamulla rattiin. Kannattaisi varmaan laittaa muutama nukahtamislääkkeitä käyttävä vastaavaan simulaattoritestiin. Mutta vain 32 henkeä. Sellainen tutkimushan kattaa sitten koko väestön.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Sain lääkityksen viisi vuotta sitten, 10 vuoden oireilun jälkeen. Viimeiset vuodet ennen lääkitystä olin nukahtaa rattiin viikoittain.
Vajaatoiminnan aiheuttama väsymys on niin kova, että sitä ei meinaa pystyä vastustamaan edes auton ratissa. Mikronukahtamisia minulle tapahtuikin, mutta pystyin havahtumaan hereille ajoissa. Ja niin, silloiselle työpaikalleni ei kulkenut julkisia, oli pakko ajaa.
Nyt on vihdoin lääkitys kunnossa (lääkityksenä sekä Thyroxin että Liothyronin eli yhdistelmälääkitys) ja väsymys poissa. En ole enää kertaakaan meinannut nukahtaa rattiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on niin voimakas sairaus että aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita liikenteessä.
Siis uskomatonta sillisalaatti-oksennusta koko hemmetin artikkeli. Joko toimittaja on taas toimittanut oikein urakalla tai tutkija on sekopää. Eihän nyt kaikilla kilpirauhaspotilailla suinkaan ole kasvainta! Mitä ihmeen puppua tällaiset otsikoinnit oikein ovat?
Ylläpito on taas ottanut lääkkeitä liikaa. Ihmisten vihaaja pyrkii pelottelemaan ja säikyttelenaan vakavilla aiheilla.
Ja normi tyyli, täällä on terveyspuoli erikseen, mutta ei koske rouva patruunaa
Miksiköhän tästäkin aiheesta on kaksi ketjua ?
Voi näitä aaseja (anteeksi aasi) lääkäreitä. Eiköhän viinaihmiset oo niitä, joilta pitäisi ottaa sekä kortti että auto valtiolle.
Voi tätä hullua lääkäriporukkaa! Näiltä pitäisi ottaa lääkärinoikeudet pois.
Aivan hirvittää!
Miksi ei kilpirauhaspotilaita hoideta kunnolla? Miksi meitä ei kuunnella? Miksi ensin syötetään jotain masennuslääkettä eikä oteta huomioon mahdollisuutta kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Miksi meitä syrjitään? Miksi Suomessa on viiterajat erilaiset kuin muualla maailmassa?
Sitten väitetään, että kilpirauhaspotilaat on vaaraksi liikenteelle. No, ihan varmasti on, kun ei voida hoitaa sairautta kunnolla. Syyttäkää lääkärit ja muut alan viranomaiset ihan itseänne ja ottakaa itseltänne ajokortti pois ja hoitakaa sairautenne hutaisemalla vasemmalla kädellä.
Miksi ei alkoholisteilta ja narkomaaneilta oteta ajokorttia pois H E T I ensimmäisen kerran, kun kiinni jäävät rattijuopumuksesta? Eikö nuo olekaan se vaarallisempi porukka?
Olen itse sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa noin 13 vuoden ajan. Lääkkeenäni on ollut vain T-4, eli synteettistä Thyroxin- lääkettä. Lähes koko tämän ajan kärsin voimakkaasta ja pahasta väsymyksestä, josta myös terveyskeskuksen omalääkärille kerroin, toivoen saaavani oireisiini edes jotakin apua. Kilpirauhasarvoja kontrolloidaan aika ajoin verikokein. Ja melkein lähes joka kerta, vastaus on ollut sama: " Arvot ovat viitearvojen sisällä". Jos joskus vihjaisemaankaan, tai sanomaan totuudenmukaisesti, millainen olotila, vointi ja kunto minulla todella oli, eli että potemani ja kokemani totaalisen väsymyksen vuoksi en pysty mihinkään, enkä jaksa mitään, minut aika usein lähetettiin toteamuksieni perusteella tarkkailulähetteellä, eli M 1- lähetteellä psykiatriseen sairaalaan. Monta kertaa sain masennusdiagnoosin ja pahimmillaan jouduin olemaan sairaalahoidossa lähes puoli vuotta. Kesti aika, ja aivan liian monta vuotta, kunnes tajusin, etten ollutkaan ollut psyykkisesti sairas, vaan oireeni ja väsymysoireyhtymä, uupumis ja väsymysoireet ja aivosumu johtuivat kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja oikeammin siitä, että T-4 lääke ei autakaan oireisiini. Kaikkein pahinta on se, ettei kukaan ollut minua valistanut, että ihminen tarvitsee elääkseen, voidakseen hyvin ja pystyäkseen toimimaan myös T-3- hormonilääkettä. Kyseistä T- 3 arvoa minulta ei ole koskaan koko sairashistoriani aikana kontrolloitu verikokein.
Jouduin liikenneonnettomuuteen vuonna 2008. Olin ajamassa risteyksessä polkupyörällä, enkä nähnyt vasemmalta puolelta tulevaa autoa lainkaan. Näkökenttäni on rajoittunut sen verran, etten näe sivulla olevia objekteja, tai niiden liikettä. Paljon en muista kyseisestä onnettomuudesta, mutta muistan ihmetelleeni jo tuolloin, miten hitaasti oma reagointini tapahtui. Nuorempana, eli alle 30- vuotiaana, jolloin en vielä ollut sairas, reaktio ja reagoimiskyky olivat huomattavasti parempia. Onnettomuuden ja kolarin tapahtuminen olivat parista sekunnista ja tilanteeseen reagoimisen toimimisesta normaalilla tavalla toimimisesta kiinni. Edelleen muistan sen elävästi, kuinka hitaasti aivoni, lihakseni, silmäni, näkökenttäni ja refleksini toimivat. Ja uskon, että kilpirauhasen vajaatoiminnalla, huonoilla T- 3 hormoniarvoilla, väärällä hoidolla ja lääkityksellä on kaikilla osuutensa asiaan. Nyt, kun olen sairastanut jo niin monta vuotta tätä sairauttani, että kaikki ei ole hoidossani kunnossa, ja niin kuin pitäisi, vaikka tiedostan asian, en enää jaksa taistella sen hoidon ja lääkityksen puolesta, joka minulle, niin kuin jokaiselle, lääketieteellisen etiikan ja eettisyyden nimessä kuuluisi, jota tarvitsisin ja mihin minulla olisi oikeus. Sairaus, sen oireet ja väsymys ovat vain kaikki vieneet minulta myös, paitsi siihen tarvittavan energian, myös tahtotilan ja voimat.
Kilpirauhassairaus on todella huonosti tunnettu ja tunnistettu lääkäreiden keskuudessa. Aina lääkärit ovat sanomassa ,ettei kilpirauhas sairaus aiheuta ;tälläisiä ; oireita, kun se itselle aiheuttaa milloin minkäkinlaista pään sekavuutta , aivosumua , muistihäiriöitä ym. Kaksi vuotta minua tutkittiin n.s päästä varpaisiin KYSillä. Aina oli lääkäreiden vastaus, ettei kilpirauhas sairaus aiheuta tälläisiä oireita. Markku Hyvönen oli ainoa lääkäri joka uskoi minua ja määräsi kokeet ja antoi thyroxinia. Vasta aine taso oli korkea ja onhan se sitä vieläkin. Lääkitystä on lisätty , mutta milloin mikäkin sotkee pään.
No johan oli otsikko, vaikkakin kauan sitten kirjoitettu! Puhumattakaan tekstistä, sekä ao lääkärin höpinöistä. Ensinnäkin - Suomessa pitäisi laittaa kuntoon kilpirauhasen hoito ja kuunnella potilasta. Lisäksi tuolla perusteella jokaiselta, mihin tahansa sairastuneelta, voisi ottaa kortin pois: diabeetikko voi unohtaa insuliinin/syödä/juoda, rytmihäiriöistä kärsivä voi olla valvonut liikaa tmv ja saada ajon aikana rytmihäiriöitä, kolesterolilääkkeitä tai verenpainelääkkeitä käyttävä voi saada sydänkohtauksen, matalasta verenpaineesta kärsivää voi huimata... Ei-sairas-ihminen voi sairastua ja ennenkuin saa lääkityksen, VOI ajaa kolarin, ulos tieltä . . . Tai jollakulle ei ole varaa käydä silmälääkärissä ja hankkia uusia silmälaseja. Eli kaikilta meiltä pois ajokortti. Säästyisi luontoa, vähenisivät (auto-, polttoaine- korjaamo- jne)teollisuuden työpaikat. Ei tarvitsisi kulkea julkisilla, koska ei enää olisi terveitä kuljettajia.
Lisää valvontaa kehiin, ettei vain sattuisi mitään koskaan kenellekään !!!
Taitaa olla ihan yksilöllistä tämä häiriö. Minulla on ollut kilprauhasen vajaa toiminta. En ole nukahtanut rattiin enkä ole ajanut minkäänlaista kolaria koko elämäni aikana. Nyt kilpirauhanen on leikattu pois ja korvattu lääkkeellä ja kaikki fungeraa ihan hyvin. Olisi paljon muutakin sanottavaa mutta kun en ole asian tuntija muuten kuin itsestäni , mutta jokaisen pitää tarkkailla itseään ja loihtia itselleen sopiva ruoka valio, jättää pois vahingolliset aineet j.n.e.
Niinkuin tuolla edellä joku kirjoittaja ilmoitti, jos kilpirauhasvaivat olisivat syy liikenteen vaaroihin ja ajokortti pitäisi niistä vaivoista kärsiviltä ottaa pois, silloin pitäisi tosiaan kaikilta muiltakin ottaa kortti pois. Niin paljon on muita sairauksia, jotka vievät reaktiokykyä, näkökykyä, kuuloa ym pois, enkä puhu nyt vanhuudesta. Sen sijaan ylipainoiset esim, kuinka on heidän kykynsä selviytyä ratin takana. Höpö lääkäri!
Onko lisäkilpirauhasen liika toiminta myös kilpirauhas sairauksia,minulla on todettu sellainen jo 2010,otetaan aika ajoin verikokeita ja söin mimpara lääkkeitä jotka on nyt tauolla,kuulemma kokeet otetaan kerran vuodessa nyt,olo on välillä sumunen ,mutta en ole käynyt lääkärillä kun ei ole henkitoreissa ollut,tässä on muutakin lisäksi näitä sairauksia.mitä pitäs tehdä.Minkä alan lääkärille olisi viisainta hakeutua jos on mielessä vaihtaa lääkäriä,nyt on sisät.lääkäri joka on hoitanut asiaa.2
Sisätautilääkäri on paras mahdollinen hoitamaan kilpirauhassairauksia, yleislääkäreillä ei ole niin paljon tietoaa kyseisestä sairaudesta.
jos ei nyt yleistettäis. Mulla on kilpparilääkärinä yleislääkäri ja hän tietää enemmän kilpparista kun useimmat endot
Jutussa puhutaan hoitamattomasta kilpirauhassairaudesta. Se ei kuitenkaan tule jutussa esille heti alussa, kuten pitäisi.
Endokrinologille ja mieluiten sellaiselle, joka erikoistunut kilppariin. Muutoin saat vain ”tilastohoitoa” eikä yksilöllisiä oireita tunnisteta. Kilpparintoimintahäiriöt ovat vaikeita tunnistaa ja hoitaa ja etenkin naisten osalta vajaahoidettuja.
Jahah, asian tunja raati on koolla. Olisko kumminkin niinkin, että jokainen on vastuussa toisten ja omasta hengestään vaikka lääkäri ei vaatisi ajokortin poistamista ja moottori ajoneuvon kuljetuksen lopettamista?
Moraali se on oltava oman terveydenkin suhteen mutta on turha riskeerata toisten terveyttä ja henkeä.