Kyllä minusta tuntuu. että tuota ylivikkautta, keskittömyyskyvyttömyyttä on ennenkin ollunna, vaan eipä niitä osattu ainakaan 50-60-luvulla edes diagnosoida. Tosin usein hillitsi rauhattomuutta lapsilla auktoriteettien pelko, niin vanhempien, opettajien, kuin muiden aikuisten.
Eihän minun kouluaikana lukihäiriötäkään noteerattu ja jos ois silmälasien puutteesta näkö taululle heikko, niin laitettiin vaan etupulpettiin istutaan. No ne kaikkein huonoimmat eli ns. tukiopetusta tms. tarvitsevat työnnettiin ns. apukouluun. Muistatko aloittaja tällaista käytäntöä kouluajoiltasi?
Itse kävin normaalisti koulua, joskin jälkikäteen olen arvellut minulla olleen just tuo lukihäiriö, koska en esim. matematiikassa, äidinkielessä ja tyttöjen käsitöissä tahtonut pysyä muiden vauhdissa. Olisin siis tarvinnut jonkin sortin tukiopetusta siihen, että omasin hitaat hoksottimet -kai?
Paljonhan näitä ongelmia muitakin oli, jotka vasta nykyisin osataan jo diagnosoida. On paljon psyykkisiä ja neurologisia ongelmia, ei vain lapsilla vaan myös aikuisillakin.
Mieleen tulee paniikkihäiriöt, pakko-oireiset toiminnot, puheen kehityshäiriöt eli dysfasia, asperger, autismi jne. Masennuksista ja ahdistuksista puhumattakaan.
Sitten on nuö allergiat ja astmat myös lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Eipä olisi ennenvanhaan maalaistalossa edellämainittujen sairauksien kanssa mitenkään pärjännyt!
Minä luulen, että ruoan lisä-aineet aiheutta paljon noista vaivoista. liika sokeri voi myös tuota ylivilkkautta aiheuttaa.
Onhan tämä ihmisten arki-elämäkin muuttunut niin kiireiseksi kaikin tavoin, jotta eiköhän sekin aiheuta paljon ongelmia tunnetasolla nykyajan lapsille?
Tällaisia mietteitä tuli nyt äkkiseltään mieleen. Tarkoititkohan alussa AD-HD nimistä oire-yhtymää?
Kyllä minusta tuntuu. että tuota ylivikkautta, keskittömyyskyvyttömyyttä on ennenkin ollunna, vaan eipä niitä osattu ainakaan 50-60-luvulla edes diagnosoida. Tosin usein hillitsi rauhattomuutta lapsilla auktoriteettien pelko, niin vanhempien, opettajien, kuin muiden aikuisten.
Eihän minun kouluaikana lukihäiriötäkään noteerattu ja jos ois silmälasien puutteesta näkö taululle heikko, niin laitettiin vaan etupulpettiin istutaan. No ne kaikkein huonoimmat eli ns. tukiopetusta tms. tarvitsevat työnnettiin ns. apukouluun. Muistatko aloittaja tällaista käytäntöä kouluajoiltasi?
Itse kävin normaalisti koulua, joskin jälkikäteen olen arvellut minulla olleen just tuo lukihäiriö, koska en esim. matematiikassa, äidinkielessä ja tyttöjen käsitöissä tahtonut pysyä muiden vauhdissa. Olisin siis tarvinnut jonkin sortin tukiopetusta siihen, että omasin hitaat hoksottimet -kai?
Paljonhan näitä ongelmia muitakin oli, jotka vasta nykyisin osataan jo diagnosoida. On paljon psyykkisiä ja neurologisia ongelmia, ei vain lapsilla vaan myös aikuisillakin.
Mieleen tulee paniikkihäiriöt, pakko-oireiset toiminnot, puheen kehityshäiriöt eli dysfasia, asperger, autismi jne. Masennuksista ja ahdistuksista puhumattakaan.
Sitten on nuö allergiat ja astmat myös lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Eipä olisi ennenvanhaan maalaistalossa edellämainittujen sairauksien kanssa mitenkään pärjännyt!
Minä luulen, että ruoan lisä-aineet aiheutta paljon noista vaivoista. liika sokeri voi myös tuota ylivilkkautta aiheuttaa.
Onhan tämä ihmisten arki-elämäkin muuttunut niin kiireiseksi kaikin tavoin, jotta eiköhän sekin aiheuta paljon ongelmia tunnetasolla nykyajan lapsille?
Tällaisia mietteitä tuli nyt äkkiseltään mieleen. Tarkoititkohan alussa AD-HD nimistä oire-yhtymää?
Terveyspalstalla näkyy olevan enemmän tietoa tuosta AD-HD diagnoosista.
Välillä on vaikea tietää mihin osioon aiheensa laittaisi.
Kyllä ennen oli selkeämpi jaotus? Vai oliko se sitä, että mihin on tottunut?