Oletko tehnyt ostoksia myymäläautossa?

Vierailija

Kun olin pieni (nyt jo aikuinen nainen) istuimme aina isoäidin kanssa rappusilla ja odotimme myymäläautoa, tiesin silloin että saan jätskin, mikä oli siihen aika harvinaista, minulle siis juhlapäivä.

Isoäidillä oli jännä muistilappu joka oli tehty muovista ja oli ympyrämuotoinen, sitten sisäpuolella luki esim. maitoa ja sitten hän merkkasi sen alta tulevalta napilta, täten hän muisti mitä tarvitaan myymäläautosta, tällaisia venpaimeita ei varmaan enää löydy, harmi ettei sitä silloin tajunnut säilyttää.

Mutta minulla tosi ihanat muistot myymäläautosta sekä isoäidistä

Kommentit (2)

Vierailija

Taajamaan oli  3 km.  Siellä oli  6 eri kauppaa ja kolme pankkia.

Mutta meitä hemmoitteli  kolme myymäläautoa  ja jopa pankkiauto.  Silloin palveltiin  ihmistä.

Jossain välissä  tuli myös kirjastoauto.

Ne ovat muistoja vain nykyään.  Kaikki on  EU myötä karsittu, poistattu, lopetettu.  No,  taajamaan jäi yksi kauppa.

Vierailija

Mainio aihe, kiitos aloittajalle.

Itselläni on samanlaisia muistoja lapsuudesta sekä isotätini luona ollessani että kotikylältäni. Isotäti osti minulle yhdessä myymäläautolla käydessämme aina joko jäätelön tai limonadipullon. Pullossa oli repäistävä korkki ja usein sain sormeeni haavan, kun kiireesti yritin saada sen auki.

Kotikylälläni kävi "kauppa-auto", yksityisen kauppiaan omistama. Hän oli kaukaista sukua isälleni ja antoi usein edellisen päivän leipomuksia kanoille ja lampaille. Eräs lampaista kulki vapaana kotipihalla usein. Se mokoma pääsi ihmeen kaupalla pois aitauksesta ja seurasi meitä kauppa-autollekin. Kauppias kun otti tavakseen antaa Selmalle makupalan aina sen "asioidessa" meidän mukanamme niin innokkaasti päkättäjä lähti herkkupalaa hakemaan. Kaiken huippu oli se, että se otti saman tavan myös kirjastoautolla käydessämme. Kuljettaja virnuili, ettei hän ennen ole tavannut niin kultturellia lammasta kuin Selma oli.

Isäni oli iloinen, kun kauppa-auto kulki kylällä vielä - 80 luvun alkuvuosina.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat