Kommentit (7)

Vierailija

Kolmekymmentä  sisällä, kolmekymmentäviisi  pihalla.  Itse pidän kaikki luukut kiinni ettei lämpö pääse sisälle.  Näillä ilmoilla mittari pysyy  20 asteen päällä.   Tosin vaatii  verhotkin eteen auringon puolella.

Noissa betonilevytaloissa on eristeet aivan naurettavia.  Lämpö tulee sisälle väkisin. Lähes heti ja vielä pari päivää  helteen jälkeen.

Vierailija

Aivan naurettavaa uutisointia,

Ohjeistus helteillä on pitää ikkunat suljettuina! 

Ei kai kukaan tahallaan ketään hengiltä paahda. Sitäpaitsi me hoitajat työskentelemme siinä samassa lämpötilassa, eli eiköhän se ole itsekkäimmänkin hoitsun intresseissä madaltaa huoneiden lämpötilaa, mikäli sellainen on mahdollista!

ps. Ilmastointi laitoksissa voisi autta

Vierailija

Näissä niinkuin julkisissa tiloissa on tiukat  määritelmät  sisäilmalle.  Valitettavasti  vanhuksien kohdalla ei niin tarkkaa.  Hikoilkoot, palelkoot  ja veto pitää pirteenä.

Ongelma on yleinen.  Ilmastointikone on aatamin aikuinen. Huoltomiehet eivät  välitä ymmärrä koko masiinaa.  Henkilökunta tekee  kaikki virheet  koneen säädöissä.

Vierailija

Niinhän me työskentelemme ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että ennen kaikkea iäkkään, aikansa veroja tälle yhteiskunnalle veroja maksaneen ikäihmisen pitäisi saada elää viimeiset vuotensa hyvää oloa tuntien.

Itse teen nykyisin sijaisuuksia, mutta olen käytettävissä ympäri vuoden ja näen ongelmat läheltä. Kunnollinen ilmastointi laitoksissa täytyisi olla itsestään selvä asia. Kysymys on vain ja ainoastaan päättäjien asenteista tärkeysjärjestykseen. Vanhusten ei kuulu tuottaa enää yhteiskunnalle mitään. Tiedän, miten vähän heille jää rahaa omaan käyttöönsä hoitomaksujen ollessa todella korkeat.

Toisessa työpisteessäni on suuri parveke, jossa ikäihmiset oleskelevat helteellä. Minulla on itselläni ihan pikkuinen kikka, jota käytän "omien" hoidettavieni kanssa. Vessattaessa heitä kesäkuumalla laitan kylmän veden valumaan ja pyydän hoidettavaa laittamaan molemmat ranteensa kylmän veden alle puoleksi minuutiksi tai vaikka lyhyemmäksikin ajaksi. Se helpottaa hieman, tiedän kokemuksesta.

Sitä mieltä olen vahvasti, että vanhusten kohtelu maassamme on kansallinen häpeäpilkku!

Vierailija

No niin, yksi hyvä tapa olisi käyttää vanhustenhoitoon sellasia rakennuksia jotka ovat vartavasten siihen tarkoitukseen suunniteltu ja rakennettu. Avattavat ikkunat ylemmäksi, eli se lasin osuus joka aukeaa.

Tuskin niitä onkaan!

Kun on helteitä ja kuuma sisälläkin, on se muillakin eikä vain vanhuksilla. On luulottelua, että heitä pidetään huonosti. Se mitä kokemuksia olen saanut, ei voi sanoa muuta kuin hyvin on tänäpäivänä vanhusten hoito. Tietysti miten vanhus on yltäkylläiseti elänyt, tällaisten omaiset osaavat vaatia vanhukselleen ylellistä hoitoa, kun eivät itse kerkiä eivätkä viitsi.

Eriasia on yksityiset pienet hoitokodit jotka on perustettu ns. koteihin, niissä ei suinkaan ole ilman kikkoja selvitty. 

Olihan enenkin ihmisillä koteja joissa oli ikkuna yläseinällä  ja avattiin kuin sälerverhot tänäpäivänä, eli niissä oli jokin narujousisysteemi josta vetäistiin ja lasi aukesi. Mutta kun rakennetaan tuollaisia laitoksia joissa dementiapotilaat asuvat, ei oteta huomioon seikkoja jotka pitäisi olla itsestäänselviä. Eihän kerrostalon kuudennessa kerroksessakaan ole avattavaa suojaamatonta ikkunaa lattiatasossa, jos on siinä on rautakalterit edessä. Vai onko ihmiset nyt vasta viimeisien vuosikymmenten aikana dementoituneet niin, että heitä yleisesti hoidetaan hoitokodeissa ja laitoksissa. Minusta muistamattomia vanhuksia on aina ollut. Laitetaanko heidät kohta kahleisiin ja estetään elämästä, että mahdollisimman pian kuolisivat. 

Vierailija

Kyllä koneelisesti  ilmastoidussa asunnossa ikkunat pidetään suljettuna mutta, ei kai paljon maksais kun olis muutama tuuletin pyörimässä. Eihän niitä koko kesääkään tarvitse käyttää ja henkilökuntakin olis virkeämpää. Porukalla vaatimaan. Paikalla oleva ihminen ei kyllä läkähdy jos annetaan juotavaa tarpeeksi.

Vierailija

Eihän nuo  pikku puhaltimet  kalliita ole ja sähkönkulutuskin hehkulampun luokkaa.  Mutta vanhukset, tokko nuo äänestää että hitot heistä.

Valitettavasti  henkilökuntaa ei ole huolehtimassa  heikoinpien juomisista ja jostain  välipalahedelmistä.

Eli porukkaa töihin, eiköhän niitä kortistosta löydy.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat