Vierailija

Monet kansanedustajuat, Perussuomalaisten nuorisosiipi ja vielä useammat tavikset kannattavat viinin ja    A-oluen myyntiä normaaleissa kaupoissa. Myös minä kohtuukäyttäjänä ja taviksena sitä myös kannatan.

Jos kansasta 10 % on ongelmakäyttäjiä niin pitääkö heidän takiaan myynti rajoittaa ALKOn myymälöihin. Toisaalta, minulle on se ja sama, missä viiniä myydään. Minä teen netin kautta pari kertaa vuodessa tilauksen Saksan  nettikauppaan. Tilauksen ollessa 150 euroa, rahtikulut tuotuna kotiovelle on 10 euroa. Eli aivan hyvän puna- ja valkoviinin saa kotiovelle n 4,10 Euron hintaan pullo. Ja tämä on aivan laillista ja Suomen lakien mukaista.

Tämäkin on EUn tuoma "etu" meille tavallisille kansalaisille, sellaista tavallisen ihmisen "verosuunnittelua. Tämä on kyllä visusti salattu useimmalta Suomalaiselta. MUTTA tietoisuus leviää ja mitä enemmän alkoholin saania rajoitetaan ja hintaa nostetaan niin nettitilaukset ulkomailta lisääntyvät. Haku Virosta alkaa alkaa olla out, kun samat tuotteet saa kotiovelle samaan hintaan.

Nyt grillaamaan kananrintaa ja naudanmaksaa kera uusien perunoiden ja juomaksi hyvää Italialaista kylmää valkoviiniä, a 4,10 € pullo.

Sivut

Kommentit (31)

Kyllä harmittaa suomen virkamieshallinto  kun ulkomailla katselee  monimetrisiä  alkoholirivistöjä  missä tuotteet on laidasta laitaan.

Asia ei aiheuta mitään reaktioita ihmisissä eikä humalaisia näy kujilla eikä puistoissa.

Tuotteet on hinnoiteltu  noin kolmasosaan suomen tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä harmittaa suomen virkamieshallinto  kun ulkomailla katselee  monimetrisiä  alkoholirivistöjä  missä tuotteet on laidasta laitaan.

Asia ei aiheuta mitään reaktioita ihmisissä eikä humalaisia näy kujilla eikä puistoissa.

Tuotteet on hinnoiteltu  noin kolmasosaan suomen tasosta.

Muuten kävisi, mutta kun ei käy! Suomalaisten alkoholitottumukset vievät yleensä liiallisuuteen, ei sovi meille tuo vapaus.

On myös niin, että ruokakauppaan täytyy mahtua ruokaa ja jos sinne tuodaan alkoholin koko kirjo, käyvät liikkeet pieniksi.

Koska itse en juuri alkoholia tarvitse, ehdotan, että ruokakauppoihin tuodaan rautakaupan tuotteita, koska niitä silloin tällöin tarvitsen...

Tuskinpa sitä viiniä kukaan juo humaltuakseen, ainoastaan hyvän ruuan kanssa nautiskellen. Voisi ainakin kokeilla viinin myymistä ruokakaupoissa. Vaikka yleensä se Alko on siinä markettien vieressä, joten helposti siitä nappaa viinin jos milloin on tarvetta. Turha holhoaminenkaan ei liene hyvästä, koska se joka juo niin kyllä se saa päihteensä jostain joka tapauksessa. 

Holistit juo tarvitsemansa määrät  Siinä mielessä asian voisi vapauttaa  holhouksesta.

Tulisi ehkä terveellisempi yleiskuva, sekakäyttäjät poistuisi  hörhöilemästa eikä korvikeviinan uhrit kuormittais  sairaaloita.

Myöskin  ryöstöt ja varkaudet voisi vähetä kun pulipojat ei maksaisi  pimeistä pulloista ylihintaa.

Muistakaa kieltolaki. Sitä ei suomen poliisi pysty vahtimaan. Ei ennen eikä nytkään.

kirsikankukka55

Aika moni juo viiniä humaltuakseen ja kaupoissahan on jo mietoa viiniä ja olutta ja siideriä, lonkeroa......

Onhan alkoholitontakin viiniä. mutta miksi sellaista litkua kukaan joisi kun on parempiakin vaihtoehtoja tarjolla. Jos kuka haluaa päänsä sekaisin niin kyllä se hakee vahvempaa kuin viini.

kirsikankukka55

Aika moni juo viiniä humaltuakseen ja kaupoissahan on jo mietoa viiniä ja olutta ja siideriä, lonkeroa......

Onhan alkoholitontakin viiniä. mutta miksi sellaista litkua kukaan joisi kun on parempiakin vaihtoehtoja tarjolla. Jos kuka haluaa päänsä sekaisin niin kyllä se hakee vahvempaa kuin viini.

Alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti hakee kyllä sen viinansa mistä vaan. Ruokakauppaan en sitä halua, perustelut edellä.

Sitä en ymmärrä, miten viinan vapauttaminen poistaisi sekakäytön tai halvemmat korvikeviinat. Paitsi. jos viinan hintaa lasketaan tai jaetaan sitä ilmaiseksi. Eikä sekään poista sekakäyttöä

Miksi se on salattua tietoa, että minä ja myös sinä, voimme tilata viinimme, oluemme ja myös väkevämmät viinakset nettikaupan kautta ulkomailta. 

On aivan käsittämätöntä, että saan  o,7 l vodkapullon kotiintuotuna noin 7 euron hintaa. Alkossa sama tuote noin 20 ecee.

Viinin myynti ruokakauppoihin? Kernaasti sanon minä, mutta jyrkkä ei jos sinne tuodaan noita aloittajan mainitsemia "hyviä" italialaisia valkoviinejä. Ja muuta parin euron kuraa oli valmistusmaa sitten mikä hyvänsä!

Mistä on lähtöisin suomalainen alkoholin käyttötapa. ?

Liekkö hermorakenne.  Lappalaisethan ei kestä viinaa sekoamatta. 

Tunsin eräät  sekakäyttäjän.  Oksalakka oli hänen merkki.  en muista pistikö sokeria vai suolaa pulloon ja ravisti voimakkaasti.  Pulloon kehittyi hymäklöntti  ja loput tuo kaveri kaatoi sisäänsä.  Hirveä röyhtäisy  ja sitten oltiin kuin ei mitään olisi ottettu.

kirsikankukka55

Alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti hakee kyllä sen viinansa mistä vaan. Ruokakauppaan en sitä halua, perustelut edellä.

Sitä en ymmärrä, miten viinan vapauttaminen poistaisi sekakäytön tai halvemmat korvikeviinat. Paitsi. jos viinan hintaa lasketaan tai jaetaan sitä ilmaiseksi. Eikä sekään poista sekakäyttöä

Sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Ettet vaan olisi sekakäyttäjä. Ketjun otsikko on "Viinin myynti kauppoihin". Itse kirjoitat viinasta, joka on ihan eri asia, samoin sekakäyttö! Näitä termejä on ihan turha sotkea keskenään - tapahtui se sitten tarkoituksella tai tahattomasti.

Vierailija
kirsikankukka55

Sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Ettet vaan olisi sekakäyttäjä. Ketjun otsikko on "Viinin myynti kauppoihin". Itse kirjoitat viinasta, joka on ihan eri asia, samoin sekakäyttö! Näitä termejä on ihan turha sotkea keskenään - tapahtui se sitten tarkoituksella tai tahattomasti.

Sinäpä oletkin nokkela , mutta et tarpeeksi nokkela tässä tapauksessa. Vastasin vain hänelle, joka otti puheeksi sekakäytön.

Hyvää yötä ja kiitos tästä päivästä ( no juu...tiedän, että vuorokausi on vaihtunut)

Vierailija

Viinin myynti ruokakauppoihin? Kernaasti sanon minä, mutta jyrkkä ei jos sinne tuodaan noita aloittajan mainitsemia "hyviä" italialaisia valkoviinejä. Ja muuta parin euron kuraa oli valmistusmaa sitten mikä hyvänsä!

Ei tee midän elämään kesää ei talvee, yksinkertaisesti siitä syystä, ettemme kumpikaan tykätä viineistä.

Totuuden nimissä on sanottava ettei meillä mene juuri muutakaan alkoholia.

Viinit ruokakauppoihin ja ravintoloille ulosmyyntioikeus

Kirjoittanut Jaana Pelkonen

Helsingin Sanomien (30.7.) julkaisemassa kyselyssä suomalaisista 55 prosenttia hyväksyisi viinin myynnin ruokakaupoissa. Uutinen oli jälleen yksi positiivinen osoitus siitä, että suomalaiset haluavat vähemmän valtion holhousta ja enemmän vapautta. Olen itse puhunut ja ajanut kyseistä asiaa jo pidempään. Ei ole tätä päivää, että viinin kaltainen elintarvike täytyy lähteä hakemaan erillisestä valtion kaupasta.

Alko lisää tutkitusti vieressä olevan päivittäistavarakaupan myyntiä merkittävästi. Alkolla on noin 350 myymälää, joista kuitenkin vain neljä on sijoitettu Lidlin ja viisi Suomen Lähikaupan myymälän viereen. Alkon monopoli siis pönkittää kahden markkinoita dominoivan päivittäistavarakaupan, S- ja K-ryhmien asemaa markkinoilla. Tämä johtaa heikompaan kilpailuun ja korkeampiin hintoihin.

Alkon monopolin purkaminen johtaisi siihen, että kilpailu päivittäistavarakaupassa lisääntyisi. Alkon monopolin purkaminen myös tarkoittaisi kuluttajille edullisempia hintoja kaupan kassalla. Enemmistö Suomen kansasta tätä kannattaa ja tähän suuntaan olisi jo vihdoin korkea aika siirtyä. Myös ravintoloiden ulkosmyyntioikeuden salliminen olisi tervetullut uudistus ja enemmän tätä päivää.

Itse uskon siihen, että alkoholikulttuurimme voidaan vähitellen muuttaa kohtuukäytön kulttuuriksi, jossa alkoholihaitat ovat merkittävästi pienemmät. Tähän ei nykysysteemimme kuitenkaan ole ratkaisu – se on jo tullut todistetuksi useaan otteeseen. Jos ongelmat olisivat pelkillä rajoituksilla hoidettavissa, olisivat alkoholihaitatkin varmasti Suomessa minimissään. Näinhän ei ole. Meidän tulee pyrkiä kohti eurooppalaisia juomatapoja vaikuttamalla ensisijaisesti alkoholikulttuuriin. Viinit ja ruoka kuuluvat yhteen – ja täten myös samojen kauppojen hyllyille. Suomi ja me suomalaiset olemme tähän valmiita.

Olisi toivottavaa, että ne ihmiset, jotka kannattavat alkoholin vapauttamista, myös sitten kuuliaisesti maksavat veronsa ja sitä kautta alkoholin aiheuttamat sairaudet ja muut haitat. Tällä hetkellä päihdekuntoutus taitaa olla....hmyy...sieltä.....

Toisaalta minä en saa ruokakaupasta tarvitsemiani lankoja, pitää mennä lankakauppaan. En saa askartelutarvikkeita, pitää mennä askartelukauppaan. En saa nauloja ja rautalankaa, työkaluista puhumattakaan, pitää mennä......

Epäilemättä on paljon ihmisiä, jotka osaavat käyttää alkoholia ihan kohtuudella ja aiheuttamatta ympäristölle haittaa. Myös alkon monopoli kyseisessä aineessa on aika kummallinen, mutta ruokakauppa ei silti mielestäni ole paikka, josta pitää saada alkoholia yhtään tämän enempää kuin nyt saa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat