Tekisinkö hautaustestamentin?

Haluatko tuhkauksen vai hautauksen? Kuinka paljon hautajaisesi saavat maksaa? Kaikesta hautajaisiisi liittyvästä voit määrätä tekemällä hautaustestamentin.Lue koko juttu

Tekisinkö hautaustestamentin?

Kommentit (11)

On tietysti aivan ymmärrettävää että Et lehdessä käsitellään paljon kuolemaa ja kaikkea siihen liittyvää.Onhan lukijakuntakin jo varsin iäkästä joten nämä asiat meitä useampia koskettavat.

Suku osaa kyllä hoitaa. Ohje on annettu että ei rahan polttoa. Uunin kautta sieluni lähtee Kreetan saarelle  leijumaan.

Ohje tuli aikoinaan annettua kun hoitovirhe meinasi hengen viedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen tehnyt hautaustestamentin jo vuosia sitten.

Vain tuhkaus. Ei lehti-ilmoittelua, ei mitään "tilaisuuta". Elossa ole lähin omainen laskee uurnan ja "näkemiin".

Minulla on jo hoitotahto, mutta aion vielä tehdä hautaustestamentinkin. En nimittäin halua jälkeeni mitään hautaa, vaan mieluiten tuhkani sirottelemisen mereen, se kun on ollut tärkeä elementti eläessäni. Enkä halua haudanhoitomaksuja jälkeläiseni riesaksi. Poismennyttä voi mielestäni muistella missä tahansa, se ei vaadi tiettyä paikkaa.

Vierailija

Olen tehnyt testamentin jaa siihen liittänyt myös hautaustestamentin. Polttohautaus, ei seremonioita, ei kutsuvieraita, ei  lehti-ilmoitusta, ja uurna lasketaan anonyymihautausmaan multiin. Se on kaunis nurmikkoalue jossa ei ole muistolaattoja eikä kukkaistutuksia. Nurmikkoalueen laidalla on kivipaadet johon saa halutessaan kiinnityttää pienen nimilaatan. Turvallisin mielin lähden omalla vuorollani taivaan kotiin.

Vierailija

Olen tehnyt hautaustestamentin, valinnut arkkuni ja uurnani. Ehdottomasti  tuhkaus.  Jos omaiset haluavat niin pieni tilaisuus , ei puheita vaan kokoajan soiva musiikki jonka olen jo valinnut.

Vierailija

Kun olen yksin asuva.Ja minulla ei asuinpaikka kuntani ole ketään.Yhteiskunta hoitaa poltto-hautaus ja tuhka tuntematon.Ihmistä pitää eläessä muista ei enää kuolessa.Sukulaisilla ei ole velvolisusutta tai lähiomaisilla yksin asuvan henkilön kuoltua: Henkilöä haudata, tehdä perunkirjotusta.Yhteiskunta tekee kaiken.Hoitaa tuhkaus,hautaus,perunkirjotus.Jos pesässä ei rahaa menen yhteiskunnan piikkiin.Jos on kulut otetaan sieltä.Hyvähän asiat on selvitää eläessä.

Vapaaherratar

Olen miettinyt asiaa erityisesti läheisten hautajaisten yhteydessä. Olen ateisti enkä kuulu kirkkoon, enkä haluaisi kirkollista seremoniaa. Nykyään näyttää olevan niin, että kirkosta eronneetkin siunataan, jos hautaus on kirkollinen. Yli 50 vuotta sitten, kun äitini kuoli, oli mahdollista saatella ihminen kirkossa haudan lepoon ilman siunausta, mutta nykyään ei enää ole. Minusta on kiusallista höpötellä kaiken maailman ylösnousemus- ja jälleennäkemisjuttuja silloin, kun hyvästeltävänä on ihminen, joka ei ole uskonut mihinkään tuollaiseen.

Polttohautaus on ainoa järkevä tapa, ja tuhkan sirotteleminen johonkin luvalliseen paikkaan. Uurnaa ei tarvitse haudata maahan.

Tepsuttelija

Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt hautaustestamentin jo vuosia sitten.
Vain tuhkaus. Ei lehti-ilmoittelua, ei mitään "tilaisuuta". Elossa ole lähin omainen laskee uurnan ja "näkemiin".

Samaa olen ajatellut itsekin. Pitää ruveta nyt tekemään se kun täytin juuri 50v. Tosin mietin tarvitsenko hautapaikkaa. Minua voi muistella halutessaan muuallakin kuin hautani äärellä.

Vierailija

Ainoa lapseni perheineen tietää miten toimia, polttohautaus, ei muistotilaisuutta eikä laattoja mihinkään  ja tuhkat tunturiin johon on Metsähallituksen lupa kirjallisena haettu  ja saatu jo muutama vuosi sitten.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat