Tamppaatko mattoja?

Seuraa 
Liittynyt28.5.2014

Hauska kysymys, mutta ihan aiheellinen. No kaikilla tietysti on pölynimurit. Joten tampataanko vain siitä syystä, että saadaan raikkautta!

Kaupunkialuellakin vielä tampataan mattoja kuka mistäkin syystä  tuo toiminto, joka levittää hirvittävää meteliä ja kaikuu kerrostalojen seinistä on sanoinkuvaamatonta kidutusta. Ennätys on ollut ajalliseti tunti yhtämittaa, säälin tuon tamppajan olkapäitä, saattoi olla kipeät seuraavana aamuna.

Arvaan, koska olen minäkin joskus nuoruudessa tampannut, aluella jossa tuskin oli muita ihmisiä lähimain.

Äänisaastetta se on mattojen tamppaaminenkin.

Kommentit (8)

Vierailija

Vaikka olisi minkälainen pölynimuri niin sillä ei saa sellaista puhtauden tuntua huoneistoon ja mattoihin kuin mattojen tamppaamisella. Minä ainakin tamppaan mattoni kerran kuussa niin kauan kuin sitä(kin) ei lailla kielletä. Mielestäni tamppausparveilla tamppaaminen sallittuina aikoina ei aiheuta kaupungissa suurempaa meluhäiriötä kuin moni muukaan äänekäs toiminto.Melukidutukseksi koen pikemminkin yömyöhään bailaavat naapurit, stereoitaan huudattavat huonokuuloiset, kaiken maailman soittiamiaan rämpyttävät tolvanat. Edellä mainituilla melusaastoilla ei ole mitään tiettyjä aikoja (kuten mattojen tamppauksilla) vaan niillä voi häirköidä naapureitaan ihan milloin itseään sattuu hotsittamaan.

Vierailija
Vierailija

Vaikka olisi minkälainen pölynimuri niin sillä ei saa sellaista puhtauden tuntua huoneistoon ja mattoihin kuin mattojen tamppaamisella. Minä ainakin tamppaan mattoni kerran kuussa niin kauan kuin sitä(kin) ei lailla kielletä. Mielestäni tamppausparveilla tamppaaminen sallittuina aikoina ei aiheuta kaupungissa suurempaa meluhäiriötä kuin moni muukaan äänekäs toiminto.Melukidutukseksi koen pikemminkin yömyöhään bailaavat naapurit, stereoitaan huudattavat huonokuuloiset, kaiken maailman soittiamiaan rämpyttävät tolvanat. Edellä mainituilla melusaastoilla ei ole mitään tiettyjä aikoja (kuten mattojen tamppauksilla) vaan niillä voi häirköidä naapureitaan ihan milloin itseään sattuu hotsittamaan.

En ole tavannut elämässäni yhtään soittimia raämpyttävää tolvanaa. Soittotaitoiset ovat kokemukseni mukaan älykkäitä ja oppivaisia. Toki jos huoneistossa soittaa ja kuuluttaa soittimiaan, se kyllä on häiriöksi kuin myös mattojen tamppaaminen.

Vierailija

Imurointi ja sen jälkeen telineelle tuulettumaan. Kevyet matot voi ravistella/puistella.

Maaseudulla  asuvana luulen että kaupunkimeluista ei mattojen tamppaus liene suuri. Aloittaja tarkoitti tamppaamisella luultavasti ulkona suoritettavaa mattopiiska-menetelmää? Oikea tamppari on kuitenkin sähkökäyttöinen  ja sitä liennee ollut markkinoilla jo yli 30v.

Kotisiivous on ollut perinteisesti vaimon tehtävä ja koneiden käyttö on siksi vähäistä.

Ammattimies.

Vierailija

Kaikkia mattoja ei saa tampata, minulla on sellainen olohuoneen matto, jossa ohjelapussa ei suositella tamppausta. Imurointia ja tuuletusta olen käyttänyt omiin mattoihini ja kevyttä kopistelua. En näe varsinaista tarvetta tamppaukselle, kyllä riittävä tuulettaminen raikastaa hyvin.

Kuulee kyllä silloin tällöin aääniä, onneksi ne kestävät lyhyen aikaa. Kaupunkipihoilla kaikuu helposti, eikä varmaan esim.vuorotyöläiset ilahdu jos usein paukutetaan lähistöllä.

Vierailija

Mattojen tamppaaminen on pienimmistä pulmista taloyhtiössämme.
Kyllähän sitä saa kuulua normaalia asumisen ääntä. Tamppaaminen kertoo myös siisteistä naapureista. Sellaisista, jotka haluavat pitää omaisuudestaan huolen. Arvostan tamppaajia. Itse en jaksa enää piiskan kanssa heilua, vaan imuroin viikoittain mattoni.

Vierailija

Tamppaaminen on mitä oivallisinta hyötyliikuntaa. Paras tulos tulee pienessä tihkusateessa, silloin matot peseytyvät samalla kuin itsestään! Tamppaaminen ei todellakaan ole suurin melusaaste kaupunkioloissa. Tietenkään mattoa ei kannata tampata jos maton hoito-ohjeissa se kielletään. Itse en sen kaltaisia mattoja osta.

Vierailija

En katso lukeutuvani epäsiistiksi ja huolimattomaksi asujaksi, vaikka en tamppaa mattoja, ei ole käytössäkään kuin pari mattoa. Imuroin ahkerasti kun huushollissamme on karvatassu, moppaan nihkeämopilla kerran viikkoon.

Jos naapurit arvioivat minut sen perusteella etten näytä ikinä tamppaavan mattoja, niin aika pieleen menee.

PS. Marttojen ohje  karvojen poistamisesta maton pinnalta on mainio:

Kostealla kumilastalla vedetään maton pintaa ja kaikki pölynöyhtä ja karvat ym. keräytyy maton reunaan pölytupposiksi, jotka voi kerätä pois. Sitten vielä kunnon imurointi ja tuuletus ja hyvä tulee.

Vierailija

En tamppaa minäkään mattojani, ainoastaaan imuroin ne viikottain ja siistiä tulee. Enkä jaksaisikaan raahata isoa ja painavaa mattoani ulos, eikä pienempiäkään. Asun kerrostaloalueella ja eipä täällä ole missään talossa matontamppaajia näkynyt. Nykyisin on niin tehokkaat imurit, että ei ole tarvetta tamppaamiseen, eikähän sitä ulkokenkineen kuljeskella sisällä eteistä kauemmaksi. Muutaman vuoden välein on matoille pesulareissu kun eivät ole vesipestäviä, mutta se riittänee siisteyden ylläpitoon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat