Kommentit (5)

Vierailija

Minulla ja miehellä on kaikki rokotukset vanhoja.  Kouluajoilta viimeiset. Lapset jo isoja, mutta niin on heidänkin rokotukset jäljessä . Varmasti ne ammattikoulun aikaiset viimeisimmät  Olisi kyllä laitettava kaikki rokotukset kuntoon ja ainakin hakea jäykkäkouristusrokotteet  Laiskuuttahan tämä on. Se tyttöni jolla on" piikkikammo" kun 9. vuotiaana sairasti munuvaistulehduksen ja ottivat 41 asteen kuumeiselta tokkuraiselta, melki tajuttomalta lapselta jotkut  vähän miten sattuu verikokeita. Hyviäkin ottajia oli ja he aina  puhuivat mitä tekevät.  

Vierailija

Periaatteessa ainoastaan jäykkäkouristus (sisältää myös kurkkumätäsuojan) on jatkuvasti voimassa pidettävä rokotus. Nuo muut kaikki koskevat tilannetta, kun matkustaa ulkomaille. Rokotteiden tarve ennen matkaa taas riippuu kohdemaasta ja se tulee tarkistaa tapauskohtaisesti.

Paras asiantuntemus siihen löytyy terveyskeskusten terveydenhoitajilta ja nimenomaan heiltä, koska esim. lääkärit hyvin harvoin osaavat neuvoa. Jokainen voi myös itse tarkistaa tarvitsemansa rokotteet THL:n sivulta.

Vierailija

Ennoo mitään ottanu 11 vuoteen ja 4 kuukauteen, enkä aio. Eikä oo tullu vielä vieroitusoireita :) Armeijassa siis viimeksi sain.

Ei jaksa päteä kaikessa. Ja pitäähän sitä jostain saada päättää ite, muuten saa elääkin sitten kaikenlaisten pakkojen alaisena. En usko mihinkään laumaimmuniteetti-teoriaan

Vierailija

Aikanaan sain työterveydestä rokotuskortin, johon on kirjattu kaikki saamani rokotuksen noin 25 viimeisimmän vuoden ajalta. Jos matkustaa ulkomaille niin ehdottomasti kannattaa pitää rokotukset ajan tasalla, varsinkin jäykkäkouristusrokotus. Ulkomailla ei koskaan voi tietää, jos esim joku kulkukoira tulee puremaan. Olen nähnyt niitä Tallinnassakin, vanhassa kaupungissa. Ei vara venettä kaada. Terveyskeskuskuksesta saa rokotuksen ilmaiseksi kun kertoo lähtevänsä matkalle. Polio-rokotus kannattaa pitää voimassa jos menee kaukomaille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat