Kommentit (10)

Vierailija

se jaksaa todella huonosti vanhukset jotka eivät jaksa taistella heitä pompotellaan kuin kumipallo

tästä on paljon kokemusta olen omaishoitaja ja nyt kyllä taistellaan tätä prokratiaa vastaan

Vierailija

Minusta tätä uudempaa käytäntöä opetellessa tuntuu liian monimutkaiselta tämä soittorumpa. Kun en vielä ole mikään ns."puhelinihminen ". Se on ollut vain pakon edessä tehtävä.

Uskon, että tuo vaikea käytäntö on juuri tuon takia tehtykin. Että päästään vähentämään asiakaspiiriä.

Vierailija

Ei tähän kysymykseen saa mitään helppoa vastausta, koska terveydenhoito toimii eri paikkakunnilla eri tahtiin. Suurissa kaupungeissa jo on huomattavia eroja, kun kuuntelee ihmisten kertomuksia. Kaiken kaikkiaan terveydenhoito on parantunut, koska nyt ymmärretään ennalta ehkäisevän hoidon merkitys ja toisaalta on näitä kuntoutusta antavia tahojakin. Muutos tapahtuu hitaasti, tietenkin, koska henkilöstöllä mennään myös mukavuusalueen rajoille ja siksi kaikkea pitää vastustaa tai suorastaan tyrmätä. Samaan syyllistyy myös päättäjät kunnallisissa terveysyhtymissä. P-kolli

Vierailija

Hyvä on, että vastuuta terveydestään siirretään ihmiselle itselle, kuin esimerkiksi on elämäntapaneuvontaa ja seurantaa ruokavalion vaikutuksesta, esim. rasva ja sokeriarvoihin.

Vierailija

Terveyskeskuksen takaisinsoittosysteemi on mielestäni tehty hämäykseksi sille että puhelinpalvelua vähennettiin ja hoitajat vapautettiin vastaamisesta. Ennen oli hoitajalle kahdesti päivään puhelintunti ja se kai kävi ylivoimaiseksi, ei siellä aina edes vastannut kukaan vaikka olisi pitänyt.

Nyt esitettiin ihmisille "parempana" palveluna että saa mihin aikaan vaan soittaa ja sieltä soitetaan takaisin, ellei puheluun heti vastata. Käytäntö on sitä, ettei ikinä saa heti vastausta ja joutuu koko päivän kyttäämään puhelinta ja puhelu saapuu itselle sopimattomassa tilanteessa.

Omalääkäri ja omahoitaja-järjestelmä kaupungissamme purettiin, että kaikki saisivat "parempaa" palvelua, kun jotkin alueet tuntuivat kuormittuvan liikaa.

Nyt ei ole omalääkäriä tai hoitajaa, vaan muutaman henkilön tiimi, jotka hoitavat ihmisiä sen mukaan kuka kohdalle sattuu. Siis todellisuus on sitä, että lääkäri tai hoitaja ei tiedä potilaastaan juuri mitään, aikaa ja arvailuja menee ensin siihen, että ymmärretään mikä vaiva ja kuka potilas kyseessä. Sitten annetaan vaikkapa lähete labraan, tai useimmiten nippu reseptejä ja uusia lääkekokeiluja, kun ei ehditä perehtyä kunnolla kokonaisuuteen. Sitten se tuttu kehotus - varatkaa uusi aika jos on tarpeen-.

Jos on rahaa lompsassa, siinä vaiheessa moni suuntaa yksityiselle lääkärille.

Vastuuta tosiaan on siirretty ihmisille, mutta kaikessa se ei ole hyvä asia.

 

Vierailija

Jos ja kun Soteuudistus toteutuu sellaisena kun media ja asiantuntijoin siitä tiedottanut. 

Tulee ihmisen hoidosta kokonaisvaltaisempaa "yhdeltä luukulta" tapahtuvaa hoitoa, joka on yksinkertaisempaa ja joustavampaa. Noin uskon.

 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat