Oletko kohdannut luonnossa karhun?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Karhu, kontio, otso, metsän kuningas, jota kunnioitan suuresti, elelee täällä itärajan tuntumassa monikossa.Pian alkaa karhujahti ja voin vain toivoa, ettei tätä "minun" vanhaa puuskuttajaani ammuta. Se kyllä tunnistaa minut, kun aina mustikkametsään mennessäni huudan: - Minä se täällä taas. Kyllä me samaan metsään mahdumme. 

Tänä kesänä en ole "hänestä" tehnyt havaintoja. Viime vuonna kulki oikein leveä polku mustikkamarikoitteni vieressä. Tosin kovin isoja tassujen jälkiä en polulla nähnyt. Toissa päivänä huomasin "karhusuolle" mennessäni, että edellisenä yönä oli ilmestynyt  painaumia sammaleeseen. Tämä minua isotassuisempi oli yöllä käynyt tarkistamassa, jäikö "hänellekin" vielä evästä.

Olen samoillut näillä mailla 40 vuotta enkä koskaan ole oikeasti pelännyt karhuja, vaikka joskus polkumme ovat kohdanneetkin varsin läheltä. Koen olevani liikenteessä paljon, paljon suuremmassa vaarassa kuin täällä korpien kätköissä, suurten salojen sisällä.

Kommentit (9)

Vierailija

Eilen mustikkametsässä näin sammalikossa painauman ja lähellä kasvavista varvuista oli riivitty marjoja. Kymmenet varvut oli vedetty juurineen irti. Mittasin tassun jäljen kännykällä, leveys oli vajaa 10cm. Mieheni, metsämies sanoi kyseessä olevan erauspennun.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

En ole koskaan nähnyt karhua luonnossa, suden kylläkin. Toissa syksynä muutaman kilometrin päässä mökiltä oli karhu hajoittanut mehiläistarhaltä mehiläispesät ja pistellyt hunajat poskeensa. Minä olisin halunnut tehdä haaskan ja väijyä karhua ladon vintiltä mutta se kiellettiin jyrkästi. Senjälkeen ei ole karhua näkynyt, taisi olla vaeltava ohikulkija.

Kyllähän minäkin mielelläni kesäisin vaeltelisin tuolla Sarmuusan soilla ja saloilla, talvisin voisi olla hieman ankeampaa. Luuletko Sarmuusa jos polkunne metsän kuninkaan kanssa kohtaisivat niin kumartaisitko syvään, juoksisitko pakoon vai olisiko sinulla malttia heittäytyä maahan ja leikkiä kuollutta?

Kuvassa minun kohtaamani karhu.

Vierailija

Mie olen kohannut mehtässä yhen karhun, kun olin miun miehen kanssa mustikassa.

Se karhu tulla lönköttelj miuta vastaan nousi seosomaan. Minä siitä lähin käpälämäkeen ja aloen kiivetä puuhun hame korvissa, mutta karhu tulj miun perässä puuhun.

Miun ukko tulj siihen puun juureen ja kahtelj minua ja mesikämmentä piä kenossa.

Minä huusin sille miun ukolle että aata nyt peevelj ja hätistä tuo meskämmen poes miun kimpusta . Sen karhun kuono olj miun takapuolessa ja se nuuhki.

Miun ukko allaalta huuti, jotta sano sille, jotta siulla on piänsärky!

Vierailija
Vierailija

Mie olen kohannut mehtässä yhen karhun, kun olin miun miehen kanssa mustikassa.

Se karhu tulla lönköttelj miuta vastaan nousi seosomaan. Minä siitä lähin käpälämäkeen ja aloen kiivetä puuhun hame korvissa, mutta karhu tulj miun perässä puuhun.

Miun ukko tulj siihen puun juureen ja kahtelj minua ja mesikämmentä piä kenossa.

Minä huusin sille miun ukolle että aata nyt peevelj ja hätistä tuo meskämmen poes miun kimpusta . Sen karhun kuono olj miun takapuolessa ja se nuuhki.

Miun ukko allaalta huuti, jotta sano sille, jotta siulla on piänsärky!

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mökin muorille vastaan, että olen kohdannut karhun monta kertaa ja aina se on pötkinyt kiireen vilkkaa pakoon. Jos se ilmestyisi eteeni ja käyttäytyisi uhkaavasti, kuten voi käydä, jos sen pennut ovat lähettyvillä, ottaisin siihen katsekontaktin ja perääntyisin rauhallisesti taaksepäin. En usko, että luontoni antaisi periksi kuolleeksi tekeytymistä. Kunnioitukseni sitä kohtaan on niin suuri, että uskon sen kyllä vaistoavan tunteeni.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mökin muorille vastaan, että olen kohdannut karhun monta kertaa ja aina se on pötkinyt kiireen vilkkaa pakoon. Jos se ilmestyisi eteeni ja käyttäytyisi uhkaavasti, kuten voi käydä jos sen pennut ovat lähettyvillä, ottaisin siihen katsekontaktin ja perääntyisin rauhallisesti taaksepäin. En usko, että luontoni antaisi periksi kuolleeksi tekeytymistä. Kunnioitukseni sitä kohtaan on niin suuri, että uskon sen kyllä vaistoavan tunteeni.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat