Kommentit (8)

Vierailija

kiitos kannanotosta,todella tärkeässä asiassa,täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa

omaishoitaja 58v

Vierailija

Minua tämä aihe itse asiassa vähän kummastuttaa. Olen itse kasvanut perheessä, jossa isä sairastui jo kun olin aivan lapsi ja tarvitsi muun perheen apua päivittäisissä toimissa jatkuvasti. Koko perheelle oli itsestään selvää osallistuminen isän auttamiseen ja hoitoon. Tänä päivänä jokainen kyselee rahan perään, vaikka kyse on omasta perheenjäsenestä. Myös ikäihmiset, vaikka naimisiin on menty ja luvattu olla niin myötä- kuin vastamäessä. Edustaako toinen ihminen toiselle vain tulonlähdettä?
Vuosimallia 1959

Vierailija

Vuosimalli 1959, saa sitä olla idealisti vuonna 2014, ja etenkin jos itse ei joudu omaishoitajan rooliin. Kyse on kuitenkin paljon muusta kuin sinun puhdasotsaisuudesta. Miksi sitten maksetaan kotihoidon tukea lapsiperheisiin?  Miksi maksetaan asumistukea, miksi maksetaan toimeentulotukea?  Omaishoitaja on usein jäänyt kesken oman työhistoriansa hoitamaan sairasta puolisoaan, lastaan tai vanhempaansa. Hänen omaishoitopalkkio ei kata palkkatulon menettämistä, mutta se korvaa jotakin siitä 24 tunnin työstä, joka on kokoaikaista työtä yleensä eikä   viisipäivänen viikko mahdollista. Toinen vaihtoehto monen hoidettavan kohdalla on laitoshoito, joka maksaa yhteiskunnalle euroina n 3500 - 4000 per kk. Kaikki eivät koskaan voi kokeilla tätä ammattia. Yleensä se hoitotilanne tulee ennakoimatta kysymättä haluatko. P-kolli

Vierailija

Täysin samaa mieltä P-kollin kanssa! Missä ihmeen umpiossa vierailija kl 11.02 elää, vielä tänä päivänä?

Vierailija

Vuosimallille 59: tein 34vuotta keskeytymätöntä 3-vuorotyötä, pääsin eläkkeelle ja samaan aikaan puolisoni sairastui vakavasti. Minusta tuli pakon edessä omaishoitaja, toinen vaihtoehto olisi laitos.Olen nyt 24h/vrk, 27-28 vrk/kk töissä, vapaata on 3vrk/kk.Tätä työtä olen nyt tehnyt 3.5vuotta ja työ jatkuu.Olen kyllä pienen korvauksen mielestäni ansainnut,vajaat 1.32€/h ja se on verotettavaa tuloa lisävero-prosentilla.
Onko tämä työni rahanahneutta vai onko kyse jostain muusta?
Useimmat omaishoitajat olemme iäkkäitä itsekin, on kremppaa, mutta täytyy jaksaa päivästä toiseen hoitaa ja huolehtia vielä heikompaa puolisoa, jotta saa olla omassa kodissaan.
TEEN TÄTÄ TYÖTÄ LÄHIMMÄISENRAKKAUDESTA,tulonlähteenä ei voi pitää näillä korvauksilla vaikka miten lasket.

Vierailija

Omaishoidossa on tärkeätä tuo vapaiden pitäminen ja siihen tarvitaan sijaishoitajia, joko niin että voivat tulla kotiin tai sitten hoitolaitospaikkoja jokaiselle tarvitsevalle. Terveydenhuolto on myös tärkeä omaishoitajalle, nyt hänen pitää jonottaa niinkuin muutkin aikoja lääkärille. Jokainen perhe ja omaishoito tilanne on omanlaisensa. Raha ei korvaa sitä työmäärää, ei sellaista rahaa löydy, koska uskon että monen hoitajan rakkaus hoidettavaan on se voima, jolla päivästä toiseen päästään. Omaishoitajat ovat pääasiassa naisia, mutta miehiäkin joukossa on ja miehet ovat huonommassa asemassa, koska moni heistä on opetellut vasta ikämiehenä tekemään ruokaa, siivoamaan ym naisten hommia.

Toivotaan että jotakin liikahdusta asioissa tapahtuu, ainakin tämä tapa hoitaa ihmisiä on kaikkein edullisin yhteiskunnalle. P-kolli

Vierailija

Arvostan omaishoitajia suuresti. Tekevät tätä työtä pyytettömästi. Pieni rahallinen korvaus ei todellakaan vastaa tehdyn työn määrää. Ja kuinkahan monia on, jotka joutuvat huolehtimaan omaisistaan ilman minkäänlaista laista korvausta?! Kun hoidettavat ovat muka liian hyväkuntoisia, käy ihan kotisairaanhoito antamassa lääkkeet kerran päivässä ja kylvettämässä kerran viikossa! Muun ajan saa hoidon tarpeessa oleva maata omassa liassaan, jos ei ole auttavaa lähimmäistä. Hei haloo. Omaishoitajille suurempi korvaus tehdystä työstä ja kunnia, joka heille kuuluu!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat