Vanhustenpäivä tulee, mitä tehtäs?

Vanhustenpäivää vietetään tänä syksynä 60. kerran. Päivä on päässyt kunnioitettavaan ikään, mutta suurelta yleisöltä se mene täysin ohi.Lue koko juttu

Vanhustenpäivä tulee, mitä tehtäs?

Kommentit (7)

Jaa että vanhustenpäivä. Minkäs ikäinen on vanhus, kuka luetaan vanhukseksi? Minä olen yli 60 mutta alle 65, olenko minä vanhus? Itse en itseäni sellaiseksi tunne mutta voi kauhistus jos olenkin ollut tietämättäni vanhus.Saattaisin olla vanhempi naishenkilö mutta en vanhus. 

Naapurin pappa, siinä 80 kieppeillä kertoili, että ensin hän oli vanha, sitten vanhahko, nyt viime vuosinaan on huomannut olevansa vanha kohko - mitä lie tarkoittavan.

Joten kait minäkin yli seitsenkymppisenä alan oleen se vanha kohko. Eli saa joka päivä viettää vanhustenpäivää. Toistaseksi ihan kivaa näinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo vanhustenpäivä tulee.

Itse olen kai jo vanhus ikää melkein 80.Mutta asuinpaikallani kyllä vietetään vanhustenpäivää siten,etta vanhat kuljetetaan johonkin juhlapaikkaan ja tarjotaan kahvit ja pullat.Pidetään juhlapuheet ja kuorolaulua.Sitten takaisin kuljetus.En ole kertaakaan käynyt sillä nämä samat asiathan ovat sanomalehdissä vaalien alla.Ja toreilla ennen vaaleja luvataan samat asiat.Silloin on kiva olla vanhus kun niin kovasti kunnioitetaan. sitten asia unohtuu sekä vanhukset.Jos jotakin sattuisi tarvitsemaan niin silloin on määrärahat loppu.  Että sellainen vanhustenpäivä.

Vierailija

Hieno profiilikuva Mökin muorilla. Olen varmaan joskus yrittänyt klikata sitä suuremmaksi, nyt näen sen.

Vanhustenpäivää alan viettämään, kunhan tulen niin vanhaksi. Äsken minua hymyilytti omat ajatukseni, kun enshätään luin ja ajattelin, ketähän vanhusta kävisin silloin katsomassa. Ai, mutta JOS omat lapseni lapsineen tulevat minulle kylään silloin....Luulisin, että asiasta keskustelevat (jos huomaavat päivän) leikkisästi, ja mahtaa siinä niin käydä, että tulevat kylään. :). Onneksi itse en ajatellut olevani vanhus, sentään alle 70v.

Sanasta "vanhus" tulee minulle mieleen jotakin suojeltavaa, säälittävää - ja säälihän on sukua halveksunnalle. Sellaisten tunteiden kohteena en haluaisi olla. En myöskään toivo mitään ylimääräistä kunnioitusta ikävuosieni perusteella. Ilahdun, jos minuun suhtaudutaan kuin vertaiseen, olenhan sama ihminen/nainen kuin ennenkin, nuorempana.

Tärkeää olisi, että ikäihmisten ääni kuuluisi yhteiskunnassa. Tärkeää myös, että olisi tarjolla hyvä hoito ja kohtelu sitten kun ei enää itse kotona pärjää - riippumatta varallisuudesta ja jälkikasvun tuesta.

Kyllä minä mielelläni tulen vanhustenpäivän tilaisuuksiin, juhliin ja pullakahveille, jos vain kutsutaan!

Mielestäni vanhus-sana on kaunis ja kunnioitusta herättävä. Miksi sitä ei siis käytettäisi? Puhutaanhan jo Raamatussakin vanhuksista ja vanhuudesta.

Itse täytän pian 60 vuotta. Ja en loukkaantunut , kun nuori työkaveri huudahti ikäni kuultuaan: " Voi hyvänen aika. sinähän olet jo vanhempi kuin minun mummoni."

Vierailija

Hei !  Niin kun ikää karttuu, niin tulee niitä "kolotuksia ".  Etenkin jos olet tehnnyt nuorenpana raskasta työtä.    vanhenpani sanoi  jostakin että hänkin on ollut " räästästipun alla !!   Vanhus jakso kuuluu elämän kirjoon.   Minä en ainakan moiti, etenkin kun meidänkylän nuoret ovat minua kohtaan mukavia.

NÄin kirjoitti illan kähmässä !    75 v. mummo

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat