Uskollinen ystäväni, koira

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen koiraihminen enemmän kuin kissaihminen. Pidän kyllä kissoistakin, mielelläni mirriäkin silittelen,  kaikki eläimet ovat sydäntä lähellä.

Nyt koirien suurin ravinnonlähde on nappulat. Minun kokemuksen ja tuntuman mukaan se on erittäin huonoa ruokaa lemmikille. Kolme viimeistä koiraani ovat kuolleet, tai joutunut lopettamaan, syövän vuoksi, rotvailer, labbis ja sheffer. Suhteelisen nuorina, 9-10 vuotiaina olen joutunut niistä luopumaan. Ja se koiran menetys on aina kova paikka itsellekin, pieni kuolema ja surun paikka.

Nykyinen koira täyttää kohta 7 v. Eläinlääkärillä käydessäni otin puheeksi nappulat. Lääkärin mielestä ne ovat vihonviimeistä ravintoa ja kehoitti siirtymään ns raakaravintoon. Murskattuja ohrasuurimoita, ruskeaa riisiä, kanajauhelihaa raakana ja maksalaatikkoa. Välillä soseena jotain vihanneksia, luitakin kerran viikossa. Kuukausi on menty näillä eväillä ja koira voi erittäin hyvin. Yritän näin pitää lemmikkini syövättömänä ja pitempi-ikäisenä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija
La mer

Olen koiraihminen enemmän kuin kissaihminen. Pidän kyllä kissoistakin, mielelläni mirriäkin silittelen,  kaikki eläimet ovat sydäntä lähellä.

Nyt koirien suurin ravinnonlähde on nappulat. Minun kokemuksen ja tuntuman mukaan se on erittäin huonoa ruokaa lemmikille. Kolme viimeistä koiraani ovat kuolleet, tai joutunut lopettamaan, syövän vuoksi, rotvailer, labbis ja sheffer. Suhteelisen nuorina, 9-10 vuotiaina olen joutunut niistä luopumaan. Ja se koiran menetys on aina kova paikka itsellekin, pieni kuolema ja surun paikka.

Nykyinen koira täyttää kohta 7 v. Eläinlääkärillä käydessäni otin puheeksi nappulat. Lääkärin mielestä ne ovat vihonviimeistä ravintoa ja kehoitti siirtymään ns raakaravintoon. Murskattuja ohrasuurimoita, ruskeaa riisiä, kanajauhelihaa raakana ja maksalaatikkoa. Välillä soseena jotain vihanneksia, luitakin kerran viikossa. Kuukausi on menty näillä eväillä ja koira voi erittäin hyvin. Yritän näin pitää lemmikkini syövättömänä ja pitempi-ikäisenä.

Kyllä, jos on aikaa käyttää ruoan valmistukseen, raaka-aineiden hankintaan, pakastustilat lihalle, rahaa ostaa lisäravinteet, ettei puutteellinen ruokavalio aiheuta puutosoireita.

Vierailija

Koirat ovat tosiaan erilaisia, nämä kaikkein suosituimmat koirat ovat myös niin pitkälle jalostettuja, ettei niistä ole pitkäikäisiä olemaankaan. Monet allergiat piinaa näitä koiria ja ruoka on oltava ehdottomasti oikeaa. Mutta sitten nämä maalaiset koirat, joita ei ole jalostettu. Oma koirani syö kaikkea eikä sille tule mitään allergiaoireita. Joskus on pieni nappulasäkki, joskus on ihmisten ruokaa, kun mitään en heitä tunkiolle.

Vierailija

Olen kuullut, että Yrjölän puuro on eläinlääkärien suosittelema ruoka, jonka voi helposti ja halvalla tehdä kotona. Vähän tuon La Merin tekemän tapaista. Yrjölän puurosta on muutamia versioita. Itsellä on aikomus tehdä sitä koirallemme tänään. Saas nähdä millaista.

maija

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Edellä mainittu Yrjölän puuro on minullekin tuttu juttu. Hyvää ja ravitsevaa lisukkeiden kera.

Tuossa aloituksessa mainitsin, että aikoinaan minulla oli rotvailer - sattumalta juuri em Yrjölän koiran pentu 

Tarkoitus olisi saada meidän nykyinen, hieman pullukka seropi laihtumaan. Nyt on kaikki väliherkut pois ja keittiövaakan kautta annetaan ohrapuuro kanajauhelihaseosta 90 g aamulla ja illalla. Koira pitää saada ensi kevääseen mennessä rantakuntoon. Ehkä isäntäkin...

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kissaihminen sekä koiraihminen, eläinrakas laajasti ajatellen. Kuvassa oleva pikkuinen syö mieluusti vain lihaa ja riisiä. Tottakai annan sille niitä koska se on erinomaisessa kunnossa ja turkki kiiltää. Metsästyskoiramme syö laadukkaita nappuloita, mutta enemmän ruuantähteitä, kaikki ruuat se hotkii oikein mielellään. Annamme koirillemme monipuolista ruokaa, luita, raakaa lihaa, riisiä, tummaa makaronia sekä namipaloina kuivattua kanaa. Estrelamme elivät yli 11 vuotiaiksi, samoin berninpaimenkoiramme. Ne saavat luontaista liikuntaa isolla pihalla, pääsevät uimaan ja kahlailemaan järvessä sekä usein kirmata irti metsäretkillä. Uskon, että ne elävät onnellista elämää. Viihdyn oikein hyvin turrikoidemme kanssa, jopa yli 30 kiloa painava laika haluaa usein syliin paijattavaksi.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/

Tuossa linkissä on erinomainen palsta, sieltä voi ostaa koiran tai jopa aivan saada koiran.

Tämä meidänkin moppemme on sitä kautta tullut elämäämme. Laitoin neljä vuotta sitten ilmoituksen: ostetaan/otetaan pienikokoinen koira. Sieltähän tämä löytyi. Silloisessa perheessä oli kolme isoa kissaa, pieni rotukoira ja kaksi pientä tyttöä. Pikku pinseriä on koirassamme, häntä ei pompotella, hyvät hampaat oli tarkoitettu puolustukseen. Oli kai emäntääkin purrut, siksi siitä haluttiin luopua.

Koiraa haettaessa  tuli koira etupenkille emännän syliin. Entinen emäntä vilkutteli auton ikkunan takana, vaan hän ei suonut katsetakaan. Oli kuin olisi aina ollut meidän koiramme. Uskon että Hän ajattelee: Oli lottovoitto päästä koiraksemme.

Sain muuten tuon koirapalstan kautta yli kymmenen puhelinsoittoa, koiria oli tarjolla monenlaisia, useimmat kyllä liian isoja.

Vierailija

Minulla, yksineläjällä on myös koira. Ystävä ja kaveri, luotettava ja uskollinen. Tarvitsemme kumpikin toisiamme. Nyt päiväni ovat onnellisia ja merkityksellesiä. On hyvä syy lähteä lenkille, se on hyväksi myös minulle.

Ihanaa koirani, että olet olemassa.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen tehnyt itse ruoan koirille jo parinkymmenen vuoden ajan. Keitän sitä kerralla 10 litran kattilallisen ja pakastan kerta-annoksina. Keitokseen tulee 1,5 kiloa tummaa riisiä, 2 kiloa sika-nauta ja naudan jauhelihaa, suunnilleen puoliksi kumpaakin ja 1,5 kiloa porkkanoita. Lisäksi annan vähän vuoropäivin raejuustoa tai kananmunan. Iltapalana koira saa pienen pätkän ohutlenkkiä, palan ruisnäkkäriä ja vielä porkkanan. Lisäksi vanharouva saa Artroflexiä joka päivä ja Plaque-Offia myös.

Kesällä myös marjat ja hedelmät kelpaavat kuten kuvasta näkyy.

Makupaloja ei tipu muuta kuin poikkeustilanteessa tai koulutuksessa. Nykyistä ei tarvitse kouluttaa, kun ikää on yli 13 v. Näillä eväillä piskimme ovat eläneet 14 - 15 vuotiaaksi. Eikä se elinikä pelkästä ruoasta riipu. Eläinlääkärit ovat sanoneet, että tuollainen ruoka on hyvä.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Hyvä että La mer tiedostaa koiransa olevan ylipainoinen sillä ylipaino tuo koiralle oheissairauksia samoin kuin ihmisellekin. Eli ei ole lainkaan sama mitä sinne kuppiin laittaa ja ennenkaikkea kuinka paljon.

Mopsini söivät vuosikymmeniä Yrjölän puuroa, meillä sitä kutsutaan ykäpuuroksi. Tämän viimeisen kaverin menu koostuu keitetyistä ohraryyneistä tai tummasta riisistä johon sekoitan raakaa lihaa tai maksaa, keitettyä porkkanaa unohtamatta. Kieli on herkkua, sitä keitän ison määrän ja pakastan. Joskus hemmottelen sitä makaronilaatikolla jota se rakastaa. Iltapalaksi kaikki koiramme ovat saaneet viipaleen juustoa, se on traditio joka on siirtynyt jokaiselle koirasukupolvelle. Tuttavapiirissäni on monia jotka ovat siirtyneet barffaamaan eli ruokkivat koiriansa raakaravinnolla, se taitaa olla nykypäivän trendi koiramaailmassa.

Entä harjaatteko koiranne hampaita? Meillä tuo ei onnistu ja kun koira ei jyystä luitakaan niin suusta tulevat höyryt ovat joskus uskomattomia. Plaque off ei ole parantanut koirani suuhygieniaa toivotulla tavalla.

Vierailija

Pekka Teini l

Unelma oli ihana koira luonteeltaan ja eli oikeaa pystykorvan elämää muiden pystykorvien kanssa ja eniten se nautti elämästään Savukosken, Reisjärven ja mökin maastoissa Kokemäellä. Se oli hyvä äiti pentueilleen. Kauniskin se oli ja kuvat siitä jäävät elämään monissa yhteyksissä missä suomenpystykorva on esillä.
Kiitos Unelma..olit rakas pystykorva ja ystävä!

Vierailija

Ei löydy sanoja tähä.. En olis ikinä uskonu et tälläne tilanne tulee osumaa omalle kohdalle, paljonhan näistäkin aina uutisissa lukee ja se mitä tunnen tällä hetkellä niin on iha sanoin kuvaamatonta. Millaset ihmiset pitää koiriansa keskellä kaupunkia VAPAANA?!?!?! (kyseessä jonkin sortin sekarotunen bulldoggi ilmeisesti) Varsinkin kun tiedetään millainen koira on luonteeltaan ollut aina vihainen, äkkipikainen ja ympäristölle vaarallinen. Emme kerenneet avata kuin ulko-oven ja koira juoksi aivan puskista koiriemme kimppuun. Voitte vaan kuvitella millaista jälkeä tulee kun tälläinen iso koira käy pienen chihuahuan kimppuun, tai oikeastaan nythän näette. Tällä hetkellä tulimme juuri kotiin 4h eläinlääkärissä olon jälkeen. Pari senttiä syvemmälle ja haavat olisi ylettäneet keuhkoihin asti ja se olisi ollut koiran viimeinen matka. Onneksi Casey on taistelija ja selvisi tästä nipin napin. Henkisiä arpia koiralle varmasti jää tästä loppuiäksi. Haluan jakaa tämän, että ihmiset tajuaisivat mitä kaikkea ihmisten ajattelemattomuus saa aikaan. Se maksoi meille melkein yhden perheenjäsenen hengen.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Iltalehdessä oli surullinen tarina vinttikoirasta Bravo nimeltään. Isäntäpariskunta oli ulkoiluttamassa koiraansa Mikkelissä jossain puiston laitamilla. Em koira oli juossut tapansa mukaan paikkoja nuuskien. Ajattelematon ihminen oli heittänyt pullon joka oli rikkoutunut. Siihen osui Bravon jalka pahoin seurauksin,valtimo poikki ja jännekin viottui. Vaikka koira pääsi nopeasti eläinlääkäriin niin vammat olivat niin vakavat, että koira jouduttiin lopettamaan. Ihmisen typeryyden takia.

Täällä meilläpäin on liikkeellä joku koiravihaaja, joka kylvää myrkkysyöttejä ja makkaranpätkiä, joissa partakoneenterä tai ongenkoukkuja. Ihan oon itsekkin sellaisen ansan nähnyt.

Facessa oli kuva makkaranpätkästä Kotkasta. Kyllä tuokin voi tappaa.

Ihmiset ovat julmia eläimiä kohtaan. Surullista.

Vierailija

Ihmiset ovat usein julmia toisiaan kohtaa, sodat ja tappaminen. Sitten on vielä tämä ihmisryhmä, joka vihaa eläimiä. Tuollainen edelläolevan kuvan "pommi" vahinkoittaa myös kissoja ja luonnon eläimiä. Joten paljon on ajattelemattomia julmia ihmisiä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Nyt on kuukausi menty tällä raakaravinnolla, edelleenkin koira saa vain 180 g päivässä ruokaa. Nyt on lisäksi tullut porkkana/vihannesmössö.

Hidasta on laihtuminen. Kuukausi dietillä ja pudotusta 700 grammaa. Ehkä koiran painoon suhtautettuna ihan hyvä määrä.

Näillä mennään, keväällä ollaan rantakunnossa, koira ja isäntä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat