Vielä kerran runoista ja muusta kulttuurista

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viime päivinä, viikkoina on paljon närää herättänyt runojen ylenmääräinen tunku etusivulle. Kun hieman seuraa runokeskustelua niin hyvin vahvasti nousee epäilys, että tämä yletön esiintuonti on kiusantekoa, yhden, muutaman henkilön terrorisointia. 

Varmaankin runojen kirjoittajilla on tarve saada hengentuotoksiaan julki luettavaksi, ihan ok asia. Mielestäni tällainen keskustelupalsta ei ole kuitenkaan oikea paikka, ei se ole mitään keskustelua, että joku runouden harrastaja pläjäyttää tuotoksensa ET-palstalle. Huomioni on, että meistä useimmat emme runoja kaipaa. On olemassa erilaisia foorumeja runoilijoille, miksi ette julkaise teoksianne siellä hengenheimolaistenne joukossa. Vai onko täällä meidän vanhempien ihmisten pastalla odotukset palkitsevimpia

Se mitä minä ymmärrän runoudesta, valitettavan vähän, niin ei nämä runotekeleet mitään helmiä ole. Riimittelyä hyvin ja huonosti ja joskus hyvin huonosti.

Jos ET-palstalla halutaan runoutta ja muita kulttuurimuotoja harrastaa niin eikö voisi olla vaikka erityinen kulttuuriosio johon tällaiset aiheet kootaan. Runous, maalaustaide, kirjallisuus, musiikki, ym kulttuuriin liittyvät asiat.

Toinen juttu. Monia hyviä aloituksi, vain muutama kommentti ja riita alkaa. Ja useimmiten se on henkilöön menevää. Miksi? No tietenkin siksi, että meistä useimmat kirjoittavat anonyymeinä. On helppo heittää herjaa nimettömänä. Ja valitettavasti sama jatkuu päivästä päivään.

ET-lehti on ulospäin hyvin arvostettu lehti, mutta keskustelupasta on kaukana arvostetusta, voisi sanoa, että tää on aivan pe------ä. Suunnilleen Suoli 24 luokkaa..

Siitä huolimatta, täällä roikutaan mukana, parempia päiviä odotellen.

Anteeksi, joskus pitää sanoa, mitä ajattelee - ja "omalla nimellä".

Otetaan oppia kuvan "pariskunnasta", huolenpitoa toisistamme ja ystävyyttä.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

"La mer":  Siitä eri mieltä, että nimimerkillä kirjoittaminen ei räksyttämistä ja kiusaamista lopeta. Päin vastoin olen huomannut, että jotkut ottavat tietyn nimimerkin silmätikukseen. Tämä nimimerkki ei sitten voi kirjoittaa juuri mitään tai mitenkään, niin ettei sitä oitis alaspeukutettaisi tai ivattaisi.  - Ei ikinä minulle nimimerkkiä tänne!

Vierailija

On se kummallista miten täällä on muka fiksumpia ihmisiä kuin toiset. Jos La mer olisi fiksu hän ottaisi yhteyttä lehteen eikä melskaisi täällä yhtä hulvattomasi kuin riimien tekijät jotka sentään osaavat pitää elämää hauskana ja viettelevänä ajatuksia ansaitsevana kokemuksena. Siitä riimimuotoon huumorilla höystettynä kirjoittavat, kuin sana on vapaa, sillä samalla oikeudella kuin toisetkin.

Toisin kuin La meer luulee, runot ja riimit ovat sitä kieltä mitä jokainen ymmärtää jos haluaa, eivät ne puhu muusta kuin samoista arkipäivän asioista kuin mitä toisetkin täällä harrastavat. La meeriä taitaa vain ärsyttää kun joiltakin lähtee erilaista tekstiä kuin itseltä. Miten se menikään..annetaan kaikkien kukkien kukkia..koska ne kukat ovat todella ihailtavia ja kauniita, eivätkä ne tunne kateutta.

Minusta jos henkilö puhuu, kirjoittaa itsestään, miten voi olla vastaamatta tai kommentoimatta ilman niinsanottua osoittelua, tai henkilöön menemistä?

Kun ja jos kirjoittaa yleisellä tasolla asiasta en minä ainakaan mene ketään osoittelemaan en etu enkä keskisormellakaan, vaikka kiusaus on monesti todella suuri. Miettikää sitä! Kuinka itse arvostelette!

Huomaa La mer, että on teitä nimimerkkikirjoittajiakin täällä muutama, avatkaa oma saittinne. Ei minun ainakaan tee mieleni kirjoitella tiukkapipoisten määräilijöiden kanssa, samoin en edes, evakkoon murteista, viitsi avata.

Miten voit olla ystävyyttä tarjoamassa tuollaisen tekstisi jälkeen, kysyn La meeriltä?valone

Vierailija

Totuushan on se, että palstalla on joku kiusanhenki, joka nyt viimeaikoina on pommittanut noilla runonostoillaan etusivua.

Olisi varmasti parempi, että runoilla olisi oma osastonsa ja etusivulla olisi vain keskusteluaiheet. Varmasti selventäisikin palstaa.

Vierailija
Vierailija

Totuushan on se, että palstalla on joku kiusanhenki, joka nyt viimeaikoina on pommittanut noilla runonostoillaan etusivua.

Olisi varmasti parempi, että runoilla olisi oma osastonsa ja etusivulla olisi vain keskusteluaiheet. Varmasti selventäisikin palstaa.

Taiteet ja kulttuuri niitä ymmärtäville ja sivistyneille, ja muut keskustelut, löpinät ja höpinät omaan karsinaansa - kannatetaan!

Myös lehteen voisi laittaa eri osastot tyhjäpäille ja vähän fiksummille.  Säästäisi aikaa kun ei tarvitsisi tavata asioita, joista ei ymmärrä tuon taivaallista!

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Taiteet ja kulttuuri niitä ymmärtäville ja sivistyneille, ja muut keskustelut, löpinät ja höpinät omaan karsinaansa - kannatetaan!

Myös lehteen voisi laittaa eri osastot tyhjäpäille ja vähän fiksummille.  Säästäisi aikaa kun ei tarvitsisi tavata asioita, joista ei ymmärrä tuon taivaallista!

Kyllä lehteenkin voisi laittaa sivuja lukutaidottomille tyhjäpääthän tällä meinigillä senkun lisääntyy. Siis sivisty on kaukana edellä rustaavista tyhjäpäistä?

Olen sitä mieltä, että tuolla jatkuvalla kirjoittelijoiden erottelulla saatte aikaan vain, kirjoittelijoiden kadon. Hakekaa taiteenne ja sivistyksenne muualta, täällä kirjoittelevat tavikset ja etupäässä eivät kirjoita vaan riitelevät ja arvostelevat ilkeästi toisiaan. Minäkin rauhaa, tasa-arvoa ja vapaata runoa arvostava henkilö alan saada tarpeekseni. Typeryys väsyttää virkeänkin henkilön.

Vierailija

Millähän testillä eroteltaisiin jyvät akanoista, siis jaettaisiin kirjoittajat kahteen kastiin?

Minä en suostu menemään mihinkään älykkyystestiin sitä varten. Saisin tuloksista vain syysmasennuksen, tai jopa ympärivuotisen alakulon.

Vierailija

Valone, mitä tuossa La mer'in tekstissä on niin ärsyttävää ja ihmeellistä? Minusta ihan asiapitoinen kirjoitus, ilman mitään hirveitä tunnelatauksia, kuten vaikkapa sinulla tuntuu olevan. Lisäksi olen täysin samaa mieltä tämän foorumin runotekeleistä, ei ne mitään kummoisia ole. Sekö sinua ärsyttää kun näytät itsekin usein runojasi tänne lataavan? Kaipa niitä saa arvostellakin, koska ne ovat kaiken kansan nähtäville laitettu.

Samaa mieltä olen taas Vierailijan klo 21:59 (9.9.) kanssa, että ei ne pakolliset nikit ole autuaaksi tekevä asia täällä. Onpahan vaan helpompi käydä kimppuun, kun nikkinsä paljastaa.

Yksi lukija vaan

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Kyllä lehteenkin voisi laittaa sivuja lukutaidottomille tyhjäpääthän tällä meinigillä senkun lisääntyy. Siis sivisty on kaukana edellä rustaavista tyhjäpäistä?

Olen sitä mieltä, että tuolla jatkuvalla kirjoittelijoiden erottelulla saatte aikaan vain, kirjoittelijoiden kadon. Hakekaa taiteenne ja sivistyksenne muualta, täällä kirjoittelevat tavikset ja etupäässä eivät kirjoita vaan riitelevät ja arvostelevat ilkeästi toisiaan. Minäkin rauhaa, tasa-arvoa ja vapaata runoa arvostava henkilö alan saada tarpeekseni. Typeryys väsyttää virkeänkin henkilön.valone

Vierailija

Onpahan vaan helpompi käydä kimppuun, kun nikkinsä paljastaa.

Yksi lukija vaan

Mistä otat oikeuden nimettömänä "soittaa suutasi"?

Kaipaat siis oikein nikkiä ketä kiusata suoraan, vai???

Heh heh, näin se menee. Valitettavasti.

Vierailija

Yksi lukija vaan Törppö

Mistä otat oikeuden nimettömänä "soittaa suutasi"?valone

Heh heh, näin se menee. Valitettavasti. toinen Törppö

[/quote]

Ottaako päähän kun joillakin on sana hallussa? kysyy valone joka ei kuulu.. kiusaajiin, kiusaajat ovat niitä jotka seuraavat ..sivusta ja ovat .. ohikulkijoita.

[/quote]

Onko joku sanonut Valosta kiusaajaksi? Ei ole. On se muillakin sana hallussa kuin ns.runoilijoilla.

Vierailija
Vierailija

Yksi lukija vaan

Mistä otat oikeuden nimettömänä "soittaa suutasi"?

Heh heh, näin se menee. Valitettavasti.

Näin se nimenomaan menee! Valitettavasti, sanon minäkin. Ei ole ihme, että kirjoittajat, ja varsinkin ne hyvät, ovat jättäneet tämän areenan.

Vierailija

Uskoisin että tämän saitin kommentoijat lukevat (jos osaavat) pelkästään seiskaa, me naisia, eevaa, reginaa tai muita julkaisuja, joissa ei vaadita pollaa paljoakaan.

Menkää kansalaisopiston kursseille, kirjastoonkin, jos on edellytyksiä. 

Säälin ihmistä jolle taiteet ovat kirous.

Vierailija
Vierailija

Uskoisin että tämän saitin kommentoijat lukevat (jos osaavat) pelkästään seiskaa, me naisia, eevaa, reginaa tai muita julkaisuja, joissa ei vaadita pollaa paljoakaan.

Jos et sentään yleistäsi luuloasia jokaiseen, minulla on menossa Richard David Prechtin Montako minua on..luen myöskin 21 Nobelrunoilijaa kuin myös Esa Saarista ja Charles Bukowskia tai Hannu Hyttisen Iso Pipa Tampereen murreopasta. Kuin myös nettilehtiä.Kirjastoa käytän, kuin myös ostan kirjoja, että myöskin luen Imagea, Apulehteä, ratkaisen Kryptoja. Että sillain täällä, miten itselläsi mahtaa asiat olla? Et sinäkään taida kovin kehuttava ole, kun et ymmärrä mitä kirjoitetaan alkavaksi isolla kirjaimella.

Vierailija
Vierailija

Kylläpä meni kriitikolla pahasti pieleen, minulla on meneillään Suomen nykykirjallisuuden uusimmat teokset, Me Naisia, Reginaa jne en lue koskaan paitsi kampaajalla odotellessa tulee niitä selailtua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat