Kommentit (1)

Vierailija

Minulle kaupattiin tuo mirtazapin pienellä annoksella 14 vuotta sitten. Sen ei pitänyt aiheuttaa riippuvuutta. Kumma että noin voitiin sanoa, koska tutkimustietoa alle 15mg annoksesta pidempiaikaisessa käytössä ei ole julkaistu tähän päivään mennessä.

Olen yrittänyt päästä eroon siitä 4 vuoden ajan. Ennen sitä söin tarvittaessa 7.5mg.  Tajusin vasta jälkeenpäin, että kun mirtazapiinin jättää pois, tulee melkein totaalinen unettomuus 2-4pv viiveellä. Silloin ei auta edes unilääkkeet. 3h unta unilääkkeilläkin ja se on siinä. Pääsin annoskoossa niinkin alas kuin 2-2,5mg. Lääkäritkin oli ihan ihmeissään kun ei mikään lääke auta.

Päätin lopettaa kokonaan siitä 2mg annoksesta ja se oli virhe. Seurasi melkein totaalinen unettomuus, nukuin 2-3h yössä ja viikossa oli 2 vuorokautta täysin unettomia. Tätä jatkui 3kk, paino tippui 20kg. 3-6kk lopettamisesta nukuin jo 3-6h yössä ja valvoin yhden vuorokauden viikossa. 

6-10kk lopettamisesta nukuin 6h yössä ja pari kertaa kuussa oli unettomat yöt. Kokeilin välillä mirtazapiinia 1mg annoksella ja se korjasi uniongelmat täysin 3pv ajaksi. Eli selkeästi vieroitusoireita. Yritin kuitenkin sinnikkäästi olla ilman. Paino kuitenkin alkoi tippumaan liian alas ja jouduin ottamaan lääkkeen uudelleen käyttöön 11kk kohdalla.

Mirtazapiini ja useat muut masennuslääkkeet toimivat väsyttävänä pienenä annoksena, koska ne ovat h1 histamiineja. Kuitenkaan h1 histamiineja (esim doxylamine) ei suositetta käytettäväksi yli 7pv ajan toleranssin kehittymisen vuoksi. Miksi masennuslääkkeet ovat tästä poikkeavia vaikka vaikutusperiaate on sama?

Nyt vuorottelen mirtazapiinia ja unilääkkeitä toivoen että muutaman vuoden sisään pääsen mirtazapiinista eroon.

Unilääkkeille minulla ei ole tullut toleranssia 10v aikana, koska jätän lääkkeen heti tauolle jos se lakkaa toimimasta. Turvallisempia nuo ovat tuohon myrkkyyn verrattuna.

Jos vaikka googlaatte mirtazapine widthrawall hell niin ei ole vain minun mielipide asiasta. Monet sanovat, että oli pienet uniongelmat lääkkeestä seuranneisiin uniongelmiin ja yhdyn mielipiteeseen täysin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat