Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ei tuhlaaminen ole noin yksiselitteistä. Suurimpaan osaan olisin vastannut tuhlaamista, mutta kysely ei hyväksynyt kuin yhden, älytöntä.

Vierailija

Auto on pahinta tuhlausta. Vaikka on velaton ja alle 2000 € arvoinen auto jossa ei ole juuri pääomakuluja niin silti sen ylläpitoon 20000 tkm/vuosi ajomäärällä menee 5000 € vuodessa. Jos auto on uusi ja hieman arvokkaampi niin toinen 5000 € menee vuodessa arvon alenemiseen. Siinä ei parit cappucinot, kengät tai ulkomaanmatka tunnu missään jos peltilehmään kuluu kymppitonni vuodessa.

Itse en ymmärrä eläkkeellä olevia vanhempiani ja heidän rahankäyttöään. Kaikessa muussa pihdataan paitsi autossa ja matkustamisessa. Auto pitää olla uudehko ja vähän ajettu vaikka se lähinnä seisoo pihassa. Mihinkään turhaan ei rahaa käytetä mutta vuodessa tehdään 2-3 ulkomaanmatkaa ja ollaan reissussa kuukausi tai kaksi vuodessa. Sitten kun taas ollaan kotona niin mennään taas minimibudjetilla vaikkei olisi mikään pakko. Kertaakaan en muista heidän esim. käyneen ulkona syömässä kotimaan kamaralla.

Vierailija

Todella yksipuolinen kysely tosiaan, kun vain yksi vaihtoehto kelpuutettiin vastaukseksi. Monta siellä oli sellaista, jotka minusta olivat turhaa tuhlausta. Valitsin kuitenkin epäterveellisen tupakoinnin, se tosin on terveyden kannalta vielä vahingollisempaa kuin taloudenpidon kannalta.

Minua harmittaa sellainenkin pieni tuhlaaminen, kun tuttavani ei malta odottaa kahviaan, kunnes on palannut kotiin. Vaikka olisin tankannut vatsani täyteen kahvia ja aamiaista, pitää minun kuitenkin tehdä hänelle seuraa kahvilaan, vaikka kuinka vatsa kapinoisi liiallisesta sumpin nauttimisesta. Ja jos tilaan pelkän kahvin, hän väen väkisin piffaa minulle jonkun ätläkän hillopullan. Joka minun tietysti on seuraavan kerran vastavuoroisesti ostettava hänelle. Ei auta, vaikka välillä muistuttaisin hänelle, että en kaipaa pullaa kahvin kanssa. Vatsani on kasvanut muutenkin, niin että en halua syödä sellaista mitä ei tee mieli.

Vierailija

Periaatteet on periaatteita mutta aika hauskaa että toinen puhuu tuhansista - kymmenistä tuhansista vuodessa ja toinen puhuu hillopullista. Ehkä se on sitä eläkeläisen arkea monelle että mietitään mistä saa litran maitoa 30% alennuksella mutta tällaiselle perheelliselle jolla pelkkään asumiseen menee 1700 €/kk on tuollaiset hillopullaesimerkit aika toisarvoisia.

Meilläkin pitäisi kattoremontti tehdä ja se kustantaa n. 25000 €. Se on aika pitkä penni säästettäväksi hillopullarahoista.

Vierailija

Niin - köyhyys on suhteellista.

Pakko karsia ylimääräisiä hillopulliakin, kun ei minulla pieneläkeläisellä ole "hilloa".

Nimim. "Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot"

Vierailija

Suurin osa noista luettelossa olevista on tuhlausta. On paljon asioita mitä tavallinen tallaaja ei tarvitse. Siinä sääsätää pitkäön pennin kun on järkikulta taskun pohjalla ja sanoo hiljaa sortumisen estämiseksi että et tarvitse. Kaikii ne rahat mitä sillä tavalla säästää on sitten mukava sijoittaa johonkin, joka on todella tarpeellista tai muuten ylivoimaisen mukavaa ja kallistakin.

Mitä ihminen tekee kauneusleikkauksilla ja ripsienpidennyksillä, koko ajan huonekaluja uusimalla, kun mikään ei kelpaa ja ei sovi väreihin. Ostais alussa jo sen mikä sopii. Kaikki merkkituotteet, joista maksaa vain merkistä ei laadusta, konsertit ja oopperat sen vuoksi, että näyttää sivistyneeltä.

Voi luoja mikä säästö jos ei olis niin turhamainen kaikesta mikä näkyy ulospäin. Ostaisi vain sen mitä oikeasti tarvii.

Vierailija

Se mitä oikeasti tarvitsee, ei ole tarpeeksi --viihdyttävää---sehän on tämän päivän sana viihtyä. pitää olla sitä ja tätä, että on viihtyisää, kellarikuopankin tulee olla..viihtyisä. Voihan pieru.

Vierailija

Vanha sanonta on että paras tulee halvimmaksi. Siis pitää kerralla ostaa esim. sellaiset huonekalut, joita ei tarvitse aina joka viides vuosi uusia ja siihen pystyy nuorikin ihminen. Eikä ole tarpeen ostaa heti huushollin täydeltä tavaraa, pitää katsella rauhassa. Niin on olen itse tehnyt ja niin tekee omat lapseni. On heillä kummallakin tuhlausjuttujakin,mutta koska itse maksavat, tehkööt mielensä mukaan!

Vierailija
Vierailija

Todella yksipuolinen kysely tosiaan, kun vain yksi vaihtoehto kelpuutettiin vastaukseksi. Monta siellä oli sellaista, jotka minusta olivat turhaa tuhlausta. Valitsin kuitenkin epäterveellisen tupakoinnin, se tosin on terveyden kannalta vielä vahingollisempaa kuin taloudenpidon kannalta.

Minua harmittaa sellainenkin pieni tuhlaaminen, kun tuttavani ei malta odottaa kahviaan, kunnes on palannut kotiin. Vaikka olisin tankannut vatsani täyteen kahvia ja aamiaista, pitää minun kuitenkin tehdä hänelle seuraa kahvilaan, vaikka kuinka vatsa kapinoisi liiallisesta sumpin nauttimisesta. Ja jos tilaan pelkän kahvin, hän väen väkisin piffaa minulle jonkun ätläkän hillopullan. Joka minun tietysti on seuraavan kerran vastavuoroisesti ostettava hänelle. Ei auta, vaikka välillä muistuttaisin hänelle, että en kaipaa pullaa kahvin kanssa. Vatsani on kasvanut muutenkin, niin että en halua syödä sellaista mitä ei tee mieli.

No älä syö. Tuskin hän sitä väen vängällä kurkustasi alas tunkee. Tilausjonossa huolehdi, että hän tilaa ensin ja ottaa omat ostoksensa, sitten tilaat vasta sinä. Älä tilaa kahvia jos maha ei tykkää, tilaa vaikka maito, mehu, vesi, vissy, limonadi, tee, joku muu. Vetoa huoletta kipeytyneeseen mahaan tai lämpimään keliin tai tukahduttaviin talvivaatteisiin syynä, että lämmin kupponen ei maistu jos pelkkä "ei kiitos" ei riitä. Ja lopulta, jos hän sinulle pullan piffaa, niin jätä se siihen lautaselle. Älä syö sitä jos et halua. Sinä et ole huonokäytöksinen jos kohteliaasti kieltäydyt sumpista ja pullasta, huonosti käyttäytyy se, joka ei ymmärrä toisen sanomaa.

Vierailija

Minä olen 80-vuotias ja merkitsin kaksi tuhlausta. En huomannut katsoa hyväksyttiinkö molemmat.

Tupakanpoltto - sen entisenä sarjatupakoitsijana tiedän - on ehdoton ykkönen. Sitä ei ainakaan köyhän kannattaisi harrastaa, mutta ihan omat kokemukset kaupan kassalla kertovat, että juuri vähävaraisen oloiset ihmiset niitä tupakka-askeja ostavat. 

Myös huonekalujen jatkuva vaihtaminen tuntuu minusta tuhlaukselta.  Toisaalta siinä suhteessa olen onnekas, että asun vanhassa sukutalossa, jonka sisustus koostuu kerroksista 1700-luvulta alkaen. Ei niitä niin vain vaihdeta uusiin. Siellä on syysiltojen hämärässä mukava istuskella esivanhempien omistamien esineitten  joukossa ja aistia heidän läsnäolonsa ja oma osansa sukupolvien ketjussa. Pian on minun vuoroni väistyä, mutta nuorempi polvi on jo kynnyksellä. Myös he tajuavat tämän jatkuvuuden merkityksen, ovat sen jo äidinmaidossa imeneet.

Luutavasti minäkin olisin vaihtanut sisustusta, jos olisi tullut kaikenlaista trendikästä nuorena hankituksi. Mutta kun ei ollut paikkaa niille. Vain jotain mukavampia istuimia  ja vuoteita ja sensellaista olemme ostaneet. Ne ovat hiljalleen sulautuneet ympäristöön kuten jokaisen aikaisemmankin sukupolven hankinnat. 

Kaikki nuo muut vaihtoehdot ovat varmaan tärkeitä ihmisille iästä ja asuinpaikasta riippuen. Eivät ne kaikille ole tuhlausta, vaikka ripsienpidennys minulle varmaan olisikin.

Omaan hyväänoloon satsaaminen ei ole tuhlausta. 

Vierailija

12.9--klo.22:30

Ei aikuinen ihminen voi olla noin tahdoton, kulkee kuin pässi narussa. Täytyy oppia pitämään puolensa, elämä alkaa tuntua muuten aika ankealta, jos pitäisi kaikenaikaa tanssia toisen pillin mukaan. Kaikki makeat leivonnaisen ovat tuhlausta. Kuin myös muovipussit, ja paperikassit.

Vierailija

Ulkona syömisen ja erilaisten palvelujen (mm. siivous tai kauneushoidot) ostamisen voi ajatella myös niin, että siinä tulee samalla tukeneeksi yrittäjyyttä ja kotimaista työllisyyttä (olettaen, että ostaa palvelunsa pienistä firmoista). 

Vierailija
Vierailija

Itse en ymmärrä eläkkeellä olevia vanhempiani ja heidän rahankäyttöään. Kaikessa muussa pihdataan paitsi autossa ja matkustamisessa. Auto pitää olla uudehko ja vähän ajettu vaikka se lähinnä seisoo pihassa. Mihinkään turhaan ei rahaa käytetä mutta vuodessa tehdään 2-3 ulkomaanmatkaa ja ollaan reissussa kuukausi tai kaksi vuodessa. Sitten kun taas ollaan kotona niin mennään taas minimibudjetilla vaikkei olisi mikään pakko. Kertaakaan en muista heidän esim. käyneen ulkona syömässä kotimaan kamaralla.

Tämähän on  asialinjalla. Rahan käyttö on hallinnassa.  Uudehko auto on perusteltavissa ellei ole jokin  leuhkimisväline.  Bonukset pitää vakuutusmaksun pienenä ja korjaamoita ei tarvitse.

Pitkät ulkomaanmatkat voi olla säästöä.  Muutaman satasen lennot korvautuu halvenmilla  lomapäivillä

Vierailija

Joo. Tuo 1700 vuokra on ihan älytöntä tuhlausta. En saa edes kokopäiväivätyöstä tuota summaa joten huh mikä vuokra.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat