Sivut

Kommentit (21)

Aaltoska

Vierailija kirjoitti:
Kiitos oli ihan helvetin kattava juttu=)

Samansuuntaiset ajatukset meikäläisellä, mutta kiroilla ei silti tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ihan fiksu vinkki.

Tiedetään että stressi ei tee hyvää sydämelle. Tämä aloitus saattaa sitä jollekin aiheuttaa, kun luulee saavansa lukea hyviä ohjeita eikä satukaan olemaan lehden tilaaja.

Vierailija

Missä ovat tarinat elävästä elämästä, kun sydän sykki riemusta ja onnesta pakahtumatta. Sellaisia tositarinoita maailma tarvitsee.

Vierailija

Kertokaas miten huolehditte sydämestänne ja vaivaako verenpaine? Onko rytmihäiriöt ja tykytykset teille miten tuttuja? Itsellä on taipumus rytmihäiriöihin jotka tuntuvat kuin lyönti jäisi väliin ja sitten epätasaista tahtia tykyttelee. Käytän tarvittaessa betasalpaajaa, olen käyttänyt jo yli 20 vuotta. Jos tulee ahdistavaa stressiä, uupumusta tai pahaa mieltä niin silloin tulee rytmihäiriöitä eli ne ovat tunnepohjaisia, varsinaista sydänvikaa ei ole.

Liikunta vahvistaa sydäntä, koen liikunnan hyvin tarpeelliseksi stressin torjuntaan ja hallintaan.  Olen huomannut myös että parempi syödä niin ettei ihan täyteen mahaa vedä, liian täysi olo tuo tukalaa tunnetta ja tuntuu rasittavana myös sydämelle.

Verenpaine minulla on aina ollut matala, helteet pudottavat yläpainetta entisestään ja tulee heikotuksen tunnetta ja huimausta. Siihen kahvi tekee hyvää ja illalla vaikka pieni konjakki.

En ole lukenut lehden artikkelia. Kyllä sydämen huoltamisessa ja verenpaineen hallinnassa pätevät ihan samat ohjeet kuin monessa muussakin terveyteen liittyvässä asiassa.

Siis terveellinen ruoka, painonhallinta, liikunta sen mukaan, onko ollut sydäntapahtumia tai ei, mutta riittävästi . Lepoa sopivasti, yritettävä välttää stressiä, kuten edellä kirjottaja on havainnut.

Ainut ero vanhoihin juttuihin on siinä, että nykyisin tutkimukset, lääkkeet ja hoito ovat ihan eri luokkaa kuin joskus vaikkapa 30 vuotta sitten.

Vierailija

Jotain on pielessä, jos täällä vaaditaan, vaaditaan ja vaaditaan?

Jokainen on omasta elämästään vastuussa, ei sanomat.

Vierailija

Huomenet! yritin saada lääkäriin, siis terveysasemalle, aikaa jotta sepelvaltimotautiani tutkittaisiin onko muutosta tullut. olis pitänyt akuutin kautta mennä joten en vielä mene.

olen koko talven syönyt joka aamu valkosipulia, sitruunaa ja greippiä myös salaatteihin laittanut, omenaa ja appelsiinia syön joka päivä ja inkivääriteetäkin olen juonut toisinaan.

Hain aamulla netistä ohjeita miten omatoimisesti voisi suoniaan puhdistaa niin nuo kaikki oli sitten siellä luettelossa ja vielä lisäksi parsa ja pähkinät sekä avokaado. Eli olin jonkin alitajuntaisen hoksaamisen kautta jo syönytkin terveellisesti.

Muutahan tässä ei enää voi kun luottaa että nuo toimii. terveyskeskukset ovat tiukentaneet ettei kokeita oteta kovin helposti, näin sanoi sairaanhoitaja.

kuinkahan paljon saa olla suonet tukossa ennenkuin tarvii hätäillä? Tietääkö joku? Minulla muutama suoni jotain 50% ja alle on.

Vierailija

Ei kai mitään hätää ole jos ei ole sydänoireita. Hätä on kädessä :) jos alkaa rintaa puristaa, henkeä salpaa, vasemmalta puolelta kaulasta ja olkaa kiristää ja sattuu, ranteeseen asti. Mutta, nuo voi olla myös rankaperäisiä kipuja. Ruoka on lääkkeemme! Olemme sitä mitä syömme!

Vierailija

Eläinrasvat eivät tee hyvää, ne juuri tukkii verisuonet. Hyvän rasvan saa todella öljyistä, pähkinöistä, avokadosta. Vihannekset ja marjat, kohta on uusien aika ja mikä parempaa kuin suomalainen ruoka.  Eläinrasvat ne ovat myrkkyä sydänsairaalle.

Minulla todettiin alkava sepelvaltimotauti ja sain lääkityksen kymmenen vuotta sitten, korjasin heti rvintoni, sen mitä korjattavaa oli ja tauti ei ole edennyt. Kysyin lääkäriltä, että voiko tästä parantua, sanoi, että voi ja siihen on avain terveet elämäntavat mukaan lukien liikunta.

Vierailija

Sydäntä ei hoideta epikriiseillä. Silloin on jo myöhäistä. Mutta miten elät hyvää elämää, joka ei kay pumpun päälle, vaan saa sen pomppailemaan pakahtumatta ilosta ja tyytyväisyydestä? Eläinrasvat ja tupakointi eivät ole koronaaritaudin ainoat syyt.

Vierailija

Tiedän papan, joka täyttää kohta 95 vuotta. Hirvimetsällä hänellä on eväät mukanaan, jossa leivän päällä on voita ja silavaa.

Maatalon isäntänä hän on käyttänyt paljon eläinkunnan tuotteita.

Asuu edelleenkin kotonaan ja voi hyvin.

Ei tupakoi, liikkuu paljon ja on sosiaalinen.

Vierailija

Voi, voi, kyllä moni teraskanto tänä päivänä on elänyt rankan elämän. Se jalostaa jos ei tapa. Isäni alkoi juoda vodka-vichyjä vasta 75-vuotiaana, kun kuuli, että se on vähäkalorinen drinkki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi, voi, kyllä moni teraskanto tänä päivänä on elänyt rankan elämän. Se jalostaa jos ei tapa. Isäni alkoi juoda vodka-vichyjä vasta 75-vuotiaana, kun kuuli, että se on vähäkalorinen drinkki.

Viinaryyppy kuuluu hyvään päivään. Jossain lehdessä juoruttiin, että yämä eläkkeellä oleva lääkäripariskunta Vappu ja Ilkka Taipale käyvät aamuisin avannossa ja ottavat viinaryypin päälle. Täytyyhän niiden tietää...

Blue angel53

Eipä taida ambulanssien ensihoitajat enempää kuin kaikki sairaanhoitajatkaan tajuta / tai kävellään ns potilaan yli väheksyen, kun ei tiedetä tarpeeksi, että milloin on aihetta mennä sairaalaan .Minulla on pari kertaa (toinen tänään) ollut, jotta jouduin parin, kolmen tunnin rintakivun myötä lopettamaan jopa syönnin kesken kaiken mennen sänkyyn ja siellä siten yritin rauhoittaa oloa. Jouduin soittamaan sairasauton. Ottivat verenpaineen, 125 jotain ja rintaa vaivasi tunne, jotta happi ei kunnolla kulje, vaikka ottanut iisisti koko päivän ja istuin tuolissa paraikaa. Minullahan väitetty astmaa olevan, vaikka voin käyttää tuoksuja ongelmitta, mutta se on se helpoin tie, ettei tarvitse kunnolla tutkia. Sydänkäyrä muka normaali. Epäillyt kauan jo, ettei astma ole oikea diagnoosi, muttei haluta edes kyseenalaistaa, vaikka keuhkoni eivät toimi kunnolla edes helteiden ulkopuolella ns. Edes rasittamatta fyysisesti. Jos joutuisin juoksemaan, joudun viim. toisen katulampun välin jälkeen pysähtymään totaalisesti, koska ns 'hirttää kiinni', enkä edes saa juostua kuten nuorena. En ole ylipainoinen, 60-70kg 50nen. Ja jos käsketään laihduttaa, niin turhaa, koska nuo eivät lähde, koska on leikattu siitä kohtaa, josta jämähtävät aloilleen. Vain norm raskauskilot. Koen, että keuhkoni ovat kuin vuotavat ilmapallot, joissa enintään 50% pystyy pitäm kehon toiminnassa. Rintaa särkenyt tänäänkin, mutta kun syke oli 76, oli 'normaali'. OLO EI. Miten h...ssä voi tulokset olla 'normaaleja' kun ahdistaa, huimaa, rintaa tukahduttava tunne vaivaa... ? Pääkin oli kuin karusellissa. Minulla ei ole todettu em eikä diabetesta, vaikka molemmat riskit su- vussa molemmin puolin. Infaktiako odotettava ennen kuin uskotaan?

Vierailija

Saiko kenties paniikkikohtauksen. Palleaa ahdistaa, korvissa soi, kurkkua kuristaa, tuntuu että tukehtuu, ja tulee hirveä pelko, sydän hakkaa. Noin minulle on kaksi kertaa käynyt, vuosia jo olen osannut siihen asennoitua, en vain päästä sitä päälle. Ensimmäisellä kerralla kutsuin ambulanssin, koska en tiennyt mikä minua vaivasi, verenpaine oli silloin liian korkealla, normaalisti se on 115, 120/60-65  Silloin yläpaine oli n. 180/ 85, mutta se laski kun rauhoituin, ei tarvinnut lähteä sairaalaan. Masennus on toinen nuo sinun oireesi kaltaiset. Kokemus on.

Siitä vain kuntoa nostamaan, kävelylenkkejä ja venyttelyä joka päivä, kyllä se siitä, huomaat! 

Ja pelko myös täytyy työstää pois, jooga on hyvä rauhoittumisen ja hyvän mielen tuoja.Tsemmppiä vaan ja iloista mieltä, koska ilo parantaa monta asiaa, eli hyvä asenne elämään.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat