Kommentit (15)

Vierailija

Olisi voinut jättää ministeri Stubin ukonäön arvostelematta. Meni maku runoilijasta.

Kuin myös Et-lehdestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samaa mieltä edellisten kanssa. Stubbin viittomakielen nimiehdotus  ei ole huumoksikaan hyvää, jos sen oli yleensä  tarkoitus olla humoristinen.

Vai onko se niin että tavat ja käytännöt muuttuu vapaammiksi siten, että ihmisten ulkonäköä, puhevikoja, huonoa liikkumiskykyä tms. voi vapaasti käyttää tunnistusvinkkeinä ja niistä voi vitsejä vääntää ihan huoleti ?

Stubb itse kyllä ymmärtää hänen hampaisiinsa liittyvän huumorin. Eikös hän saanut jonkun hammaslääkäreiden huomionosoituksen alkuaikoinaan politiikassa?

Toisaalta jos Stubb viitottaisi hampaita osoittaen, ymmärtäisivät kaikki sen. Eikä siinä ole mitään Stubbia halventavaa. Onhan hänen hammaskalustonsa esimerkillisen hyvin hoidettu ja aika oleellinen osa hänen julkisuuskuvaansa.

Heli Laaksonen on ihana murteen taitaja. Ja viittomakieli on esteettisesti erittäin kaunis kieli.

On se noinkin kun Kirsikankukka sanot, mutta jos ajatellaan kokonaisvaltaisemmin, en tiedä onko niinkään hyvä idea julkisesti antaa mallia, että ulkonäöllä tai millä hyvänsä saa väännellä ja tehdä vaikka pikkukiusaakin ?

Stubb maailmanmiehenä ja vakaana koulutettuna aikuisena voi toki hyväksyä itseensä kohdistuvan kaikenlaisen julkisuuden.

Ikävää vaan että useinkin tuollaiset "hupijutut" tarttuu parhaiten epävakaiden henkilöiden mieleen, joillekin ne antavat ideoita todelliseen kiusaamiseen.

Vierailija
kirsikankukka55

Ps. Heli Laaksonen ei arvostellut Stubbin ulkonäköä...

On kummallinen tapa kk55 olla puolustamassa sellaista missä ei ole mitään puolustettavaa.

Oli hyvin sopimatonta, tyylitön teko runoilijalta. Saan olla tätä mieltä niin kuin kk55 omaansa vaikka onkin väärässä. Arvostelukyvyttömiä!

Kyllä - viittomapiireissä Stubbiin voidaan viitata hampaisiin liittyvällä eleellä. Mies on kuuleman mukaan tietoinen siitä ja suhtautuu asiaan myhäillen.

Viittomakielelle on tyypillistä, että tunnetuilla henkilöillä on oma eleensä, joka on syntynyt jonkin mieleen jäävän piirteen pohjalta. Aikaa vieviä kirjain-kerrallaan viittomia ei tällöin tarvitse käyttää: A.L.E.K.S.A.N.D.E.R. Esim. Gorbatshovia voitiin tarkoittaa viittaamalla päässä olevaan syntymämerkkiin. Näin toimitaan vailla sarvia ja hampaita - käytännön syistä.

Vierailija

Kyllä - viittomapiireissä Stubbiin voidaan viitata hampaisiin liittyvällä eleellä. Mies on kuuleman mukaan tietoinen siitä ja suhtautuu asiaan myhäillen..................................................................................

Totta, Stubb itse voi hyväksyä kaiken minkä haluaa itsestään sanottavan tai viitottavan. Itsehän hän päättää millaisena haluaa ihmisten ottavan hänet vastaan.

Valitettavasti aina on myös niitä, jotka ottavat kaikesta tuollaisesta vinkkiä omiin hölmöihin tarkoituksiinsa.

Jos itse pääministeri tykkää hammashuumorista, sen voi halutessaan käsittää niin että on julkinen hyväksyntä olemassa että samaa voi tehdä kelle vain.

Stubb pärjää kyllä, mutta jos samaan kohteluun joutuu joku muu, jolle vaikkapa hampaat ovatkin arka kohta. No tämä on jossittelua, mutta kuitenkin mahdollista.

Lisäys äskeiseen: Senkin seikan voi ottaa huomioon, onko poikamaisella "kiva kaveri"-mentaliteetilla vaikutusta pääministerin uskottavuuteen, luotettavaan osaamiseen virassaan, ja vaikutusvaltaan.

Koska viittomakieli on kuvaileva kieli, on aivan luonnollista, että viittoma kuvailee asiaa. Jos nainen viitotaan esittämällä rintaa kuvaava ele, ei kai se naista halvenna.

Toki jokainen saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, mutta minun mielestäni Heli Laaksonen ei missään mielessä halvenna Stubbia aprikoidessaan hänestä kertovaa viittomaa. Todennäköisesti asiatekstissä viitotaan Stubb kirjaimin, koska se on niin lyhyt.

Miten me itse kukin kerromme toiselle tai kuvailemme tarkoittamamme henkilöä, jos emme muista nimeä? Se paljon hymyilevä mies politiikassa, jolla on kauniit hampaat......???

Viittomakielisillä ei ole käytössään ihan samoja resursseja kuin meillä suomenkielisillä saadakseen itsensä ymmärretyksi.

"Oli hyvin sopimatonta, tyylitön teko runoilijalta. Saan olla tätä mieltä niin kuin kk55 omaansa vaikka onkin väärässä"    Miksi sinun mielipiteesi on oikeassa ja minun väärässä

Täysin samaa mieltä KK:n kanssa. Varmasti virallisissa yhteyksissä pääministeri viitotaan sormiaakkosin. Minulla on viittomakielinen sukulainen, joten luulen ymmärtäväni asian. Kavereitten kanssa viitotaan "murretta", virallinen kieli on toinen.

Heli Laaksonen ei varmasti halunnut loukata Stubbia. Mielensäpahoittaja poimi pikkuasian yhteydestään irti lukematta koko artikkelia.

Mutta mitä mieltä olette "politiikan kommentaattoristamme" joka nimittelee pääministeriä Stubidoksi? Tai entistä pääministeriä Käteiseksi, Urpilaista Jurpilaiseksi jne. Onhan näitä loukkaamistarkoituksessa tehtyjä väännöksiä netti pullollaan.

Edellisiin pohdintoihin voisi jatkaa että on kaiketi edellisilläkin pääministereillä ja presidenteillä yms. ollut omanlaisensa viittomakielessä käytetyt kuviot ja ilmaukset, mutta en nyt muista onko niitä tuotu miten paljon esille ? Mitä olisi  Tarja Halonen, iso nenäkö ? Matti Vanhanen, iso hmm jokin muu ?  Miten Sauli Niinistö kuvaillaan ?

Sitä vaan että miksi nyt tämä Stubb sattui Laaksoselle aiheeksi?

En itse koe että Stubbia olisi loukattu vaan koko juttu on pöhkö, ei vaan silti niin pöhkö, etteikö täällä viimeisen sanan sanojat olisi havahtuneet pitämään omasta kannastaan kiinni.

Ihminen, joka käyttää sanoja työkseen, on yleensä kiinnostunut kielestä. Ja jutussa kerrottiin kyllä, että hän ( Heli Laaksonen) on lähdössä runokiertueelle ja hänen runojaan tulkataan myös viittomakielelle.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat