Ei perintöä lasten puolisoille
klo 12:36 | 22.5.2013
Kaksi lastani perivät minut. Nyt haluaisin tehdä testamentin, jossa rajaisin heidän puolisoidensa avio-oikeuden perittyyn omaisuuteen. Millainen tämän testamentin pitää olla, että se on laillinen? Mihin testamentti pitää toimittaa, että se on pätevä? Nimimerkki MummiLue koko juttu
"Tämäkin testamentti on tehtävä ankarassa määrämuodossa, jotta se olisi pätevä avio-oikeusehdon osalta" Ei sitten viitsitty antaa "mummille" ja muille lukijoille esimerkkiä siitä millainen lause olisi pätevä ja varmasti sopisi tähän "ankaraan määrämuotoon". Taas kerran todella hyödyllinen vastaus...
Ankara määrämuoto ei liity testamentissa käytettyihin lauseisiin mitenkään.
Olin jokin vuosi sitten kuuntelemassa kun luettiin tuollainen testamentti, eli mieheni isä teki selväksi, että poikansa vaimo ei perisi häneltä mitään. Hän sanallisesti ilmoitti tahtoni on että miniäni ei peri missään vaiheessa minulta jälkeeni jääneestä omaisuudestani. Myös luetteli omaisuutensa ja vielä varmisti, että miniä ei peri häneltä mitään. Vaimonsa ja ainoa poikansa olivat perillisiä.
Minusta asia oli itsestäänselvä, että miniä ei peri miehensä isältä mitään. Varmuus on asiasta on oikein.
Erittäin tärkeää on muistaa, että testamentti on määrämuotoinen asiakirja. Mikäli lain edellyttämiä muotovaatimuksia ei ole noudatettu, testamentti voidaan julistaa pätemättömäksi. Testamentin muotovaatimukset ovat seuraavat:
Testamentti on tehtävä kirjallisesti
Testamentintekijän on itse allekirjoitettava testamentti
Kahden esteettömän henkilön on todistettava testamentti oikeaksi
Itse olen varmistanut pankin lakimiehen kanssa testamentissani tietyt asiat perintöni suhteen. Lapsilleni on kuitenkin tulossa hyvä potti minun kuolemani jälkeen eikä exänikään ole ihan tyhjätasku. Exän asioita en muuten kyllä mieti. Lapseni on jo yli 20-kymppisiä, mutta mielestäni eivät kykene vielä hoitamaan isoa omaisuutta, joten annoin tarkat ohjeet miten menetellä omaisuuteni suhteen niin kauan kunnes lapseni ovat xx-ikäisiä. Saavat kuitenkin vuosittain tuotot peritystä omaisuudesta tuotot tuohon määriteltyyn ikään asti. Miniät ja muut lainmukaiset puolisot olen tietty rajannut pois niin kuin tekivät vanhempanikin.
Testamentin tekeminen maksoi vajaa 200 euroa - pieni raha siitä, että asia on kunnossa.
Mikä minusta olisi ajankohtainen aihe on hoitotestamentti. Jos en itse kykene hoitamaan asioitani ja olen elossa, miten silloin menetellään. Tilanne voi pahimmillaan olla vuosia sellainen eikä kuoleman varalta tehty testamentti tähän auta. Esim. mökkini voi mennä huonoon kuntoon kun en kykene sitä hoitamaan tai myymään pois. Hoidossa ollessani haluan pienet konjakkihömssyt illalla, haluan, että tukkani laitetaan jne.
Neuvot hoitotestamentin tekemiseen olisivat tarpeen!
Testamentin todistajat eivät tarvitse tietää testamentin sisällön, ainoastaan että kyseessä on testamentti. Siis todistetaan nimikirjoitus oikeaksi, ja se kirjoitetaan todistajien nähden.
Avioehto ei tarvitse olla ikuisesti voimassa. Sen voi muuntaa niin monta kertaa kun sopii olosuhteiden muuttuessa, esim. kun itse perii omaisuutta tai haluaa antaa tai siirtää jotakin puolisolle.
Ainakin Ruotsissa asiat toimii näin
Testamentin todistajat eivät tarvitse tietää testamentin sisällön, ainoastaan että kyseessä on testamentti. Siis todistetaan nimikirjoitus oikeaksi, ja se kirjoitetaan todistajien nähden.
Avioehto ei tarvitse olla ikuisesti voimassa. Sen voi lopetta tai muuntaa niin monta kertaa kun sopii olosuhteiden muuttuessa, esim. kun itse perii omaisuutta tai haluaa antaa tai siirtää jotakin puolisolle.
Ainakin Ruotsissa asiat toimii näin.
Avioehto ei tarvitse olla ikuisesti voimassa. Sen voi lopettaa tai muuntaa niin monta kertaa kun sopii olosuhteiden muuttuessa, esim. kun itse perii omaisuutta tai haluaa antaa tai siirtää jotakin puolisolle.
Ainakin Ruotsissa asiat toimii näin.