Uskallatko puuttua kiusaamiseen/väkivaltaan?

Vierailija

Viime aikoina mediassa on ollut paljon esillä lisääntynyt väkivalta ja kiusaaminen. Miten ihmiset reagoivat kun joutuvat näiden ilmiöiden todistajiksi? Ainakin minua pelottaa puuttua tapahtumiin koska ihan oikeasti pelkään, että saan turpiini.

Muistan tapauksen vuosia sitten, kun yöllä jonotin kaverini kanssa nakkikioskilla ja siihen tuli kaksi parikymppistä miestä, jotka menivät suoraan jonon eteen, siis etuilivat. Yksi poika huusi heille, että menkää jonon hännille. Nämä tästä kimmastuivat ja alkoivat mukiloida poikaa niin että veri lensi. Kukaan  ei uskaltanut (en minäkään) puuttua asiaan mitenkään ja pojan kaverit juoksivat karkuun! Minun ei yhtään enää sen jälkeen tehnyt mieli nakkipiirakkaa...

Pelottavia ovat myös nämä arvaamattomat mielenterveysongelmaiset. Yksi aamu kävelin töihin ja suojatiellä edelläni käveli nuori nainen, vastaan tuli keski-ikäinen mies ja hän mottasi täysin voimin nyrkillään tätä naista vatsaan täysin yllättäen ja jatkoi kävelyään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Nainen taipui kaksin kerroin iskun voimasta mutta onneksi ei vahingoittunut suuresti kun oli talvi ja hänellä oli paksu talvitakki päällä.Se suojasi osittain iskua vastaan.

Tuntuu, että vanhempia ihmisiä kunnioitettiin ennen mutta jos nykyisin "ojentaa" nuoria huonosta käytöksestä niin saa kuulla huorittelua jne tai saattavat tulla jopa päälle.

Olen usein tuumiskellut, että mihin tämä maailma on menossa. Ihan on ollut onnen kantamoinen, ettei itse ole joutunut väkivallan kohteeksi ulkona liikkuessaan. Siinä mielessä tuntuu pahalta, että kun joku muu on sen kohteena, ei ole uskallusta puuttua asiaan.

Heräättäkö aihe aatoksia teissä muissa ja jos niin minkälaisia?

pitulo

Kommentit (6)

Vierailija

Uskallusta olisi mutta vaisto kieltää.  Yleensä asiaan puuttuja saa syytteen kuten Haminalainen kauppias.  Piteli kahta nulkkia kiini  siihen asti että poliisit  kerkesi.  Oli pari paidan nappia irronnut, syyte hätävarjelun  liioittelu.  Pojat ei saannu mitään tuomiota.

Kova kokoomus suosii  kovaa politiikkaa.  Poliisit kortistoon  ja tuomarit on kuulemma "ylirasittuneita"

Vierailija

Itse menen kiireimmiten nurkan taakse kutsumaan poliisia kännykälläni. En kyllä heiveröisenä mummuna tulilinjalle asetu.  - Nakkijonossa yöllä ei tosiaankaan kannata pienistä valittaa, vaikka olisi oikeassakin.

Humaltuneilla on kimmastumiskynnys matalalla. Ja jos vaikka röökiä tullaan pyytämään, niin saattaisin antaa pienen rahasumman lepytykseksi (kun ei tupakkaa ole). Onneksi ei ole minulla koskaan paljon rahaa mukanakaan (eikä tililläkään sen puoleen). Riidanhaastamiseen ei kannata mennä mukaan, vaikka provosoitaisiin. Vältän ulkona liikkumista myöhään, sellaiseksi on meininki valitettavasti mennyt. Ajatelkaa nyt näitä viimeaikaisia katujengien hyökkäyksiäkin - pelottavaa!

Vierailija

joo, ei paljo mihinkään uskalla puuttua. just oli tää tapaus kun joku nainen oli menny sanoon jotain mopo-pojille  meluamisesta niin yks niistä, 17-vuotias, oli alkanu kuristaan sitä naista ja viel oli palannu takas potkimaan!!

sitte tää jengi, joka riehuu pääkaupunkiseudulla. niin sielhä on mukana 13- ja 14-vuotiaita. niitä ei saada millään kuriin kun ovat alaikäisiä. enkä usko ett niitten vanhemmatkaan saa niitä kuriin kun lapsiaan ei voi enää kurittaakaan. jos remmillä vetelee kintuille (niinku tehtiin ennen vanhaa) niin sitä on ite pian linnassa.

mihinkään ei voi enää puuttua kun on sitte ite syyteessä. kummalliseks on menny tää yhteiskunta.

Vierailija

Erittäin hyvä ja ajankohtainen keskustelunavaus. Kyllä se tosiaan tuntuu tänäpäivänä, ettei voi mennä tuommosten tapausten väliin vaikka uskallustakin olisi. 

Vierailija

Ja sama nettikiusaamisessa, vaikka on kiusaamisen vastaisia kampanjoita käyty, niin silti löytyy niitä mielenvikaisia, jotka tuota harrastavat ja jatkavat. Uskaltavatko ihmiset mennä nettikiusaamiseen väliin? Kutsua vaikkapa nettipoliisin facebook-ryhmään katsomaan sitä touhua? Tai ilmiantaa herjaamiset ja haukkumiset kohteelle?

Mitä uskomattomampia tarinoita ja mustamaalauksia voidaan näköjään ihmisistä keksiä; joskus sellaisen alulle laittaa jopa sellainen ihminen, kenestä et moista uskoisi.

Vierailija

Nettikiusaamiset on näitä nykyajan ilmiöitä, joihin lienee aika vaikea puuttua. Mielestäni jokaisen kannattaisi harkita hyvin tarkkaan, mitä netissä kirjoittaa ja minkälaisia kuvia sinne varsinkin itsestään laittaa. Yleensä nuorilta puuttuu sitä ikääntymisen mukanaan tuomaa harkintakykyä ja saattaa joutua aikamoisen kiusaamisen kohteeksi netissä. Mielenvikaiset ovat tietysti asia erikseen iästä riippumatta. Eiköhän henkilöön kohdistuvasta herjauksesta voi aina tehdä rikosilmoituksen, on herjaus tehty netissä tai kasvokkain mutta se kai vaatii, että asianosainen itse tekee sen ilmoituksen....?

pitulo

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat