Kirkossa taas eropiikki – katso mistä lähti eniten top 20

klo 10:39 | 1.12.2014
Kirkosta erosi viime vuonna noin 59 000 ihmistä, 18 000 enemmän kuin toissa vuonna. Eduskunnan hyväksymä tasa-arvoinen avioliittolaki kiihdytti kirkosta eroavia.Lue koko juttu
Sivut
Helsingin Paavalin ja Kallion seurakunnissa tullaan alittamaan 50 prosentin jäsenosuus tämän vuoden lopussa.
Minä erosin kirkosta viime vuonna. Eroamiseni ei johtunut kirkollisverosta, se ei minua olisi maata merelle vienyt. Vaan minua alkoi harmittaa tuo, miten kirkon tarjoamat palvelukset ovat pikkuhiljaa ja hiipien alkaneet muuttua maksullisiksi. Siunataanko enää vainajakaan viimeiselle matkalleen ilman maksua?
Mielestäni kirkosta eroamiseni ei vaikuttanut mitenkään suhteeseeni Jumalaan. Kirkossa järjestetyssä konsertissa voin käydä edelleenkin, ostan vain lipun kuten muutkin. Joulukirkossa, joka on vielä toistaiseksi ilmainen saatan myös istua ilman tunnonvaivoja sillä kirkollisveroina olen vuosien mittaan tuon toimituksen maksanut loppuelämäkseni.
Mökin muori, olet vihainen maksullista palveluksista. Aiheutat eroamisellasi lisää maksullisia palveluksia. Raha on merkillinen, sitä vain tarvitaan joka paikkaan. Seurakunnan palvelut tarvitsevat ihmisiä, jotka eivät ilman rahaa hekään pärjää. Diakonia , lasten kerhot ja vanhusten päivätoiminnat, kaikkeen tarvitaan rahaa. Luuletko että seurakunnat tuhlaa rahaa johonkin mitä ei tarvita? Kirkon jäsen olen edelleen. P-kolli
Puhut asiaa P-colli.Komppaan sinua.
Minä olen ajatellut, että kun verot kirkolle maksamme, on kirkolla silloin velvoite palvella!
Koska myös kolehtihaavi kiertää jokaisessa tilaisuudessa joita kirkolla toimitetaan, on rahan tulo taattu. Kirkon tulisi elää kohtuudessa. Eli verovaroin palvella! Eikä haalia omaisuutta.
Kirkko voisi alkaa myymään omaisuuttaan joka on ihmisten pakkoveroillaan maksamia ja kirkko pitää omaisuutenaan.
Tai sitten tulla toimeen niin kuin helluntailaisuudessa tullaan toimeen sillä mitä jäsenet lahjoittaa.
Helluntailaisuuden jakaa tuo muuttuminen Helluntaikirkoksi jota on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden ajan. Onko heilläkin haaveena maksattaa toimintansa verolla ja valtion avaustuksella, kuin Raamattukoulunsa Iso kirja jo toimii.
Minusta kaikki uskontoja koskeva toiminta olisi henkilöiden itsensä kustantamaa. Se olisi oikein ja kohtuullista.
Vierailija 11.43, kirjoituksestasi paistaa, ettet tiedä mitään seurakunnan asioista. Kolehtihaavissa kerätään muille kuin omalle seurakunnalle rahaa, sitä laitetaan lähetykseen Afrikkaan ym, sillä tuetaan asunnottomia, sillä avustetaan vielä köyhempiä seurakuntalaisia Virossa jne. Kiinteistöt, johan niitä on myyty , asunto-osakkeita on myyty, jos on metsää , sitäkin on myyty. Ainoata kirkkorakennusta ei yleensä myydä, tosin on Hesassa myyty kirkkosali, jolle ei enää ollut käyttöä, Hesassa on vielä monta kirkkorakennusta.
Helluntailaisuudesta, tiedätkö paljon ihmiset siihen laittavat rahaa? Paljon enemmän kuin se kirkollisvero, joka menee esim ihmiseltä, jolla on 900 euroa eläkettä. Lisäksi paljon on testamenttilahjoituksia, joista tosin perilliset sitten riitelevät. Ehkä pitäisi palata sinne 1800 luvun loppuun, silloin ei ilmeisesti ollut kirkollisveroa, kun vainajan omaiset veivät lehmän palkaksi papille ja toisaalta sekä pappi että lukkari kävivät varkaissa, kinkkuja ja oltta talojen aitoista. Kaikesta kellonsoitosta lähtien meni maksu, minulla on tallessa vanha kuitti ko. asiasta, joskus 1900 luvun alkupuolelta.
Seurakunnat pitävät yllä myös henkilörekisteriä, mistä muuten saisit tietää ,minkälaisia esi-isiä ja äitiä sinulla on? Ei sekään ole ilmaista, sitä hoitavat palkkaa saavat ihmiset. P-kolli
Bordercollie, jossain kuitenkin mättää koska massaeroamisia kirkosta tapahtuu tässäkin määrin. Kauppalehden mukaan kirkolla on jättiomaisuus. Käteistä noin 255 miljoonaa ja 542 miljoonaa euroa on kiinni erilaisissa osuuksissa ja arvopapereissa. Osallistun toki kirkon avustamiseen, annan rahaa kirkon keräyksiin sekä joka vuosi "ostan" vuohen tai lehmän kirkon toisenlainen lahja tempauksesta.
Ja toivottavasti joku ei nyt innostu kirjoittamaan jotta ei se tietenkään ole kirkossa, sehän on vasuri...
Arveluttava kommentti. Jos kirkolla olisi rahaa, se perustaisi vaikka uuden Linnanmäen suosionsa kasvattamiseksi. Onneksi Lasten Päivän säätiön rahoilla ei pappeja työllistetä.
Kaikessa pitää muistaa pakko, jolla ihmiset on historiallisesti kirkon jäseniksi liitetty. Sellaisella pakkovallalla on nykyisessä lainsäädännössä rikosoikeudellisia ulottuvuuksia. Kirkon diakoniatyö ja erilaiset kerhotoiminnot paikkaavat yhteiskunnan sosiaalipolitiikkaa, sossutointa, vanhustenhuollon ja nuorisotyön rahoitusvajetta.
Kirkolla on kulttuuritehtävä rakennushistoriallisten muistomerkkiensä säilyttämisessä. Kaikki yli jäävä kirkon varallisuus ja suojatyöpaikkojen ylläpitoon varatut varallisuus tulee käyttää suoraan niiden hyväksim joilta varat on ryövätty.
Niillä voisi myös kouluttaa uskovaiset aitoon elämään. Jonkun täytyy kantaa uskon korviketodellisuuden paljastamisesta. Me kaikki joudumme elämään asioita uskon varaisesti. Siksi on valttämätöntä selvittää, mikä on tiedon puutetta ja mikä tarujen valheellista todeksi tyrkyttämistä.
Pikaista paranemista kaikille, jotka vielä roikkuvat kiinni kirkon jäsenyydessä!!!
Onhan sitä sanottu niinkin että jokainen tulee uskollaan autuaaksi, joten lopetan tämän jutun osaltani. Nykyaikana on aina joku trendi, milloin se on kirkosta eroaminen, milloin joku toinen asia. Media ruokkii kaikkia näitä trendejä ja moni menee mukaan miettimättä mitään! P-kolli
En koskaan eroa isieni kirkosta.Se on paljon tuonut lohtua elämääni vaikeina aikoina.-Kauhistuttavaa jos ei olisi Luterilaista pyhättöä.
Jokainen tulee uskollaan autuaaksi. Ei siihen kirkkoja tarvita - setelisormi ojossa. Ev. lut-kirkolta toivoisi silmien avaamisen teemavuotta tai kahtakin.
Kukin valitkoon oman tiensä ja tulkoon sillä tiellä autuaaksi. Minä kannatan ihan satasella P-kollin mielipidettä.
-Lumihuntu-
Kirkko tekee paljon hyväntekeväisyystyötä,mikä kohdistuu lapsiin,nuoriin,aikuisväistöön ja vanhuksiin.
Hautaustoiminnat pitää jonkin instanssin huolehtia jos ei kirkko,niin joku muu sitten,sekin maksaa.
No,jos en maksaisi kirkollisveroa,mahdollistaisi se minut pariin ulkomaan-matkaan vuodessa.
Niin minäkin.
Tietty! Vääryys kukkii ja ihmiset ihmettelee, eikä kellään ole valtaa tuohon puuttua.
Meillä on nämä ammattiarvostelijat, pistäisivät painostusrumban pystyyn, eikä vain hymistelrtäisi asiasta. Heillä on välineet millä tuovat julki ja vaativat kansalle oikeutta ja kirkoille tuhoa.
Mitä pahaa kirkko on tehnyt sinulle ? Perusteleppas jotenkin sitä miksi kirkot pitäisi tuhota ?
Kiitos P-kolli asiallisista mielipiteistäsi. Ilmatar
Mitä ei oisi? Kuka tuhosta mainitsi, sinä! Kirkko sinänsä on väärä nimitys, sehän on kullutta kiveä useimmin tai puuta. Ei kirkko pelasta. Kirkon sisällä ahnehditaan veronmaksajain omaisuutta. Päättäjät kirkossa ovat osoittelun ja arvioimisen paikalla piispoista lähtien.
"Kirkko" ei ole vuosikymmeniin enää hoitanut tehtäväänsä, muuta kuin rahankerääjänä omiin investointeihinsa.
Joka on veronmaksajien avustus ja palvelu toiminnoilla jotka "kirkko" itse on valinnut.
Tässäpä tuo näkyy lukevan että kirkoille tuhoa. Tämän vuoksi kysyin miksi kirkot pitäisi tuhota ? Eihän siellä ole mikään käydä ja jos eroaa kirkosta, eikös se eronneen kohdalla sitten ole sitä myöten selvä, vai kuinka ?
Sivut