9 kysymystä: Mikä on leskeneläke ja kuka sitä saa?

klo 16:27 | 18.5.2016
Leskeneläke auttaa taloudellisessa selviytymisessä, kun suru ja menetys osuvat kohdalle. Automaattisesti leskeneläkettä ei saa, joten säädökset kannattaa tuntea.Lue koko juttu
Sivut
Avioitumisesta siis palkitaan, jopa vuosikymmeniä. Itse yksinhuoltajana olin ja nyt vanhana puutteessa elän.
Vähän niinkuin Kreikan meininki. Maksetaan kuolleille eläkettä.
Siinäpä tuli faktaa ja siinä nähdään, miten mätä järjestelmä tuo on. Vaikka menisit uudelleen naimisiin, leskeneläke edellisestä puolisosta jatkuu. Sisso ja hallelujaa.
Tätä on vaikea ymmärtää, todella vaikea. Minkäänlainen oikeustaju ei tähän riitä.
Tässä nähdään myös se miten yhteiskunta asettaa eriarvoiseen asemaan lesket ja avioliitossaan epäonnistuneet ja hylätyt. Yksinhuoltaja jätetään lähes kaikkien tukien ulkopuolelle, mutta lesket senkun porskuttavat. Mätä on syseemi, syvästi mätä.
No kenelle ne vainajan maksamat eläkemaksut sitten oikein kuuluvat elleivät leskelle? Tuskin kukaan vartavasten haluaa menettää puolisoon kuolemalle ennenaikaisesti.
Kenelle kuuluvat naimattomana kuolleen työntekijän kertyneet eläkemaksut? Vastaus: eläkeyhtiölle.
Lieneekö lesken-eläke perua ajalta, jolloin mies oli ainoa perheen elättäjä ja naiset kotona tekemässä kotitöitä. Taisi olla vielä niin, että leskeneläkettä maksettiin aikoinaan vain naispuolisille? Miten lie nykyisin?
Sitten kun mies kuoli, haluttiin naisleskille taata edes jonkinlainen toimeentulo koska kouluttautumattomien naisten työllistyminen palkkatyöhön oli ainakin agraariyhteiskunnassa melkoisen toivotonta. Siis leskeneläke on vanha perinne.
Korjatkaa jos olen ihan väärässä.
Edelliselle kirjoittajalle sanon, että samaa mieltä olen vanhentuneesta menetelmästä. Nykyinen ajattelu lähtee jokaisen aikuisen velvollisuudesta elättää itsensä. Naisen ei pitäisi nykyään heittäytyä kotirouvaksi, vaan pysyä työelämässä ja turvata oma toimeentulonsa ja kunnollinen eläkkeensä.
Ei varmasti ensisijainen toive ole leskeytyminen.
Mutta kannattaa lukea tämä tarkasti:
http://yle.fi/uutiset/kallis_leskenelake_perustuu_60-luvun_perhemalliin/7610561
Leskeneläke ei ole vainajilta jäänyttä rahastoitua ja puolisoille varattua rahaa.
Moro
Miehen tulot 5000e bruttona kuukaudessa ja mun tulot 1600e/kk bruttona.
Kaksi alle 18-vuotiasta lasta kotona.
Paljonko leskeneläke olisi ? Onks tietoo kellään ?
nm.epätietoinen
Miksi pitäisi kuolleen puolison eläke "antaa" sitten eläkeyhtiölle ja leski ei saisi euron hyrrää, sekö tuntuisi mukavammalta vaihtoehdolta vai?
Henkilö joka kuollessaan ei ollut naimisissa joutuu luopumaan eläkeoikeudestaan eläkevakuutusyhtiön hyväksi, miksei kukaan vaadi että hänen eläkkeensä tulisi maksaa perimisoikeuslain mukaan lähisukulaiselle? Miksi niiltä jotka jotain saavat halutaan riistää oikeus eläkkeeseen?
Kateus vie kalatkin järvestä.
Ai kenelle kuluvat vainajan maksamat eläkerahat ellei leskelle. Hei haloo!! Luuleeko joku vielä, että tässä omaa eläketurvaamme maksetaan. Ei! Me maksamme edellisten sukupolvien eläkkeitä. Meidän eläkkeemme maksaa seuraava sukupolvi, ymmärtäkää jo tämä!
Ei tämä asia mene tavallisen tallaajan kaaliin. Valitettavasti. Luullaan vaan kaikenlaista.
Mutta kannattaa lukea tämä tarkasti:
http://yle.fi/uutiset/kallis_leskenelake_perustuu_60-luvun_perhemalliin/7610561
Leskeneläke ei ole vainajilta jäänyttä rahastoitua ja puolisoille varattua rahaa.
Uutisessa Reija Lilja kertoo asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Näin saadaan kylvettyä kateuden siemen kasvamaan.
klo 20:44
Mikä kohta siinä ei pidä paikkaansa?
Samaa kysyisin minäkin, vierailija klo 20:44.
Oletko enemmän asiantuntija kuin Reija Lilja, joka on Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja ja Helsingin kauppakorkeakoulun dosentti?
Tässä ei ole kyse kateudesta vaan oikeudenmukaisuudesta.
(Henkilökohtaisesti en ole kade leskille, koska puolisoni onneksi elää. Ansaitsen enemmän kuin puoliso, eli en saisi eläkettä hänen jälkeensä.)
Olen ymmärtänyt, että leskeneläke lakkaa jos avioituu uudelleen alle 50-vuotiaana. jos avioituminen tapahtuu tämän jälkeen ja jää uudelleen leskeksi, ei tästä suhteesta saa leskeneläkettä. Oman työeläkkeen suuruus myös vaikuttaa leskeneläkkeen määrään alentavasti. Lilja antaa ymmärtää, että olisi mahdollista saada kahdesta edesmenneestä puolisosta kummastakin eläkettä.
Olemme asuneet yhdessä avopuolisoni kanssa 10 vuotta. Täytän ensi vuonna 50 vuotta. Hän on kolme vuotta vanhempi. Ajatuksena solmia avioliitto vuoden päästä. Saammeko oikeudet leskeneläkkeeseen? Muistaakseni olen lukenut, että pitkään yhdessä asuminen vaikuttaisi asiaan.
Muistelisin asian olevan niin että leskeneläkkeeseen vaikuttaa avioliiton solmimisaika,eli alle viisikymppisenä pitäisi avioitua.Ja pitikö niitä lapsiakin olla,sitä en nyt muista.Miehesi ei siis leskeneläkettä ainakaan taitaisi saada vaikka avioituisittekin.
Tietoa leskeneläkkeestä saa Työeläke.fi sivustolta.
Menee vähän yli sivustosta : 30000e vositulolla maksat eläkemaksua yli 53v.sena 7.2% eli n.2160e.v. ELÄKETTÄ
TÄSTÄ SAAT N:57e/ KK samalle ajalle ?!? viehän se hallintointikin kuluja !!! (atk hoitaa) (ei ole kuulunut ainakaan yt neuvotteluja)
Sivut