9 kysymystä: Mikä on leskeneläke ja kuka sitä saa?

9 kysymystä: Mikä on leskeneläke ja kuka sitä saa?

Leskeneläke auttaa taloudellisessa selviytymisessä, kun suru ja menetys osuvat kohdalle. Automaattisesti leskeneläkettä ei saa, joten säädökset kannattaa tuntea.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (45)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
SEN kaiken kokenut

Ettekö millään tajua, että puolison kuollessa lesken elämä tuhoutuu totaalisesti, kun tulot ei riitä.ja on järjettömän raskas kantaa, joka lamauttaa kokonaan.  

SIKSI suomen eläkejärjestelmä on JUMALAN KIITOS ja SIUNAUS !- kehittäneet inhimillisen järjestelmän, että leskeksi jäänyt voi ees jotenkuten tulla toimeen. kun muuten on päivänselvä bankrotti edessä.

Jos jotkut eivät osaa ja pysty hoitamaan avioliittonsa hyvinvointia, se on todella surullista, kun OOTTE VALINNEET puolisonne täysin väärin ALUNPERINKIN,- joten ymmärtäkää rauhassa, että lesken eläke on täysin oikein, ja lesken eläke ei kuulu eronneille´-KOSKA HE EIVÄT OLE MITÄÄ LESKIÄ  !

Sen pitäisi olla selvää tekstiä !

Maria789

Saan leskeneläkettä mieheni työeläkeyhtiöltä Elolta 4.24 euroa/kk ja Elosta 0,78 euroa. Kelalta sentään 6 kk ajan reilut 300 euroa. Repikää tästä

Vierailija

Kyllä on oikein, että leskeneläkettä maksetaan . Itse olin pienipalkkainen , mieheni kuoltua , en olisi omalla eläkkeelläni tullut toimeen, eikä se leskeneläke ole pilviä hipova , jos en saisi mieheni jälkeistä leskeneläkettä , joutuisin turvautumaan yhteiskunnan apuun. Onneksi työeläkkeet on olemassa , josta saa turvaa . Lähes 50 vuotinen avioliitto päättyi yllättäen . Ei kadehdita turhaan meitä pienipalkkaisia leskiä.
.

Tytär

Isäni ja äitini ehtivät olla melkein 60 vuotta avioliitossa. Isäni kuoltua selvisi ettei äit ollut oikeutettu leskeneläkkeeseen koska isän eläke oli ollut pienempi.
Äiti teki ennen eläköitymistään yli kymmenen vuotta yötöitä saadakseen hyvän eläkkeen. Ei olis kannattanut, nyt siitä rangaistaan.

Älkää siis uskoko juttuja leskeneläkkeestä, ei sitä nykypäivänä lesket saa, aina löytyy joku pykälä joka sen poistaa. Jopa 85-vuotias ja 59,5 vuotta aviossa ollut jää sen ulkopuolelle.

mallu

Minä sain eläkettä miehen eläessä vähän yli 900e,kun mies kuoli,niin nyt minä saan 1140e

En tiedä missä tai mikä on leskeneläke?Tulen vaivoin toimeen,kun maksan 302e lämmitysjärjestelmän vaihdosta tullutta lainaa,että näin

Mitta melkein täysi

Turha napista Leskien porskuttamisesta. Vaimoni kuoltua työeläkelaitos myönsi leskeneläkettä vajaa 500 euroa. Kas kummaa kela nipistää 900 euron kansaneläkkeestä hiukan vaille 200 euroa. Kun kahden pienituloisen vuosiansiosta lähtee vuositasolla 12000 euroa ja kulut jää samat yhdelle, siinä riittää miettimistä. Näin kela pitää huolen kansalaisista. Toinen esimerkkini on toimeentulotuesta. Kelan mukaan elämiseen riittää n.4 euroa päivässä, tämäkin on faktaa hylätyssä hakemuksessa. Että se siitä porskuttamisesta. Jokainen on varmaan huomannut ketä tässä maassa hyysätään, enpä mainitse enempää, ettei häkki heilahda.

Vierailija

Leskeneläke on tarpeellinen kun perheen pää kuolee ja jättää jälkeensä pienet lapset ja lesken.
Entä 30- vuoden kuluttaayua....Lapset pois kotoa ja äitikin tienaa uudelleenkoulutettuna sievoisia tonneja ...leskeneläkehän juoksee...se on elinikäinen. Muihin eläkeläisryhmiin hyvin epäoikeudenmukaista! En ymmärrä , miksi näin?

Vierailija

Oisko leskeneläke siltä ajalta kun äidit olivat kotiäitejä. Minunkin äitini ja sai lesken eläkkeen loppuun asti. Tosin kuoli jo yli kymmenen vuotta sitten. Taisi olla ihan kohtuullinen korvaus siitä, että isä jaksoi yli neljäkymmentä vuotta painaa hommia.

Olisi lainlaatijoilla homma  kohtuullistaa rahantulo. 

Vierailija

Uskomatonta, että ihmiset voivat todella olla näin kateellisia jopa leskeneläkkeestä. Häpeäisitte!

vierailija

Saiskohan sitä leskeneläkettä elävän; entisen vaimon leskenä? Joillakin niitä on useita, minulla yksi.

nuori leski

Kun työkyvyttömyyseläkkeellä ollut puolisoni kuoli, meillä oli kolme alaikäistä lasta. Jokainen meistä sai perhe-eläkettä 1/4 puolisen eläkkeestä. Kun vanhin lapsi täytti 18, hänen osuutensa jaettiin minulle 2/3 ja sisaruksille molemmille 1/3. Kuinka käy, kun nuorinkin täyttää 18 - saanko minä silloin koko eläkkeen, säilyykö minulla nykyinen eläke vai jääkö koko leskeneläke minulta pois? Olen itse vielä palkkatyössä. Kyse ei ole enää monesta vuodesta ja koko asuntolaina jäi maksettavakseni, nyt olen huolissani rahan riittävyydestä lasten täysi-ikäistymisen jälkeen.

Leskeneläkkeesta

Hoivakodissa leskeneläke menee hoitomaksuihin, ei sitä itselle saa tai siis tuleville perillisille.  

Tosiasia

Älä unohda, että on aloja/ammatteja, joissa on ollut pakollinen eläkemaksu vuosikausia ennen kuin sitä alettiin yleisesti perimään kaikilta.

Nyttemmin eläkkeellä 40 vuode...

Minusta homoparia koskeva kommentti on asiaton. He ovat eläneet avoliitossa tai eivät edes siinä. Rekisteröity parisuhde on uusi ilmiö ja sen perusteella eläkettä ei taida monikaan saada. Asialliset kommentit , kiitos!
Eläkejärjestelmä on syntynyt aikana, jolloin naisten työssäkäynti ei ollut yleistä ja elättäjän kuollessa he olisivat jääneet puille paljaille ilman lesken ja lasten eläkettä.
Järjestelmä kaipaisi varmasti uudistusta. Mutta se merkitsisi myös sitä, että keskustalainen kotiäitiys ja kotirouvuus olisi poistettava. Muutenkin olen sitä mieltä, että naisten on syytä kouluttautua ja olla työelämässä, koska se on myös "vakuutus" niin avioeron kuin leskeydenkin varalta. Oman äitini oppi oli, että naiset tarvitsevat koulutuksen, ammatin ja omat rahat.

Pihlaja

Missä on taas kerran tasa-arvo? Miksi lapsettomien syrjiminen on sallittu Suomessa? Minkä takia lapsettomilla on huomattavasti tiukemmat kriteerit leskeneläkkeen saamiseen? Alle 50vuotias lapseton ei ole oikeutettu leskeneläkkeeseen. Ja naimisissa on pitänyt olla yli 5vuotta. Lapsellisella leskellä ei ole ikärajaa ja riittää, että on yhden päivän ollut naimisissa. Uskomatonta, että näin räikeä syrjintä on Suomessa sallittu!

Naimapakko

Minua taas ihmetyttää avoparien kohtelu. Jos on yhteisiä lapsia, niin kyllä se on aivan vastaava järjestely kuin avioliitto. Suomalainen yhteiskunta syrjii avopareja juuri tämän leskeneläkeoikeuden kanssa sekä perintöasioissa jos lapset ovat menehtyneet. Onneksi sentään ymmärrystä riittää homopareille.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat