Kommentit (13)

Vierailija

Harhaanjohtava ja yksipuolinen kirjoitus, jopa ala-arvoinen. Nousee kysymys, kenen suulla tuo on kerrottu, kun lytätään kaikki muut lääkkeet ja yhtä "ylistetään". Itse fibroa yli 20v sairastaneena voin sanoa, että asia ja sairaus ja tämä "paraneminen" eivät ole noin yksiselitteisiä. Heli

Vierailija

Kovinpa on yksipuolinen kirjoitus. Kuntoilu ja liikunta ovat hyväksi ja jokainen fibromyalgiapotilas on yksilö ja joutuu kokeilemaan ja etsimään itselle sopivan lajin. Samoin itselle sopivan lääkityksen huomioiden myös muut mahdolliset sairaudet, joita yleensä fibromyalgikolla riittää. Myös fibromyalgiaa sairastava9593

Vierailija

Höpö höpö koko jutulle. Tietysti liikunta on oikea lääke, joskus huonoihin hetkiin yksilöllisesti valittu kipukynnystäö nostava, mutta ei ainakaan tuo, ellei halua lisäläskiä kymmeniä kiloja itselleen.

Marjaliisa H
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos hyvistä kommenteista! Tässä jutusssa kerrotaan vain se, mitä tieteellisissä tutkimuksissa on saatu selville fibromyalgian hoidosta. Tutkimuksissa on ollut mukana satoja, ellei tuhansia fibromyalgiaa sairastavia, ja heidän vointinsa on parantunut tehokkaimmin säännöllisellä liikunnnalla ja amitriptyliini-nimisellä lääkkeellä. Ihmiset saavat apua muistakin hoidoista ja asioista, jos niin kokevat. Jos jutussa puhuisi fibromyalgiaa sairastava ihminen, asia näyttäytyisi varmasti monipuolisempana. Sellaisiakin juttuja meillä on ollut printtilehdessä.

Vierailija

Milloin ilmestyisi tutkimus tai kirjoitus fibromyalgiaa sairastavalle jolla on elämän varrella kertynyt nivelrikot, tapaturmia, ikää jne.  Liikkua pitää mutta kaipaisin kirjoitusta juuri meille joilla on paljon muita ongelmia rungossa, mitä jäljellä olevilla voimavaroilla teemme, siis kokemuksia.  Ei oikein lohduta kun mainitaan ui jos pystyt.  Jätetään nyt mielialalääkkeet huomioimatta.

Vierailija

Itse en usko sellaisten kommentteihin, jotka eivät itse sairasta fibromyalgiaa. Yli 10 vuotta sitä sairastaneena olen jo aikoinaan ottanut kakki mahdolliset vinkit vastaan mistään kuitenkaan saamatta apua. Nyt netistä luettuani SERRAPEPTAASISTA otin sen kokeiluun ja onneksi tein sen. Nyt kivut ovat poissa, nukun hyvin ja ilman leposärkyjä. Lisäksi väsymys ei enää vaivaa sillä aamuisinkin olen tosi virkeä. Toivon tämän oloni jatkuvan näin. Suosittelen kokeilemaan. Alussa voi tulla kipuja vähän aikaa jopa enemmän, mutta jos malttaa jatkaa kokeilua tilanne muuttuu parempaan. Onnea kokeiluun.

Vierailija

Itse en usko sellaisten kommentteihin, jotka eivät itse sairasta fibromyalgiaa. Yli 10 vuotta sitä sairastaneena olen jo aikoinaan ottanut kakki mahdolliset vinkit vastaan mistään kuitenkaan saamatta apua. Nyt netistä luettuani SERRAPEPTAASISTA otin sen kokeiluun ja onneksi tein sen. Nyt kivut ovat poissa, nukun hyvin ja ilman leposärkyjä. Lisäksi väsymys ei enää vaivaa sillä aamuisinkin olen tosi virkeä. Toivon tämän oloni jatkuvan näin. Suosittelen kokeilemaan. Alussa voi tulla kipuja vähän aikaa jopa enemmän, mutta jos malttaa jatkaa kokeilua tilanne muuttuu parempaan. Onnea kokeiluun.

Vierailija

Älytön juttu ja mikäli todella perustuu tutkimuksiin, ovat myös ne älyttömiä. Mistään liikunnasta ole fibromyalgiaan apua ainakaan omalla kohdallani. Olen nähnyt jos jonkinlaisia mielipiteitä ja "faktoja" fibrosta. Joku sanoikin jo hyvin, että kenenkään sellaisen kommentteihin, joka ei itse sairasta fibroa, ei ole uskomista. Sen tyyppinen sairaus on kyseessä.

Vierailija

Olen ensimmäisten joukossa jotka saivat diaknoosin v.89-90. Alkuaikoina kokeiltiin lääkityksiä, mutta mikään ei kunnolla auttanut ja tuli paljon sivuvaukutuksia. Kuntoutuksessa sain opetella eri liikuntamuotoja, arvaamatta, että siinä oli apuni. Nyt yli kaksikymmentä vuotta olen pärjännyt mielestäni hyvin. Toki relaksanttia ja joskus harvoin tarvitsen kipulääkettä. Myös huolestuminen ja tressaantuminen ovat myrkkyä, koko kehon lihakset jäykistyvät ja kuluneemmat paikat särkevät. Nyt on menossa niska ja  vaiva kirtohuimaa nolosti.

Liikunta on erittäin hyvä apukeino. Tarkoittaa kunnollista tehokasta lihatyötä, eli salitreeniä, voimistelua ja myös yksilötanssi on erittäinkin hyvä, syke nousee ja hiki viuotaa, venyttelyä aamulla ensimmäisenä ja päivän aikana. Tarvitsemme paljon mielihyvähormoonia.

Tuon vaivan kanssa oppii elämään. Siitä ilmeiseti johtuu tämä elämästä nauttiminen ja iloitseminen, kun olen huomannut, että huonojen päivien jälkeen tule seesteisiä päiviä ja niistä olen tosi onnellinen. Ihminen joka ei ole tätä kokenut ei voi fibrosta mitään ymmärtää, olen sen huomannut. Enkä halua siksikään valittaa, sitä oppii säätelemään voimiaan, kun jo tietää mistä ja mikä kipeyttää.

Vierailija

Minä sairastin fibroa yli 20 v ja sitten löysin parannuskeinon. Jätin leivän ja pullan pois, samoin perunan ja makaronin. Vähensin siis huomattavasti hiilihydraattien syöntiä. Kivut lähtivät kokonaan 5 päivässä ja väsymys kaikkosi. Kaikkea positiivista tapahtui kropassani ja sitä ennen olin todella huonossa kunnossa. Väkisin kuljin töissä ja illalla kun tulin kotiin, heittäydyin takki päällä sängylle joksikin aikaa. Niin poikki olin.

Vierailija

Hei! Olen huomannut saman hiilareihin nähden. Vehnä on myrkkyä ja mitä vähemmän syön punaista lihaa tai viljoja sen paremmin voin. Kuin myös sokeri. Hunajaa vain en voi vastustaa. Kaikki tai mikä tahansa epätasapaino fibroon näöhden on elämässä sitä huonommin voin. Siis hyvin tervettä raitista ja liikunnallista elämää, se sopii minulle, kuin myös tarpeeksi unta, onneksi vain harvoin nukun huonosti.

Tosin liikunnan rasituksesta palautuminen kestää vuosi vuodelta pitempään. 

Vierailija

Olen diabeetikko ja vähähiilihydraattinen vegaani. Syön perunaa, leipää ja makaronia harvoin, pullaa en ollenkaan. Fibromyalgia nyt 20 vuotta myös ja ainut mikä auttaa on Cymbalta. Illalla melatoniinia. Amitriptyliini teki vain uniseksi ja tokkuraiseksi. Liikunnan on oltava hellää ja mieluisaa, muuten oireet pahenee.

Vierailija

Tuohon toimituksen kommenttiin vain sen verran, että mitähän ne ovat ne tieteelliset tutkimukset, joihin vedotaan.Taitaa oireyhtymä olla sen verran monimuotoinen ja yksilöllisesti ongelmallinen, että siitä on vaikea tehdä yleispäteviä päätelmiä. Ja kyllähän yhden lääkeaineen ylistäminen johtaa selkeästi tutkimuksen maksajan jäljille. . . . . kyllä kai nykymaailmassa jo jokainen tuon ymmärtää. Eli sanoisi että räikeä 0-tutkimus! Ja jos sillä jotain vaikutusta on, niin ainakin hallaa se tekee meille fibroilijoille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat