Kerrankin Suomi ykkösenä - valitettavasti

Vierailija

Tässä autotilastossa Suomi on kärjen joukossa

Maanantai 27.10.2014 klo 11:01  

 

 

KUVA: TIINA SOMERPURO/KL

Romutettavan auton keski-ikä on Suomessa yli 20 vuotta. EU-keskiarvo on 15 vuotta.

Autojen romutusikä Suomessa on Euroopan ennätystasoa.

Romutettavan auton keski-ikä on Suomessa yli 20 vuotta, kun se EU:ssa keskimäärin on 15 vuotta. Romutusikä on viime vuosikymmenen aikana kasvanut lähes kahdella vuodella.

 

Google-mainokset
Vuoden auto Suomessa 2014
Uusi ŠKODA Octavia on vertailuiden kestomenestyjä. Lue lisää täältä!
www.skoda.fi/vuoden-auto-suomessa
Uusi BMW-mallisto
Löydä uusi BMW -autosi täältä! Tutustu laajaan valikoimaan.
www.bmw.fi

Autotuojat ry sanookin Suomen korkean autoveron - toiseksi korkein EU:ssa - kannustavan kuluttajaa pitämään autoa mahdollisimman pitkään.

”Romutusiällä ja romutettavien ajoneuvojen määrällä on yhteys ensirekisteröintien määrään. Mitä enemmän uusia ajoneuvoja hankitaan, sitä enemmän kannasta myös poistuu vanhoja autoja”, Autotuojat toteaa tiedotteessaan.

Henkilöautokannan vanheneminen kiihtyy

Autokannan keski-ikä on kasvanut viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana lähes neljän prosentin vuosivauhdilla. Vuosina 2000-2008 ensirekisteröitiin keskimäärin 135 000 uutta henkilöautoa, mutta vuoden 2008 jälkeen uusia autoja on hankittu selvästi vähemmän, keskimäärin 110 000 vuodessa. Viime vuonna ensirekisteröintien määrä laski alle 104 000:n. Lukuihin vaikuttaa huhtikuussa 2012 tehty autoveron kiristys, joka vaikutti ensirekisteröinteihin pitkäksi aikaa.

Ensirekisteröintien kehitys heijastuu autokannan keski-ikään, joka on kasvanut vuosina 2008–2013 noin 10 prosenttia. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli viime vuoden lopussa 11,2 vuotta. Alueellisesti erot ovat suuria: esimerkiksi monissa Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Itä-Lapin kunnissa yli 40 prosenttia autoista on yli 15-vuotiaita.

”Autokannan keski-ikä kääntyy laskuun vasta kun ensirekisteröintien määrä kasvaa noin 150 000:een ja samaan aikaan autojen kierrätystahti kiihtyy. Tässä auttavat esimerkiksi romutuspalkkiokampanja ja auton hankinnan verotuksen alentaminen,” sanoo Autotuojat.

 

Leena Laakso
leena.laakso@kauppalehti.fi
+358-10 665 2439

 

 

Montako ihmistä Suomessa kuolee vuosittain siksi, että ajamme romuilla ja turvattomilla autoilla. Nykytekniikan uudet autot paljon turvallisimpia. Syyllisinä eduskunta ja virkamiehet, korkeat autoverot.

Kommentit (2)

Vierailija

Korkean elintason maassa suomalaiset on niin vaatimattomia että 20 vuotta ei ole ikä eikä mitään.

Raskaasti verotetussa palkassa on kasaamista että yliverotetun auton osto houkuttaisi.

Vierailija

Niinsanottu "hyvinvointisuomi"  on pelkkää turhaa retostelua.  Kyllä maailmalla huomaa missä hommat sujuu  ja asiat on tasapainossa.  Tätä valheellista kuvaa Katainen jatkoi jakamalla rahaa ulos  suomen yhden vuoden tulojen verran.  Saattoi mennä enempikin kun  kaikkea myytyä en tiedä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat