Kommentit (12)

Vierailija

Ymmärtääkseni mitään korua ei tehdä puhtaasta kullasta. Miten voi erottaa puhtaan kullan määrän?

Jos on leima 18 karaatista, mutta maksetaan 14..miksi?

Kun korussa oli puhtaan kullan leima, miten siitä lasketaan ja maksetaan?

Vierailija

Niin kauan kun ihan pakko ole, en edes harkitse vaihtavani mitättömään summaan rakkaita kultakoruja. Niitä on vain muutama, mutta niiden tunnearvo jo on valtava, puhumattakaan vanhasta kullasta, kun korut ovat 1900 -luvun alkuaikojen tuotteita.

Ystäväni vaihtoi kaksi sormustaan, kihla-ja vihkisormukset ja sai n.70e yht. Ei siis kovin arvokkaaksi noteerattu 1980-luvun sormuksia.

Vierailija

Minulla on kultainen rannerengas,ostettu -70luvulla.Luultavasti 14karaatin kultaa,mikähän on päivän hinta tänään,koru painaa 22grammaa.

Vierailija

22g x 0,585 (14k) = Eli kultaa 12,87 g
Jos gramma kultaa maksaa 38 euroa/g kuten esimerkissä niin korusi on 489 euron arvoinen.

Harvasta paikasta saat tuon 38 euroa/g

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
22g x 0,585 (14k) = Eli kultaa 12,87 g
Jos gramma kultaa maksaa 38 euroa/g kuten esimerkissä niin korusi on 489 euron arvoinen.

Harvasta paikasta saat tuon 38 euroa/g

No mistähän paikasta tuon hinnan saisi.Heti myisin. Kerran kysyin kultasepänliikkeestä ja muistelen että silloin tarjottiin hieman päälle kolmensadan. Joskus jossain vertailussa panttilainaamosta pitäisi saada paras hinta.

romukulta

Hintoja kannattaa seurailla tarkkaan. Itse myin kultaplus nimiseen paikkaan. Soitin ensiksi heille ja pyysin arvion korustani ja sovittiin hinta puhelimessa. HInta-arvio oli mielestäni kohtuulllinen ja sain hieman enemmän kuin odotin kun tarkkemmat vaat heillä käytössä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Usein rannerengas on täytetty,kultaa siis vaan kuoret.

Minun rannerenkaani on ainakin sisältä ontto,näkyy kiinnityskohdasta. Ja liian isokin se on minulle ollut,mutta nythän se on vain hyvä asia kun olen sitä myymässä.Mitä painavampi sen parempi.

Vierailija

romukulta kirjoitti:
Hintoja kannattaa seurailla tarkkaan. Itse myin kultaplus nimiseen paikkaan. Soitin ensiksi heille ja pyysin arvion korustani ja sovittiin hinta puhelimessa. HInta-arvio oli mielestäni kohtuulllinen ja sain hieman enemmän kuin odotin kun tarkkemmat vaat heillä käytössä.

Valitettavasti täällä esiintyy toisinaan tällaista piilomainontaa. Yleensä ilmoitan asiattomaksi mutta tällä kertaa jätän esimerkiksi, jotta muutkin osaavat varoa tällaisia viestejä.

Ei koskaan, ei ikinä voida sopia (oikeaa) hintaa puhelimessa koruista, joita ei nähdä eikä tutkita niiden kultapitoisuutta! Viittaus tarkempiin vaakoihin on myös hypoteettinen kun ei kerrota kenen vaakoihin verrataan....?

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Vierailija kirjoitti:
romukulta kirjoitti:

Valitettavasti täällä esiintyy toisinaan tällaista piilomainontaa. Yleensä ilmoitan asiattomaksi mutta tällä kertaa jätän esimerkiksi, jotta muutkin osaavat varoa tällaisia viestejä.

Ei koskaan, ei ikinä voida sopia (oikeaa) hintaa puhelimessa koruista, joita ei nähdä eikä tutkita niiden kultapitoisuutta! Viittaus tarkempiin vaakoihin on myös hypoteettinen kun ei kerrota kenen vaakoihin verrataan....?

Olet oikeassa. Kokemukseni puhuu samaa. Korut tutkittiin suurentavalla kojeella, punnittiin ja kullan laadustakin tuli  yllätys. Joitakin koruja oli laadukkaasta kullasta teetetty maailmalla, ja kuinka ollakaan olivatkin hylättyjen listalla, eli ei niistä maksettu mitään, piti olla sinisafiiri sormuksessa, mutta oli kovin huonolaatuinen, ja timantit osoittautuivat sirkoneiksi. Kaulakoru kultaa kooltaan noin kasieurosen kokoinen osottautuikin messigiksi.  Tämä opiksi, että esim. Bangokissa viilataan linssiin pohjoismaalaista ja annrtaan koruijen aitoudesta ja laadusta vielä todistus, jolla ei ollut mitään arvoa. Että kaikenlaista kultakauppaa. Eli ei ainakaan Intiasta, Sri Lankalta tai Thaimaasta kannata tietämättömän ostamaan kultaa, koruja yleensä, eikä muutakaan, aina yritettiin huijata. Jopa onnistuivat.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat