Onko kokemuksia käänteisestä asuntolainasta?

Vierailija

Olen jo pidemmän aikaa ajatellut ottaa käänteisen asuntolainan omistamaani asunto-osaketta vastaan vaan en ole rohjennut. Löytyykö ketään joka on on rohjennut ja mitkä ovat kokemukset? Eniten pohdituttaa korkokulut ja se, että laina myönnetään 10 vuodeksi. Mitä sen jälkeen? Mitä jos pankki ei suostukaan uusimaan lainaa, asuntohan menee sitten myyntiin jotta saa lainan maksetuksi ja itse joutuu muuttamaan jonnekin, ehkä jopa vuokralle. Entä kuinka paljon korkokulut nostetusta lainasta lohkaisevat? Voiko koron sopia kiinteäksi 10 vuoden ajalle vai onko se sidottu esim. helboriin?

Taloyhtiööni tulee putkiremontti ja joudun maksamaan noin 50.000 euroa siitä. Kuussa saan käteen eläkettä nettona vain vähän yli 1000 euroa. Siitä ei paljon jää rahaa maksella putkiremonttia sen vuoksi ajattelen tätä käänteistä asuntolainaa.

Mikäli jollain kokemuksia tästä lainamuodosta, kirjoitathan.

Tuulikki

Kommentit (2)

Vierailija

Lähipiirissä oleva sellaisen otti omakotitaloonsa kun yksin jäi eikä kyennyt huolehtimaan enää maksuista. Kait sillä saa muutaman vuoden lisäaikaa ennekuin on pakko muuttaa pois. Itse olen tehnyt sellaisen ratkaisun että möin oman osakkeen ja menin vuokralle. Tosin vuokra on edullinen. asunnosta en saanut kovin paljoa, kun oli pienellä paikkakunnalla, mutta silti, nyt on paljon huolettomampaa elää ja on vähän säästöjä elämiseenkin. Asumistukeakin saa jonkun verran, kun ei se asunto ollut "onneksi" kovin hintava.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat