Minulla on tapana kerätä irtokolikoita Danske pankin vaaleanpunaiseen säästöpossuun. Kun possu taas vaikutti ylensyöneeltä niin lähdin helpottamaan sen oloa Danske pankin talletusautomaatille.
Vaan eipä ollut automaatti tutulla paikallaan pankin eteisessä vaan seinässä oli lappu jossa kerrottiin automaatin muuttaneen kauppakeskukseen. Niinpä muori tepsutti painavan possun kanssa kauppakeskukseen missä kului tovi ja toinenkin ennenkuin automaatti löytyi keskeltä vilkasta ja rauhatonta käytävää. Vaan ei ollut automaatilla avainta jolla possun maha aukeaisi.
Muori tepsutti painavan possun kanssa takaisin Danskeen ihmettelemään mikä on homman nimi? Virkailija selitti jotta olin saanut kyllä avaimen possuun samalla kun olin saanut possunkin, eli noin kaksikymmentä vuotta sitten, uutta avainta ei hänellä ollut antaa. Suostui kuitenkin avaamaan possun ja kaatoi kolikot Danske pankin muovikassiin. Ja taas tepsutin raskaan muovikassin kanssa kauppakeskukseen huomatakseni jotta automaatin ympärille olivat ilmestyneet sermit ja lappu: automaattia huolletaan. Arvatkaa jäinkö odottelemaan... no en.
Tänään kauppareissulla yritin uudelleen mutta joku oli räsäyttänyt automaatin kolikkokourusta lasin säpäleiksi, lappu luukulla: Ei käytössä. Taidanpa antaa naapurin pikku Eskolle kassillisen kolikoita "karkkirahoiksi"
Rahan käyttö onkin nykyään aika vaivalloista.
Itse käytän aika paljon korttia maksamiseen niin siitä ei tule kolikoita.Mutta sitä rahaakin sentään tarvitaan.Kerään kolikot pieneen pussiin ja kun menen torille niin siellä kelpaa enimmäkseen vain raha.Niihin ostoihin saa tuhlattua melkoisen määrän kolikoita.Jos matkustan bussilla niin sielläkin käy kolikot.Paikallismatka on niin lyhyt ettei siinä seteleitä tarvitse.
Joskus entisinä aikoina kun käytettiin vain rahaa oli minullakin säästölipas ja siihen sai kerättyä sitten sen verran että voi välillä ostaa jotakin vähän suurempaakin.
Nykyään ei enää ole sellaisia tarpeitakaan, enkä edes tiedä missä saisi sen lippaan tyhjennettyä.
Näin muuttuu maailma!
Vihjeenä: Ei kannata tallettaa kolikoita mihinkään lukollisiin lippaisiin vaan ne voi laittaa ihan mihin tahansa purkkiin, silloin ei tarvita automaateiile tyhjennettäessä mitään avaimia.
ex-pankkilainen
Vieläkös Danskella löytyy asiakkaita palvelelvia konttoreita tässä maassa! Kas kun eivät ole kaikkia lopettaneet. Veljeni irtisanoi viime kesänä vuosikymmeniä jatkuneen asiakassuhteensa Danskeen kun lopettivat konttorinsa hänen paikkakunnallaan. Minä tein samoin pari kuukautta sitten Nordean kanssa. Olin ollut asiakkaana 40 v. Siirsin kaikki varani S-pankkiin enkä ole katunut. Nyt tulee pelkkää puhdasta rahaa tilille joka kuukausi maksettavien palvelumaksujen sijaan. En maksa mitään verkkopankista enkä Visasta enkä mistään muustakaan. S-bonukset (mm.ostoista S-Marketeista,Alepasta ja Prismasta) ohjautuvat suoraan S-tilille. Lisäksi tuottotilillä olevista varoista saan korot tilille kerran kuussa.Mielestäni parempi systeemi kuin kerran vuodessa maksettava korko koska nyt saan korkoa korolle! Mitään palvelumaksuja EI ole! Tänään oli uutisissa,että S-pankki alkaa veloittaa nostoista Otto-automaateilla. Unohtivat kertoa, että veloitus tulee vasta jos nostaa yli VIISI kertaa kuukaudessa. Hei haloo. Kuka täysjärkinen ei osaa ennakoida nostajaan niin että nostaa rahaa enenmmän kuin kerran viikossa. Suosittelen vaihtamista S-pankkiin jos nykyisin käyttämä pankki alkaa ottamaan päähän. Itseä kaduttaa, etten tajunnut tehdä vaihtoa aiemmin.
p.s.nykyaikana kannattaa kerätä kolikoita johonkin laatikkoon/rasiaan vain pikkutarpeita varten.
Eräät pankit ottaa kolikot pssiin ja lähettävät jonnekin käsiteltäväksi ( kone laskee) Pussi suljetaan huolella teipaten. Mutta sen voi saksilla avata, ottaa kymppejä pois ja sulkea loput uuteen pussiin joka suljetaan huolellisesti.
Nuorison kolikkosäästöä tukien oli hommattu kenot mihin kolikot asetettiin omiin uriinsa. Oli myös tavoite asetettu että mitä hommataan kun tietty määrä on kasassa. Eli tiesin tarkalleen mikä oli summa kun vein nyytin Op pankkiin missä lajittelija / laskuri oli. Laite oli siirretty takahuoneeseen pois näkyvistä. Kun kassahenkilö ilmoitti summan niin tiesin heti että valehtelee. 68 euroa puuttui. Eli kaikki 2 e kolikot oli nyppinyt omaan käyttöön. Sellaista luottamusta. Nykyisin tuttu kioskinpitäjä hoitaa kilisevät eli käyttää vaihtokassana.
Kolikot on painavia Ei huvikseen roikota jotain 500 e läjää.