Sähköpostiin tulevat kuvat

Vierailija

Tuolta Varajaloista poimittua:

juuli

No ne kuvat tulee minun sähköpostini koska olen kuvasivuston jäsen ja sen lisäksi ne vielä kiittävät kuvista jota olen pyytänyt. 

Juuli

ai juu, en käytä kaupallisesti kuvia.

.

Jospa keskustelisimme näistä sähköpostiin tulevista kuvista.

Sanotaanpas nyt ensin ihan ääneen sen kuvasivuston nimi eli Flickr ja annetaan sinne linkki kaikkien nähtäväksi eli https://www.flickr.com/ Jokainen joka osaa edes yhtä sivuston 10 kielestä voi ihan itse lukea, mitä siellä saa tehdä ja mitä ei. Juulin puheisiin ei kannata luottaa sillä joko hän ei osaa mitään noista kielistä tai sitten hän ei ole viitsinyt lukea käyttöehtoja tai sitten hän ei vain yksinkertaisesti välitä, vaikka olisi lukenut ja ymmärtänyt.

Puhutaan sitten siitä jäsenyydestä. Flickriinhän voi rekisteröityä kuka tahansa samalla tavoin kuin vaikkapa tänne ET-lehden keskustelupalstalle. Minäkin olen siis Juulin tavoin saman kuvasivuston «jäsen», koska olen sinne jollain tunnuksella rekisteröitynyt. Antaako se minulle oikeuden ladata Flickristä minkä tahansa kuvan ja julkaista sen netissä nimimerkillä Matti tai Maija? Ei todellakaan anna!

Miten pitää ymmärtää tuo kuvien «pyytäminen»? Sehän ei tietenkään tarkoita sitä, että Juuli olisi edes pyytänyt saatika saanut lupaa jonkun kuvan käyttämiseen omiin tarkoituksiinsa. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Juuli tai minä tai kuka tahansa muu Flickriin rekisteröitynyt käyttäjä on siellä ruksannut kohdan «seuraa» niiden kuvaajien kohdalla, joiden kuvapäivityksistä haluaa tiedon sähköpostiinsa. Näitä tiedotteita Flickr lähettää automaattisesti noin kerran viikossa jokaiselle yhden tai useamman «seuraa»-ruksin klikanneelle.

Mitä sinne sähköpostiin sitten tulee? Sinne tulee tieto siitä, että «seuraamasi» nimimerkit x,y,z jne ovat ladanneet viimeisen viikon aikana Flickriin uusia kuvia ja linkit, joiden avulla niitä kuvia pääsee näppärästi Flickrissä katselemaan. Sinne säköpostiin ei tule yhtään ainutta kuvaa, vaikka ne linkit olisivatkin kuvan näköisiä.

Miksi sinne sähköpostiin ei tule kuvia? No ensinäkin siksi, että Flickrillä ei ole mitään oikeuksia lähettää kenenkään kuvia toisten sähköposteihin. Onko ET-lehdellä oikeudet lähettää minun tai sinun sähköpostiin Juulin runo? Ja toiseksi siksi että kuvat ovat niin isoja tiedostoja, että vain ihan muutamaakin kuvaajaa seuraavan vastaanottajan sähköposti jumittuisi aika nopeasti puhumattakaan siitä että moisten viestien lähettäminen ties kuinka monelle tuhannelle «seuraajalle» olisi kai suunnilleen mahdotonta. Linkit eivät ole lähestulkoonkaan yhtä «painavia».

Kuka sitten kiittää kuvista, joita Juuli on pyytänyt ("lisäksi ne vielä kiittävät kuvista jota olen pyytänyt.")? No ei todellakaan kukaan. Tässä on kyse vain hienoisesta kielitaidon puutteesta, kun yhdellä Juulin (ja minunkin) seuraamalla Flickrin käyttäjällä on nimimerkkinsä osana sana Thanks. Flickr eikä kukaan Flickrin käyttäjä lähettele kenellekään sähköpostia kiitelläkseen kuvien käytöstä.

Summa summarum : kenenkään «jäsenen» (ei edes Juulin) sähköpostiin ei tule yhtään ainutta kuvaa ja vielä vähemmän sinne tulee lupaa julkaista muualla netissä toisten kuvia tai kiitoksia siitä, että kuvia luvatta julkaistaan.

Sivut

Kommentit (89)

Vierailija

Erinomaisen hyvä ja asiapitoinen kirjoitus ylläolevalla vierailijalla (klo 3:03)! Kiitos! Jos tuosta ei Juulikaan älyä (ainakin osittain näyttää olevan älyämisestä kyse, mm "Thanks") niin sitten jossain jotain pahasti vialla.

Vierailija

Juulin luvattomat kuvat kannattaa ilmoittaa myös asiattomiksi, sen lisäksi, että oikea kuvaaja muillekin kerrotaan. Ei tarvitse jokaisen haluavan sitä  erikseen tsekata. Tuskinpa Et-nettikään haluaa profiloiutua luvattomia kuvia viljeleväksi foorumiksi juuri tämän yhden paksukalloisen, ketään kuuntelemattoman henkilön takia? Ainakin heillä on velvollisuus poistaa palvelustaan laittomat kuvat.

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

.Tässä on  sinulle,  kaikkitietäjä jonkinainen kopio minun sp:heni viimeksi tulleesta kuvasta. Mikset ota esim.tämän lähettäjän kuvaa ja klikkaa siitä oikealta kieroutunutta nuolta ynnä anna sp: täsi siihen tulevaan lokeroon. Siellä niitä lähetetysosoitteita kuville on vaikka kuinka.. http... jne. Kuva tulee sp:ehisi. Miksi väittää tuommoista mitä sinä edellä koska itse saan niitä kuvia etkä sinä pysty niitä kieltämään.Tämä kuu-kuva tuli postiini. Tuli vähän isohko mutta saat paremmn selvää.....

Ja hirveän pitkän jorinan olet saanut aikaiseksi Eikä ne oe edes sinun kuviasi. Voivoi sua. Jo on tauti.

Juuli

Vierailija

Johan osaa eräs olla paksukalloinen ja typerä! Ei se, että joku jakaa kuvansa sinun kanssasi, tarkoita, että sinä saat levittää sitä edelleen. Sinä saat vain NÄHDÄ sen, ellet pyydä lupaa käyttämiseen ja mahdollisesti maksa siitä!

On olemassa itsestäänselviä sääntöjä, joita ei tarvitse kirjoittaa muualla kuin jenkeissä, joissa esim. mikron käyttöohjeisiin on laitettava erikseen, ettei papukaijaa tai muita eläviä eläimiä saa laittaa siihen.

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Äitii, äitii apua....!!!!!!    Millä vuosisadalla elää tämä kuvanerous. Näkyyhän ne kuvat siellä kuvastossakin. Ihan niin kauan kun haluat. Vai tykäätkö että siellä on mustia plänttejä jotka aukeaa vasta sähköpoistissani. Että siihen on raijattava katseltavaksi. On tämä kumma  juttu. Ensin niitä ei saanut sphen ollenkaan. Kun todistin ettäs sai tuli tämä. Minä en vastaa näihin viimevuosisadan muka  kuvatietäjien, viesteihin enää ollenkaan.  Mulle riitti. Järki oi, äly älä jätä. Posketonta tosiaan.

Huhuhuh

Juuli

pgcatsavatarvapaa

.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Juuli, vaikka ne kuvat tulisivat sinulle kotiin, jo hyvät tavat vaativat kertomaan kuvan ottajan, jos niitä käyttää jossain. Oli tarkoitus ansaita tai ei.

Aivan samoin kuin jos ottaisin sinun autosi ja poliisi pysäyttäisi, olisi korrektia kertoa, että auto on sinun , vaikka olikin minun parkkiruudussani.

Vierailija

Mielestäsi olet rehellisyyden lainkuuliaisuuden perikuva. Olisko liian paljon vaadittu että lopetat valehtelun?

Vierailija
Vierailija

Mielestäsi olet rehellisyyden lainkuuliaisuuden perikuva. Olisko liian paljon vaadittu että lopetat valehtelun?

Oli juulille tarkoitettu, joka on kadottanut "varajalat"!

Voi repsua!

Vierailija
juuli

.Tässä on  sinulle,  kaikkitietäjä jonkinainen kopio minun sp:heni viimeksi tulleesta kuvasta. Mikset ota esim.tämän lähettäjän kuvaa ja klikkaa siitä oikealta kieroutunutta nuolta ynnä anna sp: täsi siihen tulevaan lokeroon. Siellä niitä lähetetysosoitteita kuville on vaikka kuinka.. http... jne. Kuva tulee sp:ehisi. Miksi väittää tuommoista mitä sinä edellä koska itse saan niitä kuvia etkä sinä pysty niitä kieltämään.Tämä kuu-kuva tuli postiini. Tuli vähän isohko mutta saat paremmn selvää.....

Ja hirveän pitkän jorinan olet saanut aikaiseksi Eikä ne oe edes sinun kuviasi. Voivoi sua. Jo on tauti.

Juuli

Selvennetäänpäs tätäkin hieman. Olet siis jakanut tuon kyseisen kuvan itse Flickristä omaan sähköpostiisi ja nyt ilmeisesti väität, että saat sillä perusteella kuvaa käyttää ihan miten sinua huvittaa.

Minä tein saman tempun yhdelle toiselle kuukuvalle. Sähköpostiini tuli seuraava viesti:

Jos valokuvaaja itse olisi jakanut tuon kuvan minulle, viestissä lukisi: "Hi Matti Meikäläinen! davejdoe shared a Flickr photo with you."  Ja vaikka hän olisi itse sen minulle jakanut, ei sekään vielä automaattisesti tarkoittaisi sitä, että saisin hänen kuvaansa levitellä pitkin nettiä mainitsematta hänen nimeään. Tuohon kuvankaappaukseeni ei valitettavasti mahtunut koko sähköpostiviesti mutta kerrotaakoon kuvan ulkopuolelta, että tällaisisten viestien lopussa on aina automaattisesti mm. seurava lause: "Your use of Flickr is subject to the Yahoo! Terms of Service and Privacy Policy and the FlickrCommunity Guidelines" 

Sinulle ei siis kukaan Flickrin käyttäjä ole kuviaan sähköpostiisi lähettänyt jotta sinä niitä omissa nimissäsi julkaisisit sen seitsemällä keskustelupalstalla.

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

.

Mikähän siinä on kun en oikein halua niitä kuvia tulemaan napurin , vaikkapa Penavaarin spehen.

[/quote]quote author="kirsikankukka55" time="13.11.2014 klo 10:14"]

Juuli, vaikka ne kuvat tulisivat sinulle kotiin, jo hyvät tavat vaativat kertomaan kuvan ottajan, jos niitä käyttää jossain. Oli tarkoitus ansaita tai ei. Aivan samoin kuin jos ottaisin sinun autosi ja poliisi pysäyttäisi, olisi korrektia kertoa, että auto on sinun , vaikka olikin minun parkkiruudussani. [/quote]

Sinä älä puhu mitään hvvistä tavoista. Niihin ei kuulu jatkuva seuraaminen. Et muuten laittanut kattikuvan osoitetta, Miten nyt sillälailla. Haeskele jostain. Tuon katin otit minun kirjoituksesta.  

tilulii  

.Juuli

Vierailija
juuli

.

Mikähän siinä on kun en oikein halua niitä kuvia tulemaan napurin , vaikkapa Penavaarin spehen.

quote author="kirsikankukka55" time="13.11.2014 klo 10:14"]

Juuli, vaikka ne kuvat tulisivat sinulle kotiin, jo hyvät tavat vaativat kertomaan kuvan ottajan, jos niitä käyttää jossain. Oli tarkoitus ansaita tai ei. Aivan samoin kuin jos ottaisin sinun autosi ja poliisi pysäyttäisi, olisi korrektia kertoa, että auto on sinun , vaikka olikin minun parkkiruudussani. [/quote]

Sinä älä puhu mitään hvvistä tavoista. Niihin ei kuulu jatkuva seuraaminen. Et muuten laittanut kattikuvan osoitetta, Miten nyt sillälailla. Haeskele jostain. Tuon katin otit minun kirjoituksesta.  

tilulii  

.Juuli

[/quote]

Ei se ole  sinun tekemä. Se on tullut kirsikankukan sähköpostiin. Tekijän tarkoitus että se takoisi järkeä sinun päähäsi!

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Katsopas nyt silmä kourassa tätä ja aikaa jolloin olen laittanut

katin ennen KKta.

[quote author="juuli" time="13.11.2014 klo 10:01"]

Äitii, äitii apua....!!!!!!    Millä vuosisadalla elää tämä kuvanerous. Näkyyhän ne kuvat siellä kuvastossakin. Ihan niin kauan kun haluat. Vai tykäätkö että siellä on mustia plänttejä jotka aukeaa vasta sähköpoistissani. Että siihen on raijattava........

Tästä Kk otti ja minä haen nyt osoitteen.

lilu

Juuli

Vierailija

Todella asiallinen ja selventävä viesti aloittelijalta. Tuon paremmin ei voisi selittää. 

Kuten arvasittekin, että ei mene tämä kuvien varastelu juulin kalloon vaikka vääntäisi rautalangasta. Koska hän ei ymmärrä luettua. Ei taida olla edes ettei tahdo ymmärtää, vaan ei oikeasti ymmärrä.

Laittakaamme ylläpidolle asiattomana hänen viestejä, missä on kuvia ilman lupaa tai ilman asianomaista linkkiä. Juuli trollaa paljon kaikkialla.

Vierailija

Suurkiitos erittäin asiallisesta ja valaisevasta tiedon antamisesta vierailijalle, joka kohta kohdalta selvensi kuviin liittyvää erimielisyyttä. Nyt luulisi jokaiselle olevan selvää miten kuvia voi tai ei voi käyttää.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat