Kyläiletkö - käväiseekö teillä yllätysvieraita?

Vierailija

Jäin tänään kuuntelemaan ruotsinkielistä TV-ohjelmaa. Kyseessä oli Jälkipuinti. Ohjelmassa on hyvät ja mielenkiintoiset keskustelijat. Aiheet ovat hyvinkin jokapäiväisiä ja tuttuja.

Tänään oli eräänä aiheena yllätysvierailut.  On tultu siihen mielipiteeseen, että varsinkaan kaupungeissa ei enää tehdä yllätys vierailuja, ts. ei enää käväistä kahvilla kuten ennen. Muutenkin kanssa käyminen tapahtuu netin kautta ja jo soittaminenkin saattaa olla arvelluttavaa. On sovittava tapaamisaika ja paikka. Jostain syystä kotiinkaan ei kovin mielellään haluta vieraita, päiväohjelma häiriintyy. Voidaan esim. sopia tapaaminen ostoksilla käynnin yhteyteen johonkin kahvilaan tai yleisemmin kaupan yhteydessä olevaan kahvibaariin. Joulun alla joulukukatkin tavallisimmin annetaan ulko-ovella joulutoivotusten kera. Kutsutaan kyllä peremmälle, mutta kumpikin osapuoli usein tuntee ettei nyt ole kuitenkaan oikein aikaa.

Onko meillä kaikilla olevinaan niin kiire, että "stressaanumme" jo niin tuikimukavista ja piristävistä kahvivieraista?

Kommentit (9)

Vierailija

No juu, en tosiaankaan pidä yllätysvieraista. Onneksi sukulaiset ovat sen verran kaukana, etteivät lähdekään tulemaan ellei asiasta ole sovittu ja näin vierailuun ehtii varautua. Ketään muita ei yleensä käykään. Enkä itsekään piiahtele minnekään, ei ole mielestäni sopivaa mennä häiritsemään kenenkään kotirauhaa.

Vierailija

En kyläile ilman kutsua, enkä myöskään pidä siitä, että luokseni tullaan yllättäen. Hiljattain oli tapaus, kun olin flunssan takia valvonut melkein koko yön ja seuraavana iltapäivänä olin juuri päässyt saunan lauteille ja ajattelin,että jospa nenän tukkoisuus vähän helpottaisi saunan kosteudessa, niin eikös ovikello soi ja siellä eräs tuttava, ei mikään edes kovin läheinen, oli päättänyt lähteä kyläilemään luokseni. En tosiaan olisi jaksanut silloin. Joimme sitten pikaisesti kahvit, ja hän lähtikin sitten aika pian huomattuaan itsekin miten sairaan oloinen ja väsynyt olin.

Vierailija

Minä kyllä menen itse ystävieni luo ilmoittamatta ja puolestaan he tulevat minun luokseni ilmoittamatta. Oman perheen vierailut ovat tietenkin  ilman etukäteisinfoa, koska tieto paikallaolostani on heidän tiedossaan.

Vierailija

En tykkää yllätysvieraista, kun minulla on aina asunto niin sekaisin.

Esimerkki yllätysvierailusta vuosien takaa: 

esikoiseni valmistautui seuraavan päivän kokeisiin, ja pyysi välillä minuakin kyselemään oppikurssin aiheista. Kirja oli kädessäni, kun ovikello soi. Menin, onneton, avaamaan oven. Pihanaapuri siellä seisoi rappukäytävässä lapsineen. Selitin tilanteen naapurille, joka vastasi: "Mut jos me nyt kuitenkin tullaan."

Uskomatonta piittaamattomuutta, kun ei vielä ollut kyse pitkämatkaisista vieraista, vaan oman pihan naapureista, jotka saattoivat tulla kyläilemään milloin vain. Avasin oven, keitin kahvit ja seurustelin, mutta koko ajan aivoissani takoi:  "Kun nyt lähtisivät pian!"

Silloinkin oli puhelimet keksitty, ja nykyään ovat kännytkätkin käytössä. Aina ei vaan sovi vierailu tuttavalle, vaikka MINULLE sopisikin. Ei pidä olla itsekäs.

Vierailija

Kotiini voi yllätysvieras tulla milloin vain.

Itse en koskaan mene kenenkään luo ilmoittamatta. Kerran reissussa ollessa poikkesimme vanhan tutun luo ilmoittamatta, se oli virhe, saimme lähes syytteen kotirauhanrikkomisesta.

Olemme asuneet tässä melkein 30 vuotta, koskaan en ole käynyt naapureissa. Ovensuussa toimitetaan jos on talon asioita. Kesäisin saatamme istuskella yhteisellä pihalla kahvitellen ja juoruillen.

Nykyään on tosiaan AINA sovittava vierailuista, ja sitten ihmetellään kun on niin yksinäistä.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Meillä ovi aukeaa aina, meille voi piipahtaa yllättäenkin, aina on tarjolla kahvia ja pullaa. Itse soitan ja kysäisen aina etukäteen että ootko kotona. Silloin ei joudu turhaan ovikelloa rimputtelemaan.

Vierailija

Minulla on yksi tuttu, paremminkin hän on tyttäreni kaveri, joka tulee ex tempore.On niin mukavaa nähdä, kun hän ykskaks ajaa autolla parkkipaikalleni ja ja kävelee ulko-oveani kohden. Välillä hän tosin soittelee ennen tuloa ja sanoo, että laitapa pannu päälle olen siellä kohta. Siinä sitten kahvitellaan ja juttua riittää. On niin mukavaa, kun hän käväisee.

Itse en enää rohkene lähteä kyläilemään yllättäen edes sukulaisteni luo. Soittaminenkin on välillä tuntunut ahdistavalta. On tunne, että soittaminenkin häiritsee. Minä en kiinnitä huomiota kotien siisteyteen, jokainen elää tavallaan ja taloajallaan.

Somessa keskustellaan ihmisten syrjäytymisistä, yksinäisyydestä ja vieraantumisesta kanssakäymisiin. Onkohan tässä mukana jotenkin omaan napaan tuijottamista. Pelätään, että tulee naurun tai takana päin puhumisen kohteeksi. 

ET:ssäkin aikanaan yritettiin kovasti päiväkahvilla-tapahtumaan määrättynä päivänä ja määrätyllä aika välillä johonkin kahvilaan. Eipä kait onnistunut missään päin Suomea. 

Vierailija

Mukava idea oli tuo päiväkahvi-treffit. Jonkin verran vain vaatii siviilirohkeutta kävellä merkittyyn pöytään, jos ei siinä ennestään ole ketään - "saankohan kahvitteluseuraa, vai katsovatko ylen?"

Harvemmin myöskään käyn kahviloissa, jos ei tuttava sitä vaadi. Budjettini on sen verran tiukka. Aikaihmisenä jaksan kyllä odottaa, kunnes olen tullut takaisin kotiin oman kahvinkeittimen ääreen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat