Kuka maksaa varattoman hautajaiset?

Kommentit (13)

Vierailija

Onko todella niin, että toimeentulotuella maksettuun hautaukseen aina sisältyy "siunaustilaisuus" pappeineen ja kanttoreineen? Mielestäni negatiivinen uskonnonvapaus edellyttää, että tuollaisia seremonoita ei tehdä muille vainajille kuin niille, jotka kuollessaan olivat moisia menoja edellyttävän uskonnollisen yhdyskunnan jäseniä.

Vierailija

Suomessa sentään saatetaan hautaan kaikki asiallisesti. Tulevaisuudessa yksinäisiä ihmisiä tulee olemaan vielä enemmän, joten on hyvä, kun jokin taho hoitaa asiat. Eivätkä kaikki yksinäiset ole onnettomia.

Kuka maksaa, sitä en tiedä.

Vierailija

öö siis meidän isä kun joskus aikanaan nukkuu pois niin saako hän kirkossa tämän tilaisuuden vaikka veljelläni ja minulla ei ole varaa sitä kustantaa? olen siitä kantanut huolta jonkin aikaa jo, koska isä alkaa olemaan huonommassa kunnossa ajanmyötä. 

Vierailija

Sotaveteraaneille pitäisi taata valtion sponsoroimat hautajaiset, he takasivat kuitenkin aikoinaan Suomen itsenäisyyden. 

Mutta mitä vielä, Kokooomuksen johdolla syydetään rahat kreikan tukemiseen ja haalitaan maahan Afrikasta kulttuurinrikastuttajia jotka eivät työllisty eikä halua työllistyä vaan tulevat työllistämään eri viranomaisia poliisista alkaen.

Häpeällisessä tilassa on tuo maa. t.  Yrittäjä Tallinnasta.

Vierailija

Meidän kaupungissa sotaveteraani saa ilmaisen hautapaikan mutta muutakin varmaan olisi kunniakasta veteraanin saada viime reissullansa.

gmjboeap

sosiaalitoimistosta voi hakea hautausavustusta, aina vaan voi ja voi. totuus on toinen. mulla ei oo rahaa, äidilläni ei ollut rahaa, vaan maaläntti 7 muun sisaruksen kanssa, pikku vaatimaton , jonka arvoksi on jokaiselle laitettu 3500 e. se on maata, ei rahaa ja sossusta en saanu mitään. joudun ottamaan lainan että saan arkun ja seurakunnan laskut maksettua, siinä on moneksi vuodeksi itselleni harmia, kun on tässä omiakin kuluja. anteeks, kun en tiennyt milloin äitini kuolee, en ois ottanu muutamia vuosia sitten omaa lainaa, ei ois nyt ollu omia maksuja. ihminen vedetään ahdinkoon. meinaan olla vielä diakonissaan yhteydessä, jos sais ees jotain ruoka avustusta. osaan kyllä elää todella pienesti. aina eletty. mut ei ihan ilman rahaakaan vou olla. vuokrat ja vedet maksettava.

gfsriro0wf

oon yrittäny vaikka mistä täältä netistä katella apua, onko muilla samoja kokemuksia. nyt tarviin apua.

Vierailija

Onhan se ihan uskomatonta, että kuolema maksaa monta tuhatta euroa! Hautajaisia vartenko tässä pitäisi yrittää "säästää" tuhansia euroja, kun ei rahat = tk-eläke riitä elämiseenkään. En todellakaan pysty yksineläjänä säästämään mitään arkku- ja hautajaisrahoja! En myöskään halua, että kukaan sisaruksistani joutuu maksamaan latiakaan siitä, että minä poistun tästä elämästä. Pitäisi olla sellainen rekisteri, johon voisi elonsa aikana täysipäisenä ilmoittautua, että kuoltua voidaan panna vaikka joukkohautaan muitten varattomien kanssa. Elinluovutustestamentin ja hoitotahdon olen jo allekirjoittanut, mutta se ei riitä siihen, että kuolemasta ei tulisi kustannuksia, eli tässä tapauksessa kenties sisaruksilleni. Sitä en halua missään tapauksessa! Tietysti sisarukseni voivat kieltäytyä kustantamasta hautajaisiani, mutta en usko että haluavat/kehtaavat sen tehd.ä. Minä taas en halua heidän maksavan latiakaan ja voisin sen heille kertoakin, mutta kun meidän perhepiirissä ei kuolemasta ja hautajaisista voi "ääneen" keskustella. Liian ikävä ja arka aihe.  Onko muuten niin, että jos tekee ruumiinluovutustestamentin, kustannuksia "hautaanpanosta" ei synny? Onhan tää aika ankeeta pelätä 6-kymppisenä kuolemaa sen takia, että mulla ei ole varaa edes kuolla!

Vierailija

Vierailija klo. 10.22.

Mene hautaustoimistoon tekemään itsellesi hautaustestamentti. Itse olen sen tehnyt ja juuri minun toiveitteni mukaisesti minimaalisin kustannuksin. Se on ihan helppoa ja siitä jää hautaustoimistoon todistus, samoin itsellesi  jonka olemassaolosta  voit ilmoittaa luottamuksella jollekkin läheisellesi. 

Testamentti tulee jokatapauksessa ilmi kuoltuasi hautaustoimistossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa sentään saatetaan hautaan kaikki asiallisesti. Tulevaisuudessa yksinäisiä ihmisiä tulee olemaan vielä enemmän, joten on hyvä, kun jokin taho hoitaa asiat. Eivätkä kaikki yksinäiset ole onnettomia.
Kuka maksaa, sitä en tiedä.

Ketään ei ole vielä jätetty hautaamatta varojen puutteessa. Täysin varattoman henkilön hautaamisesta vastaa asuinkunnan sosiaalitoimisto.  Tällainen vastaus löytyy erään hautaustoimiston "eniten kysyttyjen" palstalta. 

Jos kuolinpesästä ei riitä arkkurahoihin, sossu maksaa, sukulaisten ei tarvitse huolehtia.

Bisnestä ikäluokilla

Mikä lienee "yläkerran ukolla" sisäänpääsymaksu niiltä, jotka eivät  maanpäällisbileisiinkään päässeet osallistumaankaan ?  Kovin on mennyt kalliiksi köyhän kuoleminen .

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat