/etlehti.fi/s3fs-public/discussion_topic_image/1417696281_original_ruoka.jpg?itok=ifDTYaH-)
Vanha sanonta:"olet mitä syöt".
Ennen syötiin paljon itse pyydystettyä kalaa, ei kasvaneet pyrstö eikä evätkään. Vaan kyllä paljon nautinnollisia hetkiä antoi kalan syönti ja pyydystyskin, etenkin se.
Nykyisin syödään paljon sikaa. Eka kinkku on menossa, vain 4 kiloinen. Hyvää ja suhteellisen edullistakin. Ei siankaan syönnistä suuria sikamaisuuksia ole tarttunut. Eikä edes pelota näin Joulun alla. Olen jo vanha ja sitkeä karju...
Pekonia syödään harvemmin, paljon rasvaa ja tuhtia kamaa. Yleensä tulee pannulla paistettua pekonit. Osui silmään, että myös pellillä uunissa voi paistaa pekonit. Kokeilin ja ehkä tuli parempaa kuin pannulla. Oli myös ohje, että voisi myös pienessä vesitilkassa pannulla keittää pekonin, vielä jätin väliin.
Lainaus Ilta Sanomien jutusta: Terveysintoilijoiden kauhuksi pekoni on noussut viime vuosina muotiherkuksi. Pelkkä rapeaksi paistettu siansivulötkyrä ei enää riitä rasvanhimoisille lihansyöjille. Maailmalla myydään pekonijäätelöä, pekonivodkaa, pekonidonitseja ja pekonihammastahnaa. Kaupoista löytyy jopa pekonintuoksuista liukuvoidetta ja vegaanista pekonisuolaa.
http://blogit.iltasanomat.fi/kokoliha-karhunen/2014/11/27/yllattava-tapa-valmistaa-pekonia-on-paras/ Tuolta löytyy koko juttu.
Pakko kirjoittaa...La mer, sinulla on niin herkullisen näköinen lautasmalli.
Joskus paistan pannulla pekonia ja uunissakin.
Tänään isäntä ´sävelsí´seuraavanlaisen aterian:Paistoi pekonisilppua pannulla,sipulsi hieman sekaan mustaa ryynimakkaraa sekä kuullotti sipulia.Sitten nämä kaikki heitti kaupan hernekeittopurkin sisällön kans yhteen.Kiehautti.Hyvänmakuista oli tuo rokka.Tuossa hernekeitossa oli hieman valmiiksi palvilihaa.
Huomenna on uunikalan vuoro sitruunakastikkeella.
Näin äkkiä ajatellen vähiten rasvaa on tuossa pannulla paistetussa, kun rasva sulaa pannulle ja eniten silmämääräiseti arvioiden jää tuohon vedessä haudutettuun.
Onneksi Suomalaiset naiset ovat eläinrakkaita...
Eiköhän suomalainen nainen aika hyvin ymmärrä sitä omaa pos....ööööö....miestänsä
En käytä sianlihaa ja pekonia laisinkaan. Muutakin lihaa kuten nautaa käytän vain muutaman kerran vuodessa. Käsittääkseni eläinrasva on epäterveellistä, nostaa muun muassa kolestroliarvoja. Jos sianlihan käytön aloittaa vasta yli seitsemänkymppisenä niin tokkopa sillä on enää suurtakaan vaikutusta jäljellä olevaan elinaikaan mutta suuri vaikutus jos alkaa käyttää ylenmäärin vaikkapa kolmekymppisenä niin tervemenoa sitten vaan.
Kaikki hyvältä maistuva, herkullinen jouluruoka on saatu kermalla, rasvalla ja sokerilla niin syötävän hyväksi.
Sellaisia leivon, sellaisia syön, vietän joulua vain kerran vuodessa.
Vierailija 5.12.2014 klo 15:127/7
Kaikki hyvältä maistuva, herkullinen jouluruoka on saatu kermalla, rasvalla ja sokerilla niin syötävän hyväksi.
Sellaisia leivon, sellaisia syön, vietän joulua vain kerran vuodessa.
Tuohon voin hyvin yhtyä
" Kaupoista löytyy jopa pekonintuoksuista liukuvoidetta ja vegaanista pekonisuolaa"
Hiihtäjänä minäkin käytän monenlaisia pito- ja liukuvoiteita. Mitenkähän se luistaisi, jos vetäisin pekonia suksienpohjaan...
Olen ihmetellyt kuinka joku ihminen voi elää satavuotiaaksi nykyajan ruuilla.
Ei voikkaan!
Satavuotiaat ovat jo lapsena syöneet kotona kasvatettujen ja kotona teurastettujen eläinten lihaa. Juoneet ns. lehmän maitoa. Voi kirnuttiin itse. Peruna-ja viljamaat lannoitettiin karjanlannalla. Kalat saatiin puhtaista vesistä. Marjat poimittiin puhtaista naavaisten puitten metsistä. Kaikenlisäksi tupakka kasvatettiin itse ja viinakin keitettiin itse.
Näistä asioista keskustelin kerran vanhan vaarini kanssa, hänen jonka ei ole tarvinnut koskaan käyttää margariiniä.
Saattas toimia hyvinkin, ainakin varmaan kaikki irtokoirat juosta jolkottas perässä
Vierailija 5.12.2014 klo 17:0810/11
Olen ihmetellyt kuinka joku ihminen voi elää satavuotiaaksi nykyajan ruuilla.
Ei voikkaan!
Satavuotiaat ovat jo lapsena syöneet kotona kasvatettujen ja kotona teurastettujen eläinten lihaa. Juoneet ns. lehmän maitoa. Voi kirnuttiin itse. Peruna-ja viljamaat lannoitettiin karjanlannalla. Kalat saatiin puhtaista vesistä. Marjat poimittiin puhtaista naavaisten puitten metsistä. Kaikenlisäksi tupakka kasvatettiin itse ja viinakin keitettiin itse.
Näistä asioista keskustelin kerran vanhan vaarini kanssa, hänen jonka ei ole tarvinnut koskaan käyttää margariiniä.
Hyvä kirjoitus. Noin se menee minunkin mielestäni. Uskoisin, että minäkin saan kiittää hyvästä terveydestäni juuri noita lapsuuden puhtaita ruokia. Ehkä ne oli hieman niukkoja, mutta ilman lisäaineita. Nyt vanhana voi vedellä hieman possua kera lisäaineidenkin.
Tässä lisää possua Lamerille ja muillekin
Kiitos ei käy, eivät ole kotimaisia.