klo 7:30 | 15.12.2014
Meidän kulttuuriimme kuulu vahvasti Sauna, saunominen, ähän talvikauteen ja joulunaikaan joulusauna. Myös saunomisen yhteyteen erilaiset rituaalit. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia miten joulusauna sijoittuu joulunaikaan. Ja onko se muuttunut kun sähkösaunat ovat yleistyneet.
Tämä on varmaan aiheen vierestä, mutta menköön. Itse en aattona enää sauno. Tosin meidän kerrostalo-sauna aattonakin lämmitetään alakerrassa, ja siellä on pieni uima-allaskin. Muutamilla vanhemmilla ihmisillä on joka jouluaatto siellä saunavuoronsa. - Oma joulusaunani on aatonaattona jossain kaupungin uimahalleista, sinne menen seniorirannekkeella (20 e/6 kk). Vuorotellen saunaan ja uimaan, mieluiten rauhassa ja ilman kiirettä. Mutta taitaa käydä niin, että aatonaattona ehdin nyt vain pikaisesti saunoa, kun jouluostokset painavat päälle. Pyhien jälkeen sitten pitkän kaavan mukaan.
Kyllä jouluaattona käydään saunasssa. Lapsuudestani muistan kuinka kävimme vanhassa savusaunassa
ennen joulupukin tuloa. Kerran sitten kun oli attona kova pakkanen, varmaan yli 40 astetta, saunaa ei
lämmitettykään vaan kävimme naapurin saunassa. Naapurilla oli sauna navettarakennuksessa. Kaksivuotias veljeni oli istunut isän kanssa siellä naapurin saunassa pieniä jalkojaan heilutellen ja oli
sitten yhtäkkiä kysäissyt: " Isä, isä, onko se tämä se selekäsauna?",
Veljeni, joka oli kilttiäkin kiltimpi lapsi, oli kuullut puhuttavan selkäsaunasta muttei itse kyllä kokenut sitä silloin eikä myöhemminkään elämässään.
Joko joulusauna vastat/vihdat ovat katsottuna ja löylytoksut ostettuina?
Kyllähän joulusaunassa on käytävä, muodossaan jos toisessaan. Yleensä jouluaattona kyllä ja puulämmitteisessä saunassa, vaikka sähkösaunakin on. On vain ongelmana liika kiire, jos heräisi jo viideltä aamulla kiirettä ei tulisi, mutta haluan venyä sängyssä ainakin kahdeksaan että jaksaa illalla valvoa pitempään.
Tänä vuonna meidän joulusauna on jo aaton aattona, syystä että aatolle on niin paljon ohjelmaa, haluan nauttia saunomisesta ainakin puolitoista tuntia. Käydään sitten Tapanin päivän saunassa toisen kerran. Minulla menee aikaa hiusten laittamisen kanssa ja meikata pitää myös joten aikaa saunomisen lisäksi menee myös noihin touhuihin.
Mukavia aatto saunomisia ja mukavaa Joulua aiheesta kiinnostuneille.