Maanantainen MOT-ohjelma käsitteli MRSA-bakteerin saastuttamia sikoja. Etenkin Tanskan sikatilat ovat sastuneet tästä superbakteerista, jopa 88 prosenttisesti. Itse possut eivät kärsi tästä, ihmiseen se voi tarttua raa`an lihan koskettelusta. Kyseinen bakteeri on vastustuskykyinen antibioteille ja siksi vaikeasti parannettavissa.

Suomessa S-ryhmän myymästä Tanskalaisesta kinkusta löytyi em bakteeria. Evira ei ole kieltänyt myyntiä, joten myynti jatkuu. Ilmeisesti muutama tapaus on löytynyt myös Suomalaisista kinkuista, mutta yleisesti Suomituotteet ovat puhtaita.

Eilen tulleessa Cittarin mainoksessa myytiin Tanskalaista kinkkua (alkuperämaa hyvin pienellä) 2,57     euron kilohintaan. Yleensä käytän tarjoukset hyväkseni, mutta tämä tarjous jää väliin. Satsataan hyvään kotimaiseen kinkkuun. Nami nam.

Bakteerin saaneesta kinkusta bakteeri kuolee paistettaessa ja on turvallista syödä. Kumihanskat käteen tai tehokas käsipesu raakaa lihaa käsitellessä torjuu tartunnan.                                                             Toivottavasti jäädään henkiin herkuttelusta huolimatta. Toisaalta kossupullon juonti tai aski syöpäkääryleitä saattaa olla vaarallisempaa.

Kommentit (1)

Vierailija

Olen jo monet vuodet käyttänyt Suomikinkkua ja joka Joulu olen ollut tyytyväinen makuun ja laatuun. Hyvällä syyllä voi sanoa:suosi Suomalaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat