Vastoin tahtoa laitokseen

Vierailija

Lapseni pitävät minua dementoituneena, vaikka osaan kirjoittaa tietokeoneella tänne et-palstalle.

Voivatko he laitostaa minut vastoin tahtoani ja millä kriteerillä?

Terve kuin

pukki

Kommentit (7)

Vierailija

No eivät tosiaankaan voi! Ole huoletta! Ja vaikka Sinulla olisi esim. alkava dementia tai alzheimer tms. et pääse sittenkään laitokseen, korkeintaan kotiin saat jotain kotipalveluapua.

Eli nykypäivän Suomessa ei pääse laitokseen, saati että sinne voisi vastentahtoisesti tai pelkällä lasten tahdolla "joutua".

Ja sitä paitsi, vasta geriatrin tekemien tutkimusten ja diagnoosin perusteella Sinut voidaan tulkita ns. vajaakuntoiseksi eli ettet voi päättää omista tärkeistä asioistasi. Eli kuulostaa siltä, ettei Sinulla ole hätää. Jos lapset tosissaan tuota aikovat, vetäisevät limaisen vesiperän.

Vierailija
Vierailija

Lapseni pitävät minua dementoituneena, vaikka osaan kirjoittaa tietokeoneella tänne et-palstalle.

Voivatko he laitostaa minut vastoin tahtoani ja millä kriteerillä?

Terve kuin

pukki

Kyllä ne sinut sinne saavat. Mutta ensin on lahjottava toimivaltainen lääkäri. Suomessa sellainen voi olla viranomaisvalvonnan vuoksi hankala homma.

Silti pikku neuvo ilmaiseksi: Älä jauha paranoidista pelkoasi julkisuudessa. Siitä voi saada käsityksen, että olet pahasti dementoitunut. 

Tiedäthän tämän: "Minä en ole dementoitunut. Ja sitten on toinen asia: Minä en ole dementoitunut".

Vierailija

Aloittajalle vielä, ettei ole huolta. Ei lääkäreitä lahjota, diagnoosin on perustuttava useisiin tutkimuksiin. Ja kuten aiemmin totesin, laitospaikat ovat oikeastikin tarvitseville kiven alla.!

Vierailija

Laitoshoitoon eivät pääse edes sinne haluavat,vaikkeivät pärjäisi enää yksin kotona,eli tuskimpa vain pääset laitoshoitoon:)

Vierailija

Minä pelkäisin enemmän sitä, etten pääsisi laitokseen, jos muisti pahasti pettää ja kunto romahtaa.

En tosin vielä pelkää, mutta sekin aika voi tulla.

Vierailija
Vierailija

Minä pelkäisin enemmän sitä, etten pääsisi laitokseen, jos muisti pahasti pettää ja kunto romahtaa.

En tosin vielä pelkää, mutta sekin aika voi tulla.

Samoin. Kyllä mielestäni ainakin jo melko pahoin dementoituneen paras paikka olisi laitoshoidossa, etenkin sellaisilla henkilöillä joilla ei ole kotioloissaan 24/h omaa hoitajaa kotiin joka sekin olisi mieluummin palkattu kuin omaishoitaja. Sen verran "säälin" omaisiani, etten haluisi sitouttaa heitä omaishoitajaksi sillä se tehtävä on muodostuu monelle liian rasittavaksi, olen nähnyt heitä liian monta tuttavapiirissäni ja tiedän ettei se ole monellekaan henkilölle, ei hoidettavalle kuin hoitajallekaan, hyvä ratkaisu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat