Lähes 140 sairaanhoitajalla oikeus lääkkeiden määräämiseen

klo 5:01 | 13.6.2014
Suomessa on tällä hetkellä melkein 140 sairaanhoitajaa, joille Valvira on myöntänyt rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden. Luotatko palveluun?Lue koko juttu
Suomessa on tällä hetkellä melkein 140 sairaanhoitajaa, joille Valvira on myöntänyt rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden. Luotatko palveluun?Lue koko juttu
Ladataan...
Sivut
En kyllä ole enään vuosiin luottanut useimpiin lääkäreihinkään, pahimpia ovat työterveyslekurit. Onneksi paikkakunnallamme on yksityinen lääkärien omistama, jossa he ovat kiinnostuneita hoitamaan meidät kuntoon. Pääkaupunkiseudun suuri yritys työterveyspuolella on pahin. Kysyin: pitääkö minun olla huolissani kun lämpöni on 34,5 ja rytmihäiriöitä. Vastaus: jos tunnet jaksavasi ja voivan hyvin, ei mitään hätää => käy töissä ja kuole "saappaat jalassa" niin ei tule kuluja työnantajalle. Luin sitten työterveyslain, jonka jälkeen totesin että työtervyslekurit ovat halvin paikka hoitaa perussetit ja muu sitten muualla.
Ensin otan kantaa tuohon hoitajien oikeuteen määrätä lääkkeitä. Minä luotan ja en luota. Kyse on paljon henkilöstä. Toiset ovat oikeasti panostaneet pätevyyden hankkimiseen ja osaavat ja ovat vastuuntuntoisia, toiset ovat opiskelleet vain itsetuntonsa pöngittämiseksi ja saadakseen parempaa palkkaa ja näihin viimeksi mainittuihin en luota!
Ja edelliselle kommentoijalle. Nuo kuvaamasi " oireet" ovat sellaisia, että ainoa oikea ohje on juuri tuo saamasi. Eli tarkista kuumemittarisi toimivuus, kuivaa kainalo, lähde liikkeelle. Rytmihäiriöt käy otattamassa sydänfilmille, niin ovat sitten paremmin tulkittavissa. Ilmeisesti kuvittelit, että sinulla on ns. alilämpöä. Sellaista ei nimittäin ole olemassakaan. Ihmisen kehon lämpötila vaihtelee paljonkin olosuhteista, vrk:n ajasta jne riippuen.
Nämä rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden omaavat sairaanhoitajat ovat käyneet aivan saman koulutuksen farmakologian ja reseptiopin puolelta kuin lääkärit, joten kyllä luotan. Kokenut sairaanhoitaja on takuulla parempi arvioimaan vointiani kuin untuvikko lääkäri. Teoriaa, teoriaa, teoriaa vs. tuhansia potilaita, joille on tehnyt muutakin kuin kätellyt ja kysynyt "mikä teitä vaivaa".
Tästä päästään alan koulutukseen!
Oikein huutomerkillä korostan, miettikääs nyt meidän hoitoalan koulutusta.
Meillä perustason koulutus, hoitoalan koulutus ja lääkärikurssi.
Lähihoitajan koulutus kestää 3 vuotta, sairaanhoitajan koulutus 4 vuotta ja lääkärin koulutus 5-7 vuotta.
Erityisesti tuo sairaanhoitajan koulutus, jos 4 vuoden koulutukseen ei sisälly edes sitä että voisi määrätä jotain lääkitystä niin mitä ihmettä tuo koulutus sisältää. En tarkoita sitä että tarvitseeko sisältää sellaista mutta se että meillä on ihan uskomattoman pitkät koulutukset, ns hanttihommiin. Niin, totta että kokenut sairaanhoitaja voi olla pätevämpi kuin lääkäri mutta se perustuu kokemukseen EI KOULUTUKSEEN! Että voisiko monenkin ammatin koulutuksen karsia ihan raa-asti puolet pois, keskittyttäisiin oikeasti olennaiseen sisältöön työssä ja sen osaamiseen. Näissä koulutuksissa mitä edellä mainitsin niin on suhteettoman paljon sitä hierontaa tiedoissa joita et edes tarvii työssäsi ja sitten taas asioita joita tarvitsee niin koulutuksessa ne asiat on menty ohi ihan pintaraapaisulla.
Yksikään hoituri ei kirjoita minulle reseptiä. Sen tekee lääkäri. Hoturit kierrän hyvin kaukaa.
Kun hoitotyö on aivan kauhiaa hoiturien itsensä mlestä, niin eipäs istuta ainakaan minun reseptini takia pöydän ääreen leikkimään lääkäriä
Juuli
.
Mikä on hoituri?
Jos tarkoitat sairaanhoitajaa, on kirjoituksesi todella ikävän halveksiva. Tuohon toiseen sairaanhoitajista kertovaan juttuun voisi lisätä tämän kirjoituksen erittäin selkeänä esimerkkinä sairaanhoitajien arvostuksen puutteesta Suomessa. Halveksitaan nimeä myöten. Olen vaativassa palovamma-yksikössä työskentelevä sairaanhoitaja. Olen työskennellyt pääsääntöisesti Kanadasssa ja USA:ssa, joissa ammatti on erittäin arvostettu, ja se näkyy. On ollut aika järkyttävää nähdä, miten asiat täällä Suomessa ovat. Koulutan itseäni jatkuvasti, ja ei, en 'leiki lääkäriä', vaan teen töitä, johon minulla on koulutus ja olen hyvä työssäni.
Olipas kerrassaan ikävä ja loukkaava kommentti. Sinulla Juuli ei taida olla kummempaa ammattia, kun noin sairaanhoitajista kirjoitat. Näen tässä selvää suomalaista kateutta, jota ei kyllä ole ulkomaanvuosina ollut ikävä! Todella suomalainen, ikävä kirjoitus!
olipa Juulilta ääliömäinen kommentti!
ja jatkaa vaan.... F60.jotain....
voi juuli juuli... Älä enempää.... Alkaa paistaa läpi...
Juujuu...kun kysytään mielipidettä ei ole tarkoitus että kaikki ovat samaa mieltä. Eihän sitä silloin tarvitse kysyäkään. Sinulla ei ollut edes ääliömäistä. Kirjoita omasi, älä toisten arvostele. Pyh.
Loppu.
Juuli
Sen verran ihan kohdennetusti minäkin Juulille sanon, että valitettavasti jos joudut sairaalahoitoon, tarvitset niitä halveksimiasi hoitajia.
Jos menet esim. virtsatieinfektion tai angiinan tai silmätulehduksen vuoksi terveyskeskukseen, sinut hyvin todennäköisesti ohjataan, halusitpa tai et, sairaanhoitajalle , joka tutkii, tekee diagnoosin ja kirjoittaa reseptin. Lääkärille et siellä silloin pääse. Tietysti yksityissektorilla on tilanne toinen.
Tuohon koulutusten pituuteen sen verran, että 4 vuotta ei ole liian pitkä aika ottaen huomioon, että kaikkien erikoisalojen kaikkien asioiden, niiden pienimpienkin hoidon oppiminen vie aikaa. Kun kyse ei ole vain potilaan/asiakkaan perushoidosta. Miettikääpä esim. kun kaikki, sisätaudit, kirurgia, lastentaudit, naistentaudit/synnytys, silmät, korva/kurkku/nenät, ihotaudit, keuhkotaudit, reumat, psykiatria, anestesia, leikkaussali jnejnejne opiskellaan. Toki siellä saattaa olla joukossa diipadaapa teoriaa, jolla ei ole mitään tekemistä oikean työn kanssa, mutta se on hyvin pieni osuus ja tietysti onhan otettava huomioon yleensä koulutusten yleissivistävä näkökohta.
Vielä nykyisinkin jotkut ajattelevat, että sairaanhoitajat ovat lääkäreiden apulaisia, käsikassaroita, jotka aivottomasti tekevät, mitä lääkäri käskee. Hoitajat ovat tänä päivänä itsenäisesti ajattelevia, monista asioista päättäviä, monet omia vastaanottoja pitävia, tasavertaisia työtovereita lääkäreille. Joskus jopa lääkäreiden neuvojia.
Kumpaa täällä mielestänne kysytään. Kysytäänkö sitä mitä mieltä ollaan minun mielipiteestäni vai kysytäänkö kenties mitä mieltä ollaan itse hoiturien reseptien kirjoitusoikeudesta. Kysyy hän joka ei enää ole varma kumpaa kysytään teiltä. Siitä on varma että nyt teette itsestänne todellisia ääliöitä. koska hän on kuitenkin epäilee ettei teitä pyydetty arvostelemaan hänen mielipteitään. Vastatkaa kysymykseen : Luotatko palveluun... mieltä hoiturien jne...
Juuli
Juuli edustaa tyypillistä suomalaista kiusaamiskulttuuria. Tämä on täällä nykyään valloillaan. Ei kannata provosoitua, tällaiset kirjoituksethan kertovat selvästi, millaisia ihmisiä nämä juulit ovat. Heitä on joka ammatissa ja joka koulussa kiusaamassa muita. Siksi yhteiskuntamme on mennossa sellaiseksi kuin on, harmi.
puutuit ammattitaitoon asiassa, josta sinulla ei ole mitään käsitystä. Puuttua saa, ja mielipide pitää sanoa, mutta on siihen parempiakin tapoja kuin ammattiryhmän solvaaminen. Se on ääliömäistä...
LUOTTASIN SIINÄ TAPAUKSESSA,ETTÄ KYSEISET LÄÄKKEET OLISIVAT JO ENTUUDESTAAN TUTTUJA KÄYTÖSSÄ OLEVIA....
NIINHÄN SE MENEE ,ETTÄ KOMMENTEISSA POIKETAAN ASIASTA JA ALETAAN HAUKKUA TOISIA JOS ME VAAN HYVÄKSYMME TOISTEN KOMMENTIT....
Sinä puutut minun mielipiteeseeni. Se on ääliömäistä. Kysymykseen et vastannut joka on luotatko hoiturin reseptiin. Huommatko miten hullulta kuulustat. Sama muille. Ei minun tietojani tässä kysytä vaan kysytään luotanko hoiturin reseptiin.
Ei kysytä teidän eikä minun ammatitaitoani terveyedenhoidossa. Ainoastaan mielipidettä reseptien kirjoitukseen kysytään. Siis luotanko. Minä en luota.
Meniköhän perille vai jäikö veläkin jakeluun. Mikä sinänsä ei olisi mikään ihme. Voit joutessasi lukaista Tupajumin. Siellä on perusteluja. Mutta tuskin siitäkään apua on. Minulle se nyt on yks ja hailee.
Juuli
Ja lisään vielä edeliseen...
Viirailija klo 9.19. Valitettavasti tarvitsen. Olen jo tarvinnut. Sekin valitettavasti. Tulokset ovat näkyvisää ja luettavissa tämän aamun Tupajumissa. Eikä siinä ole vielä likikään kaikki.
Juuli
puutuit asiaan josta et mitään ymmärrä, etkä tiedä. Minun vastaukseni on, että luotan. Ota asioista selvää.
kirjoitusvirhestäsi huolimatta ymmärsin kyllä, että sinulla ei ole hyviä kokemuksia. Mainostamaasi kärsäkästä ei huvita lukea. Olet ärsyttävä tyyppi, ja vaatimuksiisi ei todennäköisesti ole terveydenhuollossa realistista vastata vaatimallasi tavalla. Koet sitten vääryyttä hoitajien ( ei hoiturien) osalta. Ongelma lienee sinun...
Sivut