Hei kaikki!
Sipoolainen kotisairaanhoitaja Liisa Jossas on tavattavissa etlehti.fin verkkovieraana torstaina 15.1. kello 14 alkaen.
Tule kysymään ja juttelemaan Liisan kanssa koti­sairaanhoitajan työstä ja tunteista.

Voit lähettää kysymyksiäsi täällä jo etukäteen!

Kommentit (16)

Edesmenneen äitini luona kävi kotisairaanhoitajia.

Ihmettelin aina, miten heillä oli kova kiire ja tuntui, että joka kerta kun satuin olemaan paikalla niin käymässä oli eri sairaanhoitaja.

Tämän vuoksi olen kiinnostunut tietämään kuinka paljon aikaa varataan per potilas per käynti? Entä jos jollekin potilaalle varattu aika jostain syystä ylittyy. Romuttaako se koko päivän aikataulun ja jääkö silloin muita käyntejä väliin? Eikö ole mitään varamiesjärjestelmää hätätapausten varalle? Miksi sairaanhoitajien vaihtuvuus kotikäynneillä on niin suuri? Sairaalle vanhukselle tuttu ja turvallinen hoitaja olisi paras mahdollinen.... eikä olisi sellaista tunnetta, että kunhan vaan joku käväisee...

Entä työpäivän jälkeen. Päättyykö se siihen kun viimeisen oven sulkee takanaan vai joutuuko vielä kirjaamaan päivän käynnit rekisteriin?

Ovatko potilaat mielessä vapaa-aikana?

Arvostan suuresti kaikkien sairaan- ja lähihoitajien työtä.

Hei! Kiitos kysymyksistä ja mielenkiinnosta! Kysyi muun muassa sitä, ovatko potilaat mielessä vapaa-ajalla: ovat kyllä, liittyy tähän työhön. Kerroit esimerkin edesmenneestä äidistäsi ja hänen hoitotilanteestaan: tietysti olisi hyvä, jos hoitajat olisivat mahdollisimman tuttuja, samojakin, mutta tilanne vaihtelee paikkakunnasta riippuen. Kysyit myös, meneekö päivärytmi uusiksi, jos aika venyy: huomioin aina asiakkaan tarpeet ja työ- sekä tilannelähtöisesti muotoutuu aika ja päiväjärjestys. Päiväjärjestys voi muuttua useammankin kerran työvuoron aikana. Juuri tämän vuoksi pidän työskentelystä kotihoidosta, jokainen päivä on erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Paljonko saat palkkaa? Ja mihin palkkasi riittää vai riittäkö se lainkaan?

Työ on minusta antoisaa, en tee sitä ensisijassa palkan vuoksi. PS. vaihdoin hoitotyöhön pankkialalta - enkä ole katunut! Riittääkö palkka - ihan hyvin menee, kun elää varojensa mukaan. On paljon harrastuksia, joihin ei tarvitse käyttää rahaa. Kuten lumikenkäily - enää täältä puuttuu vain lumi!

Kotisairaanhoitaja, mitä sellainen tekee? Siis mitä kaikkea?

Hoidatko myös asiakkaiden kauppa-asioita tai käytkö apteekissa, jos on tarvetta?

Kauppa-asiat ja apteekissakäynnit on ulkoistettu. Toimenkuvani on moninainen, kartoitamme palveluntarpeen, toimimme kotihoidon tiimissä ja teemme toimintakyvyn kartoituksia, monianaisia kotikäyntejä - hoidamme kotona haavoja, toteutamme oireenmukaista hoitoa, mikä tarkoittaa saattohoitoa. Otan verikokeita, tuemme omaishoitajia heidän haastavassa arjessaan. Kun käyn kotona - ohjaan ja kannustan omatoimisuuteen, annan neuvoja ja tukea siihen, miten arkea voi rikastuttaa aktiivisuudella. Kerron kunnan tarjoamista palveluista, järjestän asiakkaalle kohtaamisia - saatanpa keittää puurotkin. Mittaan verenpaineen - mikä milloinkin on tarpeen.

Vierailija

Minkälainen on vaikea asiakas, kuinka heidän kanssaan toimitaan? Entäpä tällainen:

Säälitkö koskaan asiakkaita, ketä?

Vaikeita ihmisiä ei ole, on haastavia tilanteita. Ne ovat antoisia! Adrenaliinit nousevat, tartun toimeen! Muista hoitotyön ammattilaisista, kollegoilta, saan tukea työssäni. Loppujen lopuksi asiakkaat keksivät itsekin ratkaisuja elämänsä tilanteisiin, kun heitä auttaa.

Säälinkö asiakkaita, hmm.. sääli ei ole minusta hyvä sana tässä yhteydessä. Myötätuntoa toki on. Joskus itkettää ja surettaa ihmisten kohtalot. Suren joskus sitä, onko elämän kortit nyt jaettu näille ihmisille oikein Saattohoidossa keskityn tilanteeseen ja ihmiseen, en sääli. Kokemus auttaa, olen hiljalleen vuosien aikana kasvanut.

Ei rahamaailma kiinnostanut minua. Keskustelun aiheet menevät nyt syvemmälle, ihmisyys kiinnostaa minua. En halua istua tiskin takana helmet kaulassa, mieluummin ihmistä lähellä.

Hieman sattumalta. Ajattelin mennä kokeilemaan, kuvittelin, ettei kotona tehtävä työ olisi minulle sopivaa, mutta kuinka ollakaan - olen näin jälkeen päin ajatellen sitä mieltä, että työ on kuin luotu minulle. Olen luonteeltani spontaani ja avoin - tykkään ihmisistä. En myöskään halua mennä sieltä, missä aita on matalin. En vain suoritani työtäni ja odota, että päivä on ohi. ERityisen lähellä sydäntä on kuntouttava hoitotyö. Toivon ja haluan, että ihminen voisi huomenna paremmin kuin tänään. Ja että jokaisella olisi elämästään riippumatta haaveita ja tavoitteita, pieniäkin, että huomenna minä saan puettua kengät itse jalkaan.

Vierailija

Ovatko vanhukset jo liian huonokuntosia? Säälittää kyllä monen huonomuistisen kunto. 

Jos kotona on turvallista, se on minusta lähes poikkeuksetta paras paikka ihmiselle. Mitä tarkoitat huonokuntoisella? Jos on liian paljon vaaratilanteita, sitten tietenkään koti ei ehkä ole hyvä. USein ihmisten kunto laskee vuodeosastoilla - kotioloihin verrattuna.

Normal
0

false
false
false

FI
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normaali taulukko";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";}

Työpäiväni ovat hyvin erilaisia. Aloitan yleensä kello 7 ja tarkistan potilasjärjestelmästä, mitä edellisen illan ja yön aikana on tapahtunut. Kuka minua tarvitsee kiireiten juuri nyt? Tarkistan laboratorionäytteet. Mietin, toteutuuko päiväni niin kuin olen sen suunnitellut. Joinakin päivänä asiakaskäyntejä ei ole lainkaan, joskus voi olla 12. Toimintakyvyn kartoitukset vaativat aikaa ja keskittymistä. Sipoo on laaja maantieteelisesti, joten ajomatkoihin menee yllättävän kauan, jopa puoli tuntia.

Lopetan työni virallisesti klo 15.15.

Kotikäynnillä saatan huomata, että asiakas on vailla tukikaiteita tai muita apuvälineitä - täytyy soittaa sitten vielä päivällä niille tahoille, jotka voivat apuvälineitä toimittaa.

Ketju on lukittu.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat