Eikö kukaan oikeasti katso kaappiin? "Korjaustaidot ovat monella hakusessa"

klo 13:19 | 16.1.2015
Aluillaan on viimeinen vuosi, kun vaatteita saa vielä heittää pois sekajätteeseen. Ensi vuonna asia on toisin. Miten asiaan voi valmistautua jo nyt?Lue koko juttu
Totta ihmeessä kierrätys kannattaa, olen suosinut sitä jo monta vuotta. Kausivaatteita tsekkailen ensin omista komeroistani ja olen aika paljonkin tuunaillut entisiä vaatteita, jos niiden kunto on ollut hyvä. Liian kuluneita vaatteita ei kannata alkaa korjata eikä varsinkaan viedä kirpparille, sekaroskiin mieluummin.
Käyn melko usein kirppareilla ja harmikseni siellä on liian paljon huonokuntoista vaatetavaraa, onko se tietynlaista sokeutta omille tavaroille vai tunnekysymys, ettei raaski heittää roskiin omia vaatteitaan, vaikka ne olisivat jo sitä vailla. On toki siellä paljon käyttökelpoistakin. Yksi hyvä esimerkki onnistuneesta kirpparihankinnasta on viime vuonna löytämäni jakkupuku ja siihen sopiva pitsipaita, niillä kävin eräät syntymäpäiväjuhlat ja koko asun yhteishinnaksi tuli n.30e.
Muutama vuosi sitten havahduin kaapillani pohtimaan muutamia samantapaisia ostoksia, joista mikään ei ollut lopulta käytännössä osoittautunut niin toimivaksi, kun kaupan rekissä olin kuvitellut. Rahatilannekin tiukentui yllättävien menojen takia, tuli sopivasti pikkupakko harkita rahan säästöä vaatteissa ja kodin tekstiileissä ym.
Martoilla on aina mainiot vinkit, kuten nytkin. Pienet korjaustaidot on helppo oppia, kaikkeen ei aina tarvitse ompelukonettakaan. Pudonneet napit ja ratkenneet saumat ovat aika yksinkertaisia korjauksia.
Ei uskalla kattoo kaappiin, siellähän on vain luurankoja.
Miksi kerätä kaikenlaista tavaraa kaappeihin? Ihminen on vähän kuin hamsteri, pitää koko ajan kerätä varastoon, jos nyt sattumalta joskus tarvitsis.
Tyttäreni johdolla siivottiin joulun alla kaappeja. Laitettiin kolmeen kasaan; säilytettävät, kierrätettävät, poisheitettävät. Nyrkkisääntö oli että jos mietin enemmän kuin 30 sek. tarvitsenko kyseistä tavara niin se on poistettava. Tuli muuten raikas olo kun tehtävä oli suoritettu.
Nyt olen tehtnyt sellaisen päätöksen että jos tekee mieli hankkia jotain, kysyn ensin 3 kertaa istseltäni: TARVITSENKO minä todella tätä? Olen jo testannut monta kertaa ja hyvin toimii, moni ostos on jäänyt tekemättä.
Mihinkäs jätteisiin tekstiilit ensi vuonna kuuluvat?
Minä en muuten suostu syyllistymään siitä että vaatehuoneeni on täynnä vaatteita, varsinkin päällystakit ovat intohimoni.