Ei keliakiaa, mutta vatsa ei kestä viljaa – oletko ajatellut tätä?

Vaikka olisit saanut negatiivisen tuloksen keliakiatestistä, voit silti olla yliherkkä gluteenille. Kerro meille, miten olet pärjännyt vatsavaivojen kanssa.Lue koko juttu

Ei keliakiaa, mutta vatsa ei kestä viljaa – oletko ajatellut tätä?

Sivut

Kommentit (23)

Mitä haittaa on kokeilusta? Ei niin mitään. Itsekin kokeilin, koska suvussa on keliakiaa ja vatsavaivat olivat välillä todella kiusallisia. Ruisleipä laittaa kaasuhanat toimimaan, samoin ylenpalttinen vehnäleivän mussutus. Kokeilemalla löysin tasapainon, leipääkin syön silloin tällöin, mutta kohtuudella ja vain silloin, kun tiedän, että ei tarvitse lähteä ihmisten ilmoille.

Gluteeniyliherkän oireet ei suinkaan ole aina vain vatsaan liittyviä toisin kuin yo. Jutussa annetaan ymmärtää. Monet muut oireet kuten niveloireet, väsymys, ihon oireet, mielialan vaihtelut, tasapainohäiriöt, hermostolliset oireet jne. Voivat yhtä lailla olla gluteeniyliherkän oireita jopa täysin ilman vatsaoireita. Tämä olisi hyvä huomioida koska muuten informaatio on melkoisen harhaanjohtavaa. Gluteeniyliherkkyys on moninkerroin yleisempää kuin keliakia ja on merkki myös vuotavasta suolesta joka voi johtaa autoimmuunisairauksiin (reuma, psoriasis, ms jne,.) jos gluteenviljojen käyttö jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen 30 vuotta ollut gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka keliakiaa ei ole todettu. Oleilin 2 vuotta Englannissa ja sen jälkeen oloni meni tosi huonoksi. Voin oikein hyvin   tällä ruokavaliolla. Nykyään en käytä tärkkelyksiä oikein ollenkaan, koska olen huomannut, että ei-luontaisesti gluteenittomissa tuotteissa paljon käytetty vehnä ja maissitärkkelys tekevät myös oloni huonoksi. Samoin perunan olen samasta syystä jättänyt pois. Olen kuullut puhuttavan tärkkelysherkkyydestä ja ymmärrän hyvin sen, koska alkoholia en ole voinut myöskään käyttää. Tärkkelys muuttuu alkoholiksi suolistossa ja voi tehdä mulle ihan kunnon kännin. Ja sitä paitsi syöpä löytyy vain sellaiselta ihmiseltä, jolla on hapan elimistö -eli jotakin siellä suolistossa silloin käy. 

Uskon, että oma osansa on varmaan myös kaikilla myrkyillä, joita käytetään nykyään ruoan kasvattamisessa. Kokeilin vähän aikaa sitten luomu-speltistä tehtyä hapanleipää, enkä saanut mitään oireita. Olipa hyvää! 

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 17:16"]

Olen 30 vuotta ollut gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka keliakiaa ei ole todettu. Oleilin 2 vuotta Englannissa ja sen jälkeen oloni meni tosi huonoksi. Voin oikein hyvin   tällä ruokavaliolla. Nykyään en käytä tärkkelyksiä oikein ollenkaan, koska olen huomannut, että ei-luontaisesti gluteenittomissa tuotteissa paljon käytetty vehnä ja maissitärkkelys tekevät myös oloni huonoksi. Samoin perunan olen samasta syystä jättänyt pois. Olen kuullut puhuttavan tärkkelysherkkyydestä ja ymmärrän hyvin sen, koska alkoholia en ole voinut myöskään käyttää. Tärkkelys muuttuu alkoholiksi suolistossa ja voi tehdä mulle ihan kunnon kännin. Ja sitä paitsi syöpä löytyy vain sellaiselta ihmiseltä, jolla on hapan elimistö -eli jotakin siellä suolistossa silloin käy. 

Uskon, että oma osansa on varmaan myös kaikilla myrkyillä, joita käytetään nykyään ruoan kasvattamisessa. Kokeilin vähän aikaa sitten luomu-speltistä tehtyä hapanleipää, enkä saanut mitään oireita. Olipa hyvä

"Ja sitä paitsi syöpä löytyy vain sellaiselta ihmiseltä, jolla on hapan elimistö -eli jotakin siellä suolistossa silloin käy."

- höpö höpö, tuon lainatun tekstin kirjoittaja ei ymmärrä mistään mitään :-(

Työsuhde-etuna astma

Monet homeiden tai muiden sisäilmaongelmien takia oireilevat ja sairastuneet saavat helpotusta oloonsa gluteenin välttämisellä. Ilmeisesti sisäilman mikrobitoksiinien ja rakennusmateriaaleista irtoavien kemikaalipäästöjen elimistössä ylläpitämä krooninen lievä tulehdustila voi laukaista myös suolistossa gluteeniherkyyden. Itselläni gluteenin välttely on helpottanut vatsan kipuoireilua ja turvotusta paljon. Muutama vuosi sitten minulla ei ollut mitään ongelmia vehnänkään kanssa mutta kun sairastuin työpaikan sisäilmasta vaikeaan astmaan ja monikemikaalioireyhtymään, alkoivat myös vatsaongelmat.

mammuska

Noin 30v sitten jolloin psorias oli tosi pahana, sääret auki, kämmenet syvät halkeamat, päänahka ruvela+ kaikkea muuta valohoidot hiukan helpotti, mutta sitten keksin että aina kun satuin syömään esim. pullaa, rupesi iho "kukkimaan" joten lopetin kaikki puhtaan vehnä tuotteen syömisen, eli paahtol.pulla, makarooni ja sen vertais ruuat, psori on pysynyt aika hyvänä, vain sääret joskus menee auki, mutta sen olen todennut johtuvan liian suuresta tressistä, olen aikoinani työ elämässä neuvonut monet lopettamaan puhtaan vehnä tuotteiden käytön, mutta eihän tätä lääkärit usko kun kirjoissa ja kansissa ei kerrota, mutta jokakerta jos satun muutamana päivänä kyseisiä tuotteita syömään jo alkaa kämmeniä kutittaa ja hilseilemään, nyt kun vatsa alkanut vaivaa olen vältellyt koko tämän vuoden kaikkia vilja tuotteita, vaikka kokeet ei näytä mitään, pienellä paikka kunnalla on terveyden hoito??? se siitä, täytyy ottaa oma hoito esiin, turvotus,  ilman kertymä suolistoon lakannut 90%, eli voin hyvin, mutta kalliiksi tulee, viljattomien, ja guteenittomat tuotteen, jopa leipä 5e hinta kun normaali sama annos alle 1e, pienellä eläk. on myös haitta se yksipuoleisuus, riisi monessa muodossa, mutta. se tästä

mummelix

Kunpa saataisiin sitä nyhtökauraa myös tänne maaseutukauppoihin että voisi kokeilla sopiiko se gluteeniherkälle vatsalle.
Tuote ei ole gluteeniton, toivottavasti valmistavat myös gluteenittoman vaihtoehdon kun saavat tuotannon vauhtiin....

Ainod

Vatsa vaivannut aina nyt pari kuukautta kipuja,kpuristuksia ym
Crp 103 putos 15 ihan ilman lääkkeitä.Nyt tutkitaan lisää ja toivon että syy kaikkin löytyy.

Vierailija

Vältän vaaleaa leipää, niistä tulee yleensä vatsa kipeäksi ja naamaan näppylöitä. Nykyään 100% kauraleivät aiheuttaa vatsakramppeja, jos erehtyy syömään enemmän kun yhden leipäpalan . Ruisleipää pystyn syömään, mutta niissäkin on eroja, jotkut turvottaa älyttömästi, hapankorput onkin hyvä hätävara! Ennen söin töissä aamupalaksi leipää, mutta panin merkille että aina syömisen jälkeen (~10min) piti juosta vessaan, kun maha meni aivan sekaisin. Nykyään syön luonnonjugurtin kanssa erilaisia hedelmiä, eikä tule kiire vessaan ruuan jälkeen.

Vierailija kirjoitti:
Vältän vaaleaa leipää, niistä tulee yleensä vatsa kipeäksi ja naamaan näppylöitä. Nykyään 100% kauraleivät aiheuttaa vatsakramppeja, jos erehtyy syömään enemmän kun yhden leipäpalan . Ruisleipää pystyn syömään, mutta niissäkin on eroja, jotkut turvottaa älyttömästi, hapankorput onkin hyvä hätävara! Ennen söin töissä aamupalaksi leipää, mutta panin merkille että aina syömisen jälkeen (~10min) piti juosta vessaan, kun maha meni aivan sekaisin. Nykyään syön luonnonjugurtin kanssa erilaisia hedelmiä, eikä tule kiire vessaan ruuan jälkeen.

Kannattaa myös lukea leivän tuoteselosta, sieltä käy ilmi  paljonko lisäaineita löytyy jokapäiväisestä leivästä. Jo niistä pelkästään voi tulla vatsan väänteitä. Kuin myös hiiva, turvotus ei lopu leipään, vaan se jatkuu mahassa, ja kaasut senkun lisääntyy, niin, että ei peräpää niitä jaksa puhaltaa ulos.

Giovanni

Jos ei ole keliakiaa ja gluteeni silti aiheuttaa ongelmia, kannattaa kokeilla punaviiniä ruoan kanssa. En tiedä toimiiko kaikilla, mutta vaimoni herkästi kipuileva vatsa ei oirehdi lainkaan kun pastalautasen kaverina siemaisee lasin punaviiniä.

Toimii muuten paremmin kuin ruoan pilkkomiseen kehitetyt pillerit..

Mirjam

Entäpä, jos siinä ettei siedä leipiä, ei olekaan kysymys siitä, että ei siedä viljoja, vaan siitä, että kun usein pistetään leipään hieman rasvaa, se rasva on usein rypsiöljyä? Rypsiöljy on ristikukkaisen rypsin tuote, ja ristikukkaisille ollaan usein allergisia. Ja lieneekö rypsiöljykään nykymuodossaan niin hyvä? Myös margariinit on usein rypsiöljypohjaisia. Tiedän kaiken tämän omasta kokemuksesta.

Vierailija

Mirjam kirjoitti:
Entäpä, jos siinä ettei siedä leipiä, ei olekaan kysymys siitä, että ei siedä viljoja, vaan siitä, että kun usein pistetään leipään hieman rasvaa, se rasva on usein rypsiöljyä? Rypsiöljy on ristikukkaisen rypsin tuote, ja ristikukkaisille ollaan usein allergisia. Ja lieneekö rypsiöljykään nykymuodossaan niin hyvä? Myös margariinit on usein rypsiöljypohjaisia. Tiedän kaiken tämän omasta kokemuksesta.
Todella, empä ole ennen tullut ajatelleeksi. Olen kuvitellut luomurypsiöljyn olevan täydellistä. Ja ihmetellyt hieman oliiviöljyn suosioita. 

Kp

Kaikki celiakiatestit mukaan lukien suolibiopsia negstiiviset. Kuitenkin viljstuotteet ja myös kaura antsvat oireita

Vanhempi nainen

Kaksi vuotta olen välttänyt viljoja ja osa oireista poistunut kokonaan. Ripulointi tulee vielä herkästi jos saan vähänkin vehnäpohjaista lisäainetta. Esim glukoosia vehnäpohjaisena. Samoin iho-oireita tulee paljon vähemmän. Koko vatsalla oleva kipu loppunut.keliakiaa ei tutkita ellen ole 3 kk normidieetillä. En pysty. Vehnäallergia tutkittiin. Ei löytynyt.
Vieläkin tekee mieli herkkuja mutta....
Gluteenittomat tuotteet sopimattomia koska niissä on vehnää tms.

Jaanake

Mitä tuota jää jeesustelemaan syökö vai eikö. Varsinkaan lääkärin kanssa.

Meillä ei pennuilla keliakiaa ja kumpikin hyötyy todella paljon viljattomuudesta. Toisekla kaura on vielä kaikkein pahin ja aiheuttaa hirvittävät vatsakrampit muun oireilun lisäksi.

Ihmisten pitäisi oppia jo, että terveys pitää ottaa omiin käsiin. Vastuu on aina loppupelussä itsellä. Harvoin jos juuri koskaan edes pahimmissa virheissä lääkäri tai kukaan muukaan joutuu vastuuseen vaikka henki menis.

Puhumattakaan pienemmissä virheissä joista voi jäädä pysyvä haitta.

Vierailija

Itselläni oli todella pahoja vatsaongelmia jo teini-iässä.Pahimmillaan paino on tippunut reilusti alle normaalipainon, kun mikään ei ole pysynyt sisällä, vaan kaikki ruoka tuli läpi.  Keliakiaa ei testeissä ole löytynyt, mutta ärtyvän suolen oireyhtymä todettiin. Pari vuotta sitten päätin kokeilla gluteenitonta ruokavaliota ja hämmästys oli suuri, millainen vaikutus gluteenittomuudella oli. Maha ja suloisto eivät ole koskaan voineet näin hyvin, mikä on vaikuttanut myös muuhun oloon.

Ainotar

Olen aina pitänyt ruisleivästä tosi paljon. Oikeastaan lähinnä sitä olen syönyt ja mieluiten kunnon voin kera.

Olen jo pitkään ihmetellyt kummia vaivojani. Turvonneet jalat, joskus sinipunertavina ja kipeinä. 

Normaalisti omaan terveet sääret ja nilkat.  Olen joitakin kokeiluja tehnyt, että jätän pois sen ruisleivän ja aina on jotenkin kroppa parempioloinen.

Vatsa ei tule koskaan kipeäksi leivästä, jollei nyt ihan ahmi vastapaistettua, mutta nuo jalkani ovat välistä ihan kamalan näköiset.  Onneksi on pitkät housut.

Huomasin, että keitettyä makaronia, pastaa, syötyäni ei huonoa tunnetta tullut. Tulee vain rukiista ja se on tosi ikävää, koska ruisleipä on niin hyvää.

Nyt luin, että  viime aikoina on rukiissa ollut normaalia enemmän torajyvää!

Kun selvittää vaikka netistä, saa tietää, miten hirveän vaarallista torajyväinen vilja on! 

Omat jalkani näyttävät juuri  siltä, että ehkä on kyse  torajyvämyrkytyksestä!

Pahimmillaanhan torajyvävilja tappaa ja/tai mädättää raajoja ym. pahoja juttuja.

Miksiköhän aiheesta ei puhuta ja varoiteta?  Ei kaikki ole muotijuttu keliakiaa. 

Ruisleivän kaipuu

Olen ollut noin viisi vuotta viljattomalla ruokavaliolla, koska kaikki viljat sekä myös kaura aiheuttavat voimakkaat oireet, vastaavanlaiset kuin keliakiassa. Keliakiaa ei testien ja tutkimusten mukaan kuitenkaan kuitenkaan ole todettu. Sain disgnoosin subkliinisen kilpirauhasen vajaatoiminnasta viisi vuotta sitten, johon minulla on Thyroxin lääkitys. Suolisto-oireet alkoivat paljon ennen kilpirauhasen vajaatoiminta-diagnoosia. Olen miettinyt näiden kahden mahdollista yhteyttä toisiinsa. (?)

Leivonnaiset, jotka ovat merkitty gluteenittomiksi aiheuttavat yhtä lailla oireita. Suolisto-oireet eivät ole ainoat, joita viljoista saan, vaan erilaiset ihottumat seuraavat dieetistä "sortumisia". Tulee kutiavia, teräviä pikkunäppyjä sinne tänne ja suun limakalvoille aftamaisia rakkuloita. Lisäksi nenän ja korvien käytävät alkavat kutista sietämättömästi. Vatsa menee joko löysälle tai ta täysin tukokkoon, aivan kovalle ja toimimattomaksi.

Eli ainoastaan luontaisesti gluteeniton ravinto sopii. Puoli vuotta sitten tehtiin varmuuden vuoksi paksunsuolen tähystys. Tulos: Ei tulehdusta, ei keliakiaa.

Diagnoosi: Gluteeniyliherkkyys sekä ärtyvän suolen oireyhtymä. 

Sain ohjekirjasen FODMAP-ruokavaliosta ja tutustuttuani siihen, huomasin, että aivan samoja tuotteita olinkin joutunut karttamaan viljojen lisäksi, elikkä juurikin näitä fodmab-fruktaaneja.  Oireettomana pysyn, kunhan noudatan tarkasti tätä viljatonta ja FODMAP-ruokavaliota.

Vierailija

Ongelma voi olla myös vehnäallergia (tai muu vilja-allergia), jolloin oireita aiheuttaa viljan proteiini, ei gluteeni.
Vehnäallerginen ei pysty käyttämään kaikkia gluteenittomia elintarvikkeita, sillä ne voivat sisältää esimerkiksi gluteenitonta vehnätärkkelystä. Osa gluteenittomista onneksi käy.
Herkimmät vehnäallergiset saavat oireita myös vehnäpohjaisista ainesosista (mm glukoosisiirappi, etikka, maltodekstroosi, jne., jotka usein ovat vehnäpohjaisia) joita keliaakikot pystyvät käyttämään.

T. Ohra-vehnä-ruis-allergisen lapsen äiti

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat