Miten pärjään, kun en ole enää töissä? Eläkevalmentajan 4 takuuneuvoa

Kommentit (7)

Vierailija

Minulla ainakin tulot nousivat, kun pääsin eläkkeelle 62 vuotiaana. Työeläke tuli mukaan  kunennen sain pienehköä ansiosidonnaista. Otin lainaa ja hankin ihanan kesäpaikan, vaikka asunkin aivan maaseudun sydämessä omakotitalossa. Mietin, miten voisin nauttia tästä uudesta lisärahasta ja tulisellainen tilaisuus, että ilman mitään ennakkoajatusta eteeni tuli ihana, vanha pihapiiri. Ei tarvinnut uhrata aikaa miettimiseen. Siinä se ilon aihe on, johon sijoitan tämän "ylimääräisen" rahani. Enkä ole katunut tippaakaan. Ilolla ja jännityksellä odotan, mitä kaikkea tämä "sijoituskohde" tuokaan eteeni. Tällainen tarina minulla. ma-ma.

Vierailija

Mielenkiintoista! 

Olen kuvitellut, että eläke on pienempi kuin ansiosidonnainen? Ja voiko niitä saada yhtäaikaa? Eikö ansiosidonnainen jää pois jos on eläkkeellä?

olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin?

voiko joku selittää?

Vierailija

Ansiosidonnainen rippuuu työsuhteen palkasta, eläkkeessä huomioidaan koko työhistoria.  Samaan aikaan niitä ei tietenkään voi saada.

lahdenpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jotenkin näinhän se menee, ainakin pitäisi.  Jäin eläkkeelle 65vuotiaana pitkän työhistorian jälkeen 2006 ja nyt huomasin, että saan nyt eläkettä enemmän kuin saadessani palkkaa vuonna 2006. Vaikka olin osaaikaeläkkeellä 2-3 vuotta ennen sitä. Tärkein asia on aina jäädessä eläkkeelle tavalla tai toisella työhistoria.

Vierailija

Tilannehan oli varmaankin elinkustannusten rintamalla se tasokin aivan toinen kuin tänä päivänä?

Vierailija
Vierailija

Tilannehan oli varmaankin elinkustannusten rintamalla se tasokin aivan toinen kuin tänä päivänä?

Kyllä ne aina käsi kädessä kulkee, henkilön tulot suhteessa menoihin.

Vierailija

Saan aika pientä eläkettä, kun sen aika tulee. Vapaaehtoisesti hoidin lapsiani kotona, en halunnut heitä päiväkotiin. Esikouluun menivät ja kouluun. Kunnollisia niistä on kasvanut, sitä ei paksumpi pankkitili korvaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat