Ahdingosta noussut Kristina Cruises jatkaa risteilyjen järjestäjänä

klo 14:12 | 22.1.2015
30-vuotiaan kotkalaisen perheyrityksen valttina on aina ollut suomalaisuus. Nyt Kristina Cruises -yhtiön perinne jatkuu risteilylomilla maailman merillä ja jokimaisemissa.Lue koko juttu
Tälle minä peukutan. Moni kaipaa tällaista matkustusmuotoa ja tuohan se muutaman suomalaisen työpaikankin. Kristina Cruisesin matkat olivat aina korkeatasoisia ja hyvin organisoituja, en yhtään epäile etteikö yhtiön tarjoamat risteilyt ole sitä jatkossakin.
On myönnettävä että haikeutta ja ikävää tunnen Reginan ja Katariinan johdosta. Etenkin tuo "vanha rouva" oli mahtava reissukaveri. Mutta elämä kolhii, on muututtava tilanteiden mukaan.
Nyt tarjontaa on enempi, useanmalla suunnalla erilaisilla aluksilla. Kun hommaa hoitaa tuttu, kouliintunut ryhmä niin risteilylle on kiva kipaista. Matka on aina ikimuistoinen retki, muiltakin osilta voi todeta että irti arjesta. Mitäpä sitä lomalta muuta.
Partasella oli aikoinaan Sapokassa sataman hienoin ja suurin Ahti VIII alus joka Kotkan ja Vehkalahden saariston lisäksi ajoi myös Viipuriin 1980-luvulla.
Sittemmin Ahti katosi jonnekin vuosiksi kunnes se palasi Vire-nimisenä ajamaan vuoroliikennettä Sapokka-Kaunissaari. Uusi omistaja oli rakentanut sen kansi ja hytti-systeemit uusiksi, mikä toi lisää käytännöllisyyttä, mutta tuhosi täysin aluksen alkuperäisen tyylikkyyden.
Nykyään Alus ajaa Helsingin Kauppatorin ja Korkeasaaren reittiä, mikä on menetys Kotkalle mutta hyvää Helsingille.
Kristina Cruises menestyi aikansa ihan hyvin, mutta aika ajoi varustamon ohi. Rehellisyyden nimissä, eivät ihmiset enää lähde sellaisilla vanhoilla purkeilla matkustelemaan mitä Partasen firmalla oli. Ei millään pahalla, mutta nykyään on tarjolla uutta ja modernia luksusta ihan kohtuu hintaan, niin ei siinä kilpailussa pärjää pelkällä kotkalaisella yrittäjähengellä ja kotimaisuusvaltilla.
Reginan aikana laiva oli aina täynnä ja laivassa oli sitä vanhaa nostalgiaa ja tunnelmaa mikä ihmisiä miellytti.. Katarinassa ei charmia enää ollut, laiva oli nykyaikaisempi.
Napolin satamassa seisoi vierekkäin Regina ja amerikkalainen luxusristeilijä, oikea jätti minkä rinnalla Regina näytti kirpulta. Kuitenkin hyvin moni amerikkalainen katsoi kaihoten Reginaa ja totesi että tuolla olisi elämys purjehtia.
Onko kukaan ollut näillä uusilla Kristina Cruisesin jokiristeilyillä?
No joo, onhan siinä vanhassa Volkkarin kuplassakin jotain herkkää ja nostalgista kun sellanen maantiellä vastaan tulee. Muistuu mieleen lapsuus kun sen takapenkillä siskon kanssa matkustettiin mummolaan ja kesälomamatkoille ympäri ämpäri Suomea. Mutta jos nyt pitäisi vaihtaa oma uusi ja mukava auto moiseen kotteroon, niin ei kiitos. On ihan jees kun on ohjaustehostin, lämmitys, ilmastointi, sähkötoimiset ikkunat, peilit ja kattoluukku, pieni polttoaineenkulutus, huippuluokan suorituskyky, navigaattori, hyvät ajo-ominaisuudet ja turvallinen kori ympärillä.
Sama noissa pidemmän matkan risteilijöissä, kyllä niissä paremmissa ja laadukkaammissa itse mieluummin matkustaa ja katselee sitten laiturilta niitä vanhoja laivoja.
Pankki kaatoi risteilyt , tilauslista oli täynnä kuusikuukautta edeenpäin.
Nyt on useampi loistoristeilijä tuhoutunut tai joutunut mittavaan haaveriin.
Oikeistohallinto ei tykännyt että rahvas juhlii. Joten risteilyt pois. Maamme maineelle olisi ollut hyvä lisä näkyä maailmalla. Eräät tyhmät kehukehukamppanjat ei pysty samaan.
Uudet uljaat rahastusalukset ei kaikkia kiinnosta. Reginalla oli jopa 6 kk aiemmin loppuunmyytyjä risteilyjä Hyvin täyttyi myös tututkin kohteet. Harvoin ilmoitettiin että pari vielä mahtuisi.
Olen tuota risteilytouhua aikoinaan pohtinut. Eli alkutaipaleelta kun varustamo siirtyi välimeren suuntaan. Laiva ja sen ohjaukset erikseen mutta pelkästään viikko ja 7 valtiota retkineen vaatii kielitaitoa, kaupallista osaamista ja matkustajien mieltymyksien hallintaa.
Helppoa ei muonituspuolellakaan. On aika mittava annos mitä yli 200 ihmistä piilottaa vyötärölle. Kun tarjoilu toistuu ja on osin ympäripäiväistä niin ei siinä turha henkilö pärjää.
Ei noita tule lomalla pohdittua miten paljon taustaryhmä asiaan uhraa.
Kiitokset useista miellyttävistä risteilyistä.
No onhan salaliittoteoria, pankin ja oikeistohallituksen yhteisjuoni rahvaan päänmenoksi. HUH HUH. Kyllä se vaan on niin että jos firmassa on asiat hoidettu ja tilauksia sataa, niin toiminta jatkuu.
Aikaansa kutakin, niin se vain menee. Nyt jokainen jolla on varaa, hankkii laatua ja luksusta. Miks ihmeessä kukaan matkustaisi vanhanaikaisissa, tiloiltaan ahtaissa laivoissa kun on vaihtoehtoja.
Toki se on makuasia, joku nauttii karusta vaatimattomuudesta ja se on ihan ok, mutta yhä useampi suomalainen elää mielellään nykyaikaa eikä ruikuta menneisyyteen.
"ruikuta menneisyyteen." no tohon kirjoitukseen kykenee ainoastaan ylläpito.
Museot ja ikivanhat rakennukset vetää turisteja. Nuo kerrostalon kokoiset risteilyalukset on kammottavia laatikoita. On terästä, lasia, nahkaa, jalopuuta, kylmänkalseeta katsottavaa.
Arabivaltioissa on isolla rahalla pykättyjä rakennelmia, mutta ei siellä ihmiset käy niitä halaamassa.
Partasen olisi kannattanut pitää ne Sapokan alukset Ahti VIII ja Ahti VI liikenteessä suurempien matkustaja-alusten rinnalla. Nykyään kasi on Vire ja ajaa Helsingissä Korkeasaaren liikennettä ja kutonen kulkee nimellä Airisto Sun Raumalla.
Molemmat olisi kannattanut pitää hyvässä ja siistissä kunnossa ja päivittää nykyvaatimusten mukaisiksi, niin niillä olisi ollut matkustajia Kotkan rannikkoliikenteessä paljon keväästä syksyyn.
Hakkeri kiusaa konettani. Hakkeri kiusaa myös sivustoa asiattomilla poistoilla.
Tunteeko kukaan Elimäen nimismiespiirin viimeistä nimismiestä ? Itse löysin kirkonmiehen joka hirtti itsensä.
Toinen tutkittava alue on Vehkalahti. Pitäjien historiateokseen lisää aihetta.
Tietoa hakevalle. Vaihda selainta, niiden sisältövalikko vaihtelee.
Varustamo oli loppuunmyynyt Moskova-Pietari risteilyn. Kirjoitin asiasta positiivisen pikku-uutisen.
Ylläpito poisti.
Taisipa olla KC aikaansa edellä! Nyt risteilyjä tekee monet eri varustamot ja monet eri matkanjärjestäjät joka puolelle maailmaa, Suomestakin, mutta...
Uudenlaiset KC -risteilyt ovat taattua tuttua laatua, mutta valitettavasti jokin puuttuu. Hintatasokin alkaa jo olla melkoinen, eikä enää niin helposti saavutettavissa kuin aiemmin.
Tiedän, ettei pitäisi jumittua vanhaan, hyvää menneeseen aikaan, mutta kun ei voi olla muistelematta kaiholla, ennen kaikkea Reginan aikoja. Yksinkertaisuus ja vaatimattomuus ovat enemmän mieleeni kuin parmeus ja all inclusive. Kiitos KC!
Tuo oli kauniisti ilmaistu. Olet todellinen tunteiden tulkki.
Toki jotain hyvää tässä aiheessa. Regina mielessä vähän haikeuttaa mutta nyt valikoima on laajempi näiden jokilaivojen suhteen. Kiva paatin kannella kurkistella vanhoja sivistysmaita ja heidän omaperäistä rakennustyyliään. Luulin ettei ole Niilin risteilyn voittanutta, erehdyin kenties. Kyllä näihin eurooppalaisiin jokien varsiin on aika tavalla rakennettu. Pienet maissa käynnit antaa lisäväriä kuvioihin.
Nyt työkuviot on vapaammat niin olen heittänyt tarjouskyselyjä varustamolle. Laukku pakattuna, passi sivutaskussa ja tunnissa lentokentälle.